när vi kaklar om badrummet blir det förstås för trångt att få in det gamla badkaret - så vi måste kanske skaffa ett 150cm.

Jag funderar dock på att såga bort några cm i ena änden av badkaret - det finns ett antal cm innan själva "gropen" kommer.

Sedan kanske dölja där man sågat med kakel eller på annat sätt.


någon som gjort detta?

andra kommentarer?
 
Jag har inte gjort det men tänker direkt på att bockningen av plåten har en bärförmåga...och tar man bort bockningen i ytterkant så påverkas väl stabiliteten i badkaret...?
Vet inte om det har nån betydelse i en kortända iofs men bara en tanke som slog mig. Kanske att karet slår sig och blir rangligt...
Annars är det väl ett bra sätt att lösa problemet på.
Kan du såga, bocka nytt, svetsa ihop det och sen gömma svetsen så har väl inte det som slog mig någon betydelse heller (om det nu skulle vara så:))
 
det beror väl på vad är badkaret är gjord i.
 
Antar, eftersom det dels står gammalt badkar samt att det inte står något om plast, glas, sten, porslin etc.:) att badkaret är av emaljerad metall...om det sen är möjligt att svetsa i emaljerade badkar är en fråga om materialkunskap som jag i detta fallet inte besitter ...
Men visst...befogat kanske:)
 
160 cm är tydligen en mycket vanlig bredd för badrum och därmed även som längd för badkar. Några tillverkare har tänkt på att att man kanske inte vill korta karet 10cm bara för att man kaklar om badrummet och tillverkar därför 157cm långa kar. Ett exempel från Gustavsberg: http://www.gustavsberg.se/badkar_28972.asp
 
jo det är metall i badkaret - jag tänkte nog inte på att det skulle försvaga - eller att man måste bocka om .

intressant med 157cm kar - det kan vara det vi köper nytt
 
Misstänker att det blir svårt att få det bra, emaljen spricker osv.
 
Har "bockat" ett kar när vi var i precis samma sits. Var student hade knappt några pengar, men kaklade om badrummet i vår br och fick dåligt med utrymme. Tanken var egentligen inte att använda badkaret överhuvudtaget, men vi behöll ändå och fick lösa det. Som väntat spricker emaljen och man får laga denna vilket inte blir jättesnyggt, men kan bli hyfsat fungerande ändå.

På fem år gjorde vi 523% på den lgh även om inköpspriset var lågt så fick vi gratis boende under studietiden. Badrummet gjorde nog sitt till.

Lägger du ned mycket pengar på din renovering i övrigt tror jag du blir besviken om du står med ett halvtaskigt utseende på ditt badkar.
 
Förra ägaren till vår lgh har satt in ett badkar med något kapad kant när han renoverade badrummet. Har inte tittat närmare på hur han löst det, men jag har inte märkt något av emaljsprickor eller försvagning. Däremot är hans lösning för att täcka kanten rätt så tafflig, så det kanske vi orkar göra något åt någon gång...
Dessutom är det ju som förre talare säger kanske inte så kul att renovera ett badrum så det blir superfräscht och sen sätta in ett halvdassigt badkar.
 
Om badkaret är i fint skick hade jag gett det en ärlig chans. Och om det inte går, blir du illa tvungen att köpa ett nytt.
Så fram med tigersågen ;)
 
jag kapade mitt badkar när jag gjorde i ordning badrummet.

men jag kaklade in hela badkaret och då försvann kanten som var kapad under kaklet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.