Jag sitter och tänker på driftkostnader. Jag har en dröm om att bygga ett hus en vacker dag.

Mina tankar ligger ju nu på storleken. Jag vill ju inte ha så stort att det blir oförbrukat utrymme eller att driftkostnaderna drar iväg.

Just nu bor jag hemma med pappa, har en känsla av att jag kommer bo hemma bra länge och vi har funderingar på att köpa ett hus tillsammans där jag står som ägare.

Men jag har tänkt bygga ett eget hus förr eller senare (när jag har tomten, området och pengarna).

Hur stort behöver jag egentligen? Jag räknar ju inte med att leva ensam hela livet (eller hemma med pappa) utan jag tror eller hoppas att jag få man och barn en dag, hur stort eller hur många sovrum tycker ni är lämpligt utan överdriva eller underdriva? Jag vill gärna kunna bo kvar i huset innan barnen, när jag har barnen samt när barnen har flyttat.

Jag tror aldrig att jag kommer få 10 ungar utan 1-3 kan ni tänka mellan.

Sen är det väl så att äldre småhus kan vara dyrare än nya stora hus då de är bättre byggda (isolering)? Så oavsett hur litet/stort huset är, så vad rekommendera ni att man ska göra för dra ner driftkostnaderna så mycket som det bara går (och därmed ta hänsyn till miljön)?
 
Redigerat:
Utan att se på kostnaderna o räkna räntebesparningar hit o dit, men vad jag tror gör störst påverkan för lägre energiförbrukning.

Halvstort hus, Energilampor, tänka energismart genom att köpa eldosor som kopplar ur prylar helt vid standby-läge. Bergvärgvärme med pump som inte kräver hög effekt, effektivt ventilationssystem. Ett hus som är erkänt för att vara tätt och fint som inte släpper ut massa värme. Alltså huset ska ha tilltagen isolering.
 
Om vi pratar storlek på hus så någonstans mellan 120-150 kvm lite beroende på vad du har för krav på ytor och hur många barn du får. Jag bor på 100 kvm och har 1 barn än så länge. Om man bara räknar sovrum så har vi ett, barnet ett och så ett rum över till kontor eller gästrum eller vad man vill ha det till, i dagsläget tycker jag är tillräckligt. Skulle vi skaffa ett barn till och det får ett eget rum så skulle jag dock känna att huset blir lite för litet så då skulle jag gärna vilja ha ett rum till, dvs ett rum till varje barn och ett rum över till annat.

Gällande driftkostnader och bygga nytt så är ju bergvärme, pelletspanna, luftvärmepump bra alternativ för att få låga driftkostnader. Finns det fjärrvärme i området så skulle jag nog välja det alternativet. Köper du ett äldre hus med direktverkande el så kan du ju kompletera det med tex en luftvärmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.