Har sökt men inte funnit någon tråd med liknande problem så jag får väl skapa en ny. Om det visar sig att det redan finns en tråd om det så får ni gärna hänvisa mig dit.

Nu till saken.

Har gjutit betongmur med grovbetong, använde formplywood och det blev rakt. Ser ganska bra ut men det finns en del guppar som inte riktigt fyllts.. Kanske p.g.a. att man inte fick bort all luft. Inte så djupa, högst 1 cm djupa, den värsta har en diameter på ca 4-5 cm, men de flesta är cirka 1 cm i diameter. Hursomhelst så hade jag tänkt fylla på dessa med någonting. Ungefär som att spackla till guppar/hål, men detta är utomhus så man bör ha något annat men vad?
Funderade lite på expanderbetong eller finbetong+murslev. Men finns det andra bättre sätt? Var inte blyga, tipsa gärna!
 
Skulle du inte kunna sikta bort den grövsta ballasten i grovbetongen du använde, blanda till den, och helt enkelt "spackla" igen hålen med din nu egenfabricerade finbetong? Om du väljer att använda en annan betong finns det en risk att den får en annan färg, vilket förstås är kosmetiskt oönskvärt.

Bara en tanke så här på nattkvisten...
 
Det var färdigblandade grovbetong jag använde, man får väl sålla bort de största ballasten.
Min tanke var mer typ om det finns "spackel" för utomhusbruk just för det här ändamålet...?
 
Milkshaken
ja eller finputs och stålglätta det.
 
Det kommer säkert att skrattas högt i korridorerna men hur ser en stålglätta ut? Det är inte första gången jag stöter på det där ordet men......

Nu när man är ändå i farten, har tänkt måla väggen så det gör inget om det blir färgskillnader. Måla tänkte jag göra nästa år för jag vill att betongen ska brinna klart först.
Så nu undrar jag vad för färgtyp ni rekommenderar? Det är utomhus alltså.
 
Jag skrattar i varje fall inte - vet man inte så frågar man! Det finns många som tror att de vet allt, men så är sällan fallet...

Tänkte googla fram en bild på ett stålbrätte (som man använder för att stålglätta för hand med) och skriva ett par rader, men snubblade över denna sida istället: http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=411. Nu slipper jag beskriva :p
 
Om du inte ska måla muren och vill samma färg på lagningen så finns det lagnings pasta. Kolla på cementas hemsida.
De är sjukt bra att använda och lätt
 
Milkshaken
Den länken var bra bygga_bo....
dock hade jag inte väntat i 14 timmar för att skura ytan.....

men nu fick Binesch se vad det var för nåt... Man använder ett sk..."Stålbrätte".... jag föredrar dock en annan typ, som är mera spetsig i ena änden.....
 
Nej, 14 timmar är nog lite väl länge :p (Det ser nästan ut som att ett "-" har trillat bort mellan siffrorna)

Jag tittade längre ner på sidan (punkt 7 under "Armering") och där står inget om tiden.
 
Tack för tipset!

Nu en annan sak, jag har aldrig jobbat med betong förr så det finns risk att jag ställer newbiefrågor men hurdan är en betongslip? Funderar på att hyra en och jämna till när allt är klart. Är de svåra att hantera? Hur blir resultatet? Grovbetong innehåller ju ganska stora ballasten så hur fungerar slipen mot den?
 
Den länken har jag sett förut. Så jag vet hur stålglätta ser ut. Men jag menade hur ytan som arbetar mot betongen ser ut? det är där jag inte kunnat hitta någon bild på. Annars ser den verktygstypen konventionelllt ut.
 
Binesh skrev:
Den länken har jag sett förut. Så jag vet hur stålglätta ser ut. Men jag menade hur ytan som arbetar mot betongen ser ut? det är där jag inte kunnat hitta någon bild på. Annars ser den verktygstypen konventionelllt ut.
Slät som en diskbänk...
 
Vad är dess effekt? Hur kan den göra betongen finare? I vilken fas av härdningen ska det glättas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.