Undrar om det går att ha myrr i en del av trädgårdslandet som blivit invaderad av myror (byggt bo i träramen som är runt landet), eller om det är hälsovådligt?
 
D
Har använt myrr i och runt rabatten där vi har örter, gräslök och annat smått och gott utan problem med varesig att jag, eller de som ätit av dessa mått dåligt eller att växterna mått dåligt

// DeeJay
 
Ja du, det var ju också ett råd att ge... Men det är klart, det var ingen som mådde dåligt direkt efter att man sprutat med DDT heller när det begav sig,

Varningstexten på förpackningen säger klart och tydligt : "Myrr är mycket giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön."

I Myrr Extra är den verksamma beståndsdelen Imidaklorid. Om detta kan man läsa följande:

Imidakloprid är ett systemisk (kan tas upp och transporteras i växten) bekämpningsmedel mot skadeinsekter. Preparatet tillhör en grupp bekämpningsmedel, nikotinoider (nikotin och imidakloprid har liknande aktivitet i nervsystemet) som kan hämma överföringen av signalsubstansen acetylkolin i insektens nervsystem. Acetylkolin förmedlar nervimpulser från en cell till en annan eller till en vävnad som nerven kontrollerar. Detta sker genom att imidakloprid binder till acetylkolinmottagarna och på så vis förhindrar signaler och leder till en ansamling av signalsubstansen acetylkolin. Imidakloprid kan döda insekter både genom kontakt med preparatet eller genom att de äter av preparatet.

Både insekters och däggdjurs nervsystem har acetylkolin som signalsubstans och som blockeras av imidakloprid. Skillnaden är att de flesta känsliga mottagarna hos insekter finns i det centrala nervsystemet medan det hos däggdjur är bundet till muskler. Insekternas acetylkolinmottagare är dessutom känsligare för imidakloprid jämfört med däggdjur.

Imidakloprid anses ha låg giftighet på människa men har viss påverkan på fåglar, särskilt deras häckningsförmåga. Vissa arter är dock väldigt känsliga, exempelvis sparvar och duvor vilka reagerar med koordinationsproblem och rörelsesvårigheter. Imidakloprid är även giftigt för de flesta vattenlevande djur liksom för en del jordlevande djur såsom daggmask.
 
D
Som sagt, jag har inte mått dåligt av det, men jag är ju varesig fågel eller insekt.
 
Myror är ett exempel på en av de insektsarter vi gärna har ihjäl, utan större anledning. De äter inte av dina grödor, de är utmärkt föda för vissa fågelarter som är trevliga att ha i trädgården, de utövar en viss kontroll på bladlöss m m. Största förseelsen brukar vara att de skottar upp fogsanden i stenläggningar eller att de råkar hitta in i huset – där de egentligen inte ställer till något faktiskt problem!

Istället för att förgifta myrorna, på lång sikt dig och din familj samt planeten, kan du ju acceptera att vi delar vår värld med en mängd intressanta skapelser. I ramvirket till ett trädgårdsland måste de ju vara ett obefintligt problem, eller...

Naturen är mystisk, fantastisk och fascinerande på alla vis. Ta del och njut av den istället för att försöka utplåna de delar som inte passar dig.

MVH
Ronnie
 
  • Gilla
ChiQi
  • Laddar…
D
Myror är helt suveräna i rosorna, tar bladlössen. Vi har fullt med myror. Det är inget jag ogillar, så länge de stannar där. Jag håller med dig Ronnie på alla sätt och vis, att vi delar vår värld med en mängd intressanta skapelser och att världen skall bevaras.
Problemet är att de hittar in, att det rent utsagt kryllar av dem, pga alla bon de har i rabatten och krukorna utomhus. Lite privacy vill man ändå ha.

Har du tips om något som får myrorna att flytta på sig, utan att påfresta varesig miljö eller myror, så provar jag det hällre
 
"Myror är helt suveräna i rosorna, tar bladlössen"
Det kanske beror på sorten, men jag tycker att de oftast försvarar bladlössen. Eftersom de gillar deras söta utsöndringar (honungsdagg).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bladl%C3%B6ss "Myror bruka därför vakta bladlössen noga .... Om man har svåra bladlusproblem i sin trädgård kan det därför vara idé att göra någonting åt myrkolonierna snarare än åt bladlössen."
 
Om man inte vill ha myror i krukor så lägger man ju myggnät i botten, antar att man skulle kunna göra något liknande med odlingslådor/trädgårdsland i rimliga storlekar..?
 
jag tog myrdosa för inomhusbruk och lade i mitt trädgårdsland under några torra regnfria dygn. fungerade bra frö mig, men jag vet inte hur nyttiga morötter jag får.
 
myrdosorna är nog rätt ok. Är ju innehållet som inte är så nyttigt för myrorna men den lilla mängden de får med sig och sen fördelat på flera myror som sen skulle få in den i mat, skulle nog säga att den mängden är väldigt nära obefintlig i värsta fall
 
baratette skrev:
Om man inte vill ha myror i krukor så lägger man ju myggnät i botten, antar att man skulle kunna göra något liknande med odlingslådor/trädgårdsland i rimliga storlekar..?
Myror kryper inte bara, de befruktade drottningarna kommer ju flygande för att leta reda på ett ställe att bygga ett nytt bo på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.