Ska ordna belysning till en större yta utomhus (plan), bara funktionsljus med typ bygglampor. Skulle väldigt gärna vilja ha trästolpar eftersom det passar bättre in i miljön. Är det något som hindrar att man monterar belysningen på en trästolpe? Tänkte mig att använda en fyrkantig stolpe (regel/träbalk). Skulle vilja ha upp belysningen på iaf 4 meter, allra helst 6 m, men det kanske blir svårt med virkeslängder/dimensioner?

Tänkte mig att gräva ner en plint, fästa stolpen i plinten (precis som en pergola/carport eller liknande) och montera belysningen i toppen på stolpen. Problemet blir elanslutningen, det kommer att grävas ned el dit belysningen skall sitta, men hur kommer man upp från marken via plinten till trästolpen isf?
Har också funderingar på att själv gjuta plinten och då gjuta in ett el-rör, så att kabeln kommer upp mer mitt i plinten, men kabeln kommer ändå att gå en liten bit "i luften", mellan plint och trästolpe.

Är det tillåtet/ok att göra såhär? Finns det isåfall någon smart lösning att dra upp elkabeln från mark till stolpe?

Tacksam för tips och råd!

/Ilam
 
Man sätter ett kabelskydd över kabeln så att den inte kan skadas av 'påkörning'. Detta måste du ha ändå så låt det gå ända ner till plinten.
 
varför inte en riktig impregnerad elstolpe med en kvicksilverarmatur i toppen?
gräv ett meterdjupt hål, ställ ner stolpen (2-3 man får hjälpas åt) och fyll hålet till hälften med betong resten jord, så har jag gjort.
sen om du har markkabel så kan du välja en EKLK och dra ett rör hela vägen som du lägger ner kabeln i., svart vattenledningsslang duger, så drar du upp den en meter upp på stolpen så kommer kabeln ur den så har du uppfyllt kravet på skydd mot mekanisk åverkan.
 
Ah, tack, satt just och skrev en fråga kring att klamra kabeln på stolpen....

Nej, vill inte ha en "gatuarmatur", det passar inte in i miljön alls. Hade tänkt mig en flodljusarmatur med metallhalogenlampa, (typ Thorns Areaflood), kvicksilvret har sånt läskig ljusfärg (blir nog fö förbjudet med kvicksilverlampor snart, har jag hört, eu-krav/miljö).

Det lär dock bli en elektriker som får göra arbetet, jag vill bara kolla om min idé fungerar, tänkte kolla runt efter grejer (armaturer, stolpar osv).....
 
Ah, glömde fråga: Tycker ni att man kan ha en vanlig plint och låta kabeln gå längs med plinten, eller ska jag gjuta en egen med rör inuti (eller finns det ngn sådan plint att köpa)... Måste erkänna att gjuta själv inte lockar....

Lite off el-ämnet: spontana tips på var jag kan hitta trästolpen?

/Ilam
 
Bygg ihop flera reglar så du får en liten luftspalt i mitten, och dra elkabeln där.. så behöver den aldrig synas!

Edit: Bygg ihop hålet längst upp så att inte hela håligheten fylls med vatten.. Kabeln tål de nog bättre än vad träet gör dock.
 
Ah, ingen dum idé!

Satt och ritade lite på det.... Det smartaste är nog dock att helt enkelt ta t.ex. 2 st reglar 50x100 mm och fräsa ur ett spår mitt på ena 100-sidan på bägge och sen lägga ihop dem, så det blir en kanal i mitten....

Jag undrar just bara hur hållbart det blir... Borde ju bli starkare enligt "limträprincipen", men hur är det med vatteninträngning (fixar förstås stolptopp överst i plåt, men i skarven)? Och hur långa längder kan man få regelvirke i.... Allra helst skulle jag ju upp på 6 meter.... ??

/Ilam
 
Lägger du ihop två kan du ju skarva enkelt med en överlappning. Kanske inte jättesnyggt. Håller gör det säkert. Minns inte hur mycket böjning 2x45x95 klarar men det är en hel del. Lägg trälim i skarven och skruva. Kommer att bli tätt.
 
Jag skulle bygga ihop den med 4st 45x95mm då blir det en fyrkantig snygg hållbar stolpe med yttermått 14x14cm med ett hål i mitten på 5x5cm
 
Tack!

Hann skapa en ny tråd under byggteknik då jag tyckte jag hade hamnat lite långt från el-ämnet... :)

/ilam
 
Hann inte se det sista svaret...
Tack, Rrrrr, det var en jättebra idé! Menar du att man smalnar av då mot plinten, eller finns det plintar med sådana avstånd...?
 
Gjut en egen plint? Med ingång för kabel.. Annars finns det säkert alla möjliga storlekar på plintar. Fast sådana för att bygga hus lär ju inte ha ingång för kabel. Och dom som har ingång för kabel har runda hål. Vet ej om de finns "lyktstolpsfundament" med 14cm i diameter stort hål.. Dom lär vara stora/tunga/dyra iaf
 
Är inte så sugen på gjutandet.... men visst är det en lösning och så klart smidigt att lösa kabel-problemet också. Har funderat lite på hur stort det blir, 140 mm är kanske lite häftigt ändå... Tror du/ni att det håller med 2 st 45x95? Hade ju blivit lite enklare med plinten då också.

Och så var det ju det här med längder... Finns det öht något så långt som 6 m i den dimensionen...?
 
Så länge där är kabelskydd över kablen där den kommer upp ur marken är det inga problem.
 
Hm, nu har jag börjat fundera på om det här med att använda en vanlig plint kommer att fungera. Det blir ju trots allt en rätt hög "mast" med en tyngd längst uppe...
Som jag fattar det har vanliga belysningsstolpar rätt tunga plintar och jag hade ju tänkt mig en helt vanlig. Visserligen är det ju då järnstolpar som väger mer än min trästolpe och kanske ännu större höjder.... Såklart handlar det om att gräva ner den ordentligt, men ändå....

Vad tror ni, kommer det att hålla eller blir det för klent/risk att den välter?

/Ilam
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.