Jag köpte en gård nyligen som först var betecknad som skogsfastighet men då vi köpte gården styckades skogen av och såldes till en annan köpare. Kvar har vi 4 hektar åker samt en ladugård på ca 200kvm. Jag har frågat runt lite men ingen kan svara på om det är en jordbruksfastighet vi nu har, någon som kan hjälpa mig?? Om det nu är så att det är en jordbruksfastighet, hur gör jag då när jag ska dra nytta av momsavdraget? sker det i samband med deklarationen??
 
I samband med deklarationen kan du kvitta utgående moms mot ingående moms.
Ett exempel:
Det betyder att om du sålt hö eller timmer och fått momspengar, kan du kvitta den momsen mot momsen på falurödfärg till uthuset.
 
Det blir inte den vanliga deklarationen, utan det blir en näringsverksamhet som deklareras i en särskild blankett.

Det går att få avdrag varje månad men då måste du deklarera momsen varje månad, vilket kostar mer än det smakar.
 
Bäst är att ringa till Lantmäteriet, dom har informationen. Ev även Skatteverket.

Har du sedan inkomster på en gård så finns det många fina skattemässiga fördelar, exvis positiv räntefördelning, vilket innebär att inkomsten skattas som inkomst av kapital istf tjänst.
 
... billig diesel ...
 
Billig diesel? Vet du nåt som jag inte vet?
Visst kan man lyfta momsen, men det förutsätter att man har något att kvitta mot.
 
Om man har jordbruksfastighet får man väl köpa sån grönfärgad diesel till "traktorn" som är skattebefriad.
Den är färgad för att du inte ska tanka den i bilen ...
 
Grönfärgad diesel är lika med eldningsolja EO1och den får bara användas till stationära motorer t.ex. reservgenerator.
 
Japp för oss Bönder är det mack diesel som gäller, det enda man slipper så är det momsen på den.
 
Om man verkligen idkar jordbruksverksamhet kan man få tillbaka en del av koldioxidskatten enligt denna information från Skatteverket.
 
Koldioxidnedsättning gäller bara storförbrukare och inget som normalbonden får del av.
 
Så det funkar inte med mina 100m2 potatis då :)
Jaja, får väl börja med etanol i dieseln då som alla andra ...
 
grävaren skrev:
Koldioxidnedsättning gäller bara storförbrukare och inget som normalbonden får del av.
Fast man kan ju alltid tanka Mercan från gårdstanken..
 
så för att ha någon användning av momsavdrag måste jag alltså få in pengar på jordbruket, det var ju synd:p har inte kommit igång med något än, vet inte om vi ska göra det heller, ganska så liten gård, bara 4ha. Så om ja tex köper en traktor som vi tänkt då kan jag inte dra momsen utan att ha tjänat några pengar på jordbruket??
tack för alla svar:)
 
Det går att spara momsen tills du kan kvitta den. Alternativet är att köpa en traktor av någon som inte är momspliktig. Det finns många traktorer som inte är "momsade". Kolla på www.blocket.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.