Vi är ett nyinflyttat par som byggt om ett gammalt hus. Närmsta granne är en äldre man som störs av att våran vattenpump låter. den går kanske 10 gånger om dagen och vid vissa tillfällen blir grannen så arg att han går ut och slår till våran garagedörr och vid något tillfälle bultar han på våran ytterdörr. Sedan går han därifrån.
Vi har försökt prata med honom men det hela blir känsligt, ologiskt och bara konfliktartat.
Vi har ljudisolerat pumpen och miljöförvaltningen har varit där. alla bullervärden är acceptabla enligt norm.

frågan är vad vi kan göra åt saken.

1. anmäla till polisen?

2. det finns något som heter störningsjouren. Hur funkar det?

3. Finns det något annat att göra?

MVH
Karl W
 
Jobbigt.

Polisanmäl honom. Ofredande kan väl vara en lämplig brottsrubricering.
 
Hur mycket låter er pump egentligen? En vattenpump brukar ju inte höras särskilt mycket och knappast utanför huset. Hur ligger ert hus i förhållande till grannens?
Störs han bara av pumpen? Man kan tycka att han borde bli lika störd av tvättmaskiner, TV, borr etc.
 
våran pump skvallar lite men ligger som sagt under dom nivåer som anses vara störande enligt miljöförvaltningen.
Han har anmält saken dit och dom har varit här och mätt.
Vårt hus ligger på en normaltomt på cirka 1000m2. pumpen placerad vi knuten och hans tomt angrensar till våran med staket emellan. kanske att hans hus är cirka 15 meter från våran pump.

Visst finns det andra saker som låter mer. alltifrån bilar som åker förbi till stojande ungar.
Men av någon anledning har han hängt upp sig på just detta. Det finns ingen logik i hans resonemang utan det är känslor rakt ut bara. han skriker att han inte kan ha det så här. När man sedan föreslår åtgärder så kommer man ingenstans.

Han retar sig på att den finns och att han inte har kontroll över saken. Eftersom den inte funnits före ombyggnationen så är det ett nytt inslag för honom.
 
karlw skrev:
...av någon anledning har han hängt upp sig på just detta. Det finns ingen logik i hans resonemang utan det är känslor rakt ut bara. han skriker att han inte kan ha det så här. När man sedan föreslår åtgärder så kommer man ingenstans.
Herregud vilket folk det finns... Det är inte fråga om en störande granne, utan en störd granne. Ge gubben ett paket öronproppar och be honom fara o flyga... Funkar inte det så måste väl tyvärr polisen komma och läsa lagen för honom, grannkonflikter är aldrig bra, men här verkar han ju satt ribban själv.
För OM du nu ljudisolerar din vattenpump in absurdum så den inte alls hörs, vad kommer gubben härnäst att reta sig på?
 
Problemet verkar sitta nån helt annanstans.
Om pumpen försvinner så kommer han bara att leta reda på nåt annat som är fel.
 
Om grannen din uppskattar lugn och ro, kan jag tänka mig att ett ständigt återkommande ljud från er vattenpump definitivt är orsak till irritation där han troligen inte vet vart han ska ta vägen för att få en lösning på det. Han vill inte tvingas flytta, därmed är han låst och i ett moment 22 nästan och känner sig desperat.

Jag förstår gubben. Buller kan orsaka rätt mycket psykiskt lidande om det är buller man inte tål / vill ha.

För att få bot på problemet bör ni ljudisolera ytterligare genom att kanske bunkra in vattenpumpen extra mycket. Kanske på delvis bekostnad av grannen.
 
Det verkar ju som det skulle vara något helt annat som retar den äldre mannen

Kanske det har bott jämngamla med han i erat hus innan, då var det bra för honom.
Kanske dom var hos varandra och fika och umgicks.
Nu är hans grannar borta och det kommit ett nytt par, och nu är ingenting likt förut.

När ni gjort i ordning huset så har det bullrat och dammat kanske och det har varit den tändande gnistan för honom.

Tja vad gör man, hoppas han tröttnar kanske.
 
Vad skiljer sig en pump från barnskrik eller en bil som åker förbi på vägen? Acceptabelt säger miljöförvaltningen dvs gubben har fel. Rör han sig på er tomt är det bara att filma sen lämna vidare till sheriffen efter att ni vänligt samtalat med er granne om att nu är måttet rågat.

Rävsax vore det enda rätta ;)
 
Johnny Viking skrev:
Jag förstår gubben. Buller kan orsaka rätt mycket psykiskt lidande om det är buller man inte tål / vill ha.
Ligger en hel del i vad Johnny Viking säger. OK - gubben har fokuserat på ett nytt ljud han inte haft och även om ljudnivån ligger långt under gränsvärdet har han svårt acceptera detta. (Jag vet inte om han i övrigt är jobbig - bara att det kan vara svårt med ljud ibland.)

Jag sitter gärna ute milda sommarnätter och njuter av den fullständiga tystnaden ... tills nybyggda grannvillans pump sätter igång ... lågt ljud men jag hör det. Nu tar jag det med fattning eftersom jag vet att det kommer att byggas ytterligare ett hus framför pumpen inom något år. Det är väl ändå inget dumt förslag att ljudisolera ytterligare - kan du inte lösa det ?
 
Känsligt om inte ologiskt...................
Hur hanterar man en person som agerar som eran granne ?
Så fort ni ljudisolerat pumpen kommer han kanske att störas av ett annat ljud.
Fågelkvitter, passerande bil, eran diskmaskin, dammsugare eller vinden som
blåser för hårt. Är man bara ute efter bråk är det hur lätt som helst att bråkas.
Försök hitta ondskans rot. Bullret är kanske inte det han VERKLIGEN störs av.
 
Många teorier, men isolera pumpen mera och se vad som händer, men berätta det innan, låt honom se vad ni har gjort så att han blir delaktig. Det är mycket svårare att få någon att ändra åsikt om man inte klart påvisar de,t och hans delaktighet gör att han får svårt att fortsätta klaga.

tips, använd riktigt ljudisolerings material och inte vanlig gullfiber
 
På micro och swedool och liknande finns isoleringsmattor som används i bilar och för motorer, sådant kanske kan användas?
 
H
Isolera pumpen men säg absolut ingenting till grannen att ni har gjort eller tänker göra det. Om han fortsätter och klagar fast ni har isolerat så vet ni att han inte har alla Pommes Frites kvar i sitt Happy Meal eller om han börjar gnälla om annat.

Om han gör det då är det bara att riva bort isoleringen bara för att jävlas och sätta "mode ignore" mot grannen eller en polisanmälan.

Berätta hur det gick.

/Dr Phil
 
Jag får tacka er alla för inspiration och kraft att gå vidare.
Jag har tala med mannen i fråga ytterligare en gång och det har lugnat sig för tillfället.
Men orsaken till problemet är att han tycker att det inte ska sitta någon pump som låter där utan det ska vara som tidigare. det vill säga inget vattenskval överhuvudtaget. problemet är då att man måste hämta vatten själv i brunnen. (som på landet ungefär). Visst kan jag isolera min pump men jag tror inte det slutar med där och jag vill inte spendera pengar på något jag inte vet kommer lösa problemet. Mannen är instabil och det går inte lita på hans ord. han kan inte konkret säga vad problemet är utan skriker bara att han inte kan ha det så här. därför litar jag inte riktigt på honom.


Det är intressant att höra allas åsikter då vissa direkt vill polisanmäla honom medan andra tycker att det ska vara spiktyst i ett tättbebyggt villaområde.

Efter att ha läst alla inlägg och förhoppningsvis blivit klokare resonerar jag så här.
Vi är alla olika och har olika tolerans för ljud och förändringar. Visst kan det vara skönt när det är helt tyst, men ibland låter det när man jobbar med huset eller tar hand om ungarna. vem bestämmer då? Därför finns det lagar och regler som vi alla måste förhålla oss till. om inte det passar och man sätter sig över lagen och ska bestämma själv då får man flytta ut i skogen där det inte finns andra människor.

Eftersom min bullernivå ligger under norm och därför inte stör så tänker jag polisanmäla honom om han nu fortsätter ge sig på oss. Han kan själv inte komma med förslag på annan lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.