Man ska inte sätta ihop kökslådor sent på kvällen i dåligt ljus när man är skittrött! Dock blev jag så inspirerad när jag såg hur långt maken och snickaren kommit igår så jag ville också göra lite.. Satte ihop några lådor, upptäckte sen att jag varit lite för snabb med den sista... glömde en mycket väsentlig del - botten! Min fråga är: Hur sjutton får man bort lådfronten från Ikeas lådor??? De klickas ju i med någon klickfunktion och det är ju superlätt att sätta fast dem.. men jag vill ta bort för att få dit botten! Det måste ju gå, annars kan man ju inte byta fronter om någon blir skadad eller man vill ha andra luckor...
Någon som vet?
 
Jag har inte provat på en IKEA låda. Men deras lådor tillverkas numera av Bluhm, som tillverkar låfor åt nästan alla kökstillverkare.

På bluhm lådorna finns det ett hål på sisan nära fronten där man kan sricka in en kraftig kryssmejsel och med en rörelse som är en kombination av vridning och svag bändning så kan man åter "spänna" upp klickfunktionen som håller fast lådfronten.

Nu skulle ju lösningen på IKEA kunna vara annorlunda, deras är specialtillverkade av Bluhm. Men finns det inte med en instruktion hur man gör detta? I samma hål finns en justerskuv som man har för att finjustera frontens höjd och ev. snedhet.
 
IKEA har samma system. Man får dock ta i en hel del för att lyckas att demontera dem:)
 
  • Gilla
manolo41
  • Laddar…
En stjärnmejsel modell större är vad som behövs.
Lätt som en plätt om man kollar lite vart man ska sätta den och vrida till. :)
 
Tack för svaren, ska prova det när jag kommer hem, om inte maken och snickaren har gett sig på det.. Försökte igår att skriva och bända, men hade bara en liten mejsel framme, plus att det var rätt mörkt. Bättre lycka idag, annars så ska jag ju till IKEA imorgon och byta lite andra saker som vi glömt/ändrat oss om...
 
JanneJanne123
Precis som FredrikR skriver är det bara att sätta in en stjärnmejsel ganska långt upp i skåran som är på sidan av lådan. Sedan är det bara att vrida till och fronten lossnar.
 
  • Gilla
Tottimartin
  • Laddar…
Ha, det gick ju jättebra,när jag tog en mejsel i lagom storlek och hittade rätt skruv! Sedan bara klick klick så är lådan rätt! Sen hade naturligtvis maken och snickaren satt ihop skåpen med varandra i just de hålen som skenorna till lådorna ska sitta i... gör om gör rätt...
 
  • Gilla
Fodden
  • Laddar…
Tack för den här tråden, har slitit mitt hår med att få bort lådfronterna, tack vare dom tips jag hittade här, på en gammal tråd, gick det hur lätt som helst.
 
Jag har bestämt för mig att IKEAs monteringsanvisning för lådorna i slutet visar hur man demonterar lådfronten.
 
  • Gilla
Runesson_123
  • Laddar…
jakobnm skrev:
Jag har bestämt för mig att IKEAs monteringsanvisning för lådorna i slutet visar hur man demonterar lådfronten.
Tack för svaret.
Det är möjligt, men när jag monterat dom en gång i tiden, så tänkte jag inte på att spara monteringsanvisningen... :)
Men nu behöver jag ju inte den längre, har ju lärt mig den tuffa vägen.
 
Caspár skrev:
Tack för svaret.
Det är möjligt, men när jag monterat dom en gång i tiden, så tänkte jag inte på att spara monteringsanvisningen... :)
Men nu behöver jag ju inte den längre, har ju lärt mig den tuffa vägen.
Mitt svar var nog inte riktat till dig i första hand, mer till de som moterat fel i ett nybyggt kök. Jag läste tråden från början till slut när jag kommenterade. Det blir ju lätt att man skyller på IKEA, Bluhm eller någon annan när man inte förstår hur man skall göra, även om tillverkaren har gjort så gott den kan med anvisningarna.
 
jakobnm skrev:
Mitt svar var nog inte riktat till dig i första hand, mer till de som moterat fel i ett nybyggt kök. Jag läste tråden från början till slut när jag kommenterade. Det blir ju lätt att man skyller på IKEA, Bluhm eller någon annan när man inte förstår hur man skall göra, även om tillverkaren har gjort så gott den kan med anvisningarna.
Haha, ok, missuppfattade lite....
 
Demontering av lådfront på Ikea lådor, i det rektangulära hållet på lådans sida finns ett hålkryss för en stjärnskruvmejsel krysset kan skymmas lite, om du vrider medurs så lossnar fronten
Thord
 
  • Gilla
LarsGeorg och 3 till
  • Laddar…
B Bravomar3 skrev:
Demontering av lådfront på Ikea lådor, i det rektangulära hållet på lådans sida finns ett hålkryss för en stjärnskruvmejsel krysset kan skymmas lite, om du vrider medurs så lossnar fronten
Thord
Grymt thord. Din beskrivning löste biffen.

Tack
 
B Bravomar3 skrev:
Demontering av lådfront på Ikea lådor, i det rektangulära hållet på lådans sida finns ett hålkryss för en stjärnskruvmejsel krysset kan skymmas lite, om du vrider medurs så lossnar fronten
Thord
Men snälla nån, med rätt beskrivning hade jag varit klar igår!! TACK
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.