Jag undrar vilka golvtyper som finns.
Jag känner till parkett, trä, laminat, marmor, klinker, kakel och plast.
Finns det fler golvtyper? Sten kanske är en typ?

Jag har några funderingar och frågor.
Jag är lite "tråkig" av mig och tycker om när alla rum ser likadana ut (till golv och väggar). Om man titta på timmerhus uppe i norr så bruka alla golv och väggar gå i trä, vilket ser riktigt snyggt ut när allt går i ett.

Jag har funderat på vilken golvtyp som skulle passa mina "påfrestningar" i varje rum - kanske omöjligt eller opassande med samma golv i varje rum men jag gör ett försök och fråga.

"Mitt" golv ska stå ut med människor, hundar och katter som går samt vatten (fukt alltså såsom kök och badrum). Jag vill att det ska vara lättsköt (eftersom vi är dåliga på städa och för djur gärna skita ner så för hålla golven rena och fina så ska de vara lätta att sköta).

Jag vet inte så mycket om alla golvtyperna (gällande hållbarhet). Personligen avskyr jag plastmattor, det ser billigt, tråkigt och inte så uppskattat i kök och badrum (som vår lägenhet hade tidigare men numera bortrivet).

Alla tips mottas varmt! :)

PS. Passande golv till inglasad altan?
 
Redigerat:
Som du säger finns ju även stengolv som innefattar marmor och granit. Vidare finns skiffer(Ernst-varning), linoleum, filtmatta och heltäckningsmatta.

Lämpliga golv på en altan; betongplattor, marktegel, klinker, träträll, betongplatta, grus.

Om du väljer att lägga ett laminatklickgolv, tänk då på att försegla skarvarna i utrymmen som kök och entré. Inte ett dugg roligt när golv sväller.

Vi har också hund och kommer lägga plastmatta i kök och hall, laminatklick i sovrum och vardagsrum.
 
Vad menar du med "Ernst-varning"?

Jag tänker inglasad balkong, klinker låter nog trevligast då (inte grus i varje fall).

Stengolv som marmor och granit, låter dyrt men snyggt. Måste väl vara fukttåligt och hygeniskt.

Plastmattor vill jag inte ha.

Klinkers är ju fukttåligt och lätt att hålla rent, men vet inte om det skulle vara snyggt med klinker på alla golv, eller? Sten golv (marmor/granit) låter himla snyggt.
 
Om ni skulle välja en golvtyp för alla rum (samt altan som är inglasad) utan att ta hänsyn till vad det kostar, vad skulle ni valt då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.