Well, som sagt de 3 kvm kan inte försvinna utan att hela huset måste rivas så det blir svårt. Avståndsmåttet blev fel av en slump. Vi fick rita om huset flera gånger då andra grannar överklagat att ett hus överhuvudtaget skulle byggas på tomten. Sista gången hade vi äntligen fattat att vi måste hålla oss inom detaljplanen för att överhuvudtaget få bygglov och vi lade vi ut ritningen för att få den digitalt ritad (detta då stadsbyggnadskontoret inte ansåg att jag kunde rita raka hörn - dock var alltid mina ritningar rätt). Allt var bråttom och jag såg inte att de 3 kvm låg utanför. Orderna till den som ritade var att hålla sig inom detaljplanen med de mått som gällde. På stadsbyggnadskontoret missade man också att det låg lite utanför och gav bygglovet, vilket alltså är felaktig handläggning då man måste höra grannarna vid avvikelse.

De andra grannarna känner jag inte så väl då jag inte bor där ännu men de verkar, det lilla jag sett av dem, vara relativt bra. Den här grannen däremot vill jag helst slippa se. En avgränsning måste vi nog få upp så småningom så vi slipper dem helt sedan är det inga problem för oss i alla fall.
 
Kan det bli värre!!! Länsstyrelsen hävde bygglovet och stadsbyggnadskontoret hade lovat att utfärda ett nytt. Men länsstyrelsen upptäckte ytterligare en avvikelse, en stor en. Så nu uppgår avvikelsen sammanlagt till runt 20 % och stadsbyggnadskontoret vet inte vad det skall göra. Vi har följt givet bygglov hela tiden och observera vi har ritat om och om igen för att få det rätt på stadsbyggnadskontorets uppmaningar. Så det har gjort fel och vi bygger utan bygglov, hur roligt är detta? och vad skall vi göra. Är det dags för advokat eller är det något annat vi kan göra? Vad kan hända nu när vi bygger den sista biten utan bygglov? Utvändigt är det i stort sett bara målning kvar och invändigt är den kakelsättningen och mindre arbeten. Till råga på allt har grannarna börjat uppvigla övriga grannar (information från arbetare) vilket betyder att många kommer att överklaga vad än stadsbyggnadkontoret kommer med. Jag vet inte vart jag skall vända mig eller någonting. Några synpunkter? Snälla. Jag vet att ni kan sånt här. HJÄLP!!!!
 
Det första måste ju vara att se till med en diplomatisk offensiv hos övriga grannar. Sedan tror jag att ni måste genast skaffa en advokat, om intye annat så för att utröna ifall ni kan få skadestånd, för den händelse att ni mot alla odds skulle behöva riva.

Men hur i h..te kan det bli ett så stort fel som 20% utan att någon upptäckt det förrän nu?

Jag vet att det finns ett liknande fall som jag tror har kommenterats här för något år sedan där kommunen i ett sådant här läge drev igenom en detaljplaneändring som bara gällde just den tomt där det felaktiga bygglovet beviljats.
 
Du kommer inte ihåg något mer om vilket ärende det gällde? Sedan gäller den ytterligare avvikelsen en liten notering i detaljplanen om att man inte får bygga större platta än 120 kvm. Problemet är att de tvingade oss att bygga ihop garaget med huset vilket ger en platta på minst 137 kvm. Hade vi byggt isär är det alltså inga problem enligt detaljplanen då är det lugnt med kvm men ihop - katastrof. Så det lilla problemet ökades på från 3 kvm till .....

Kan vi flytta in i det nya huset undrar ju jag förstås och vad kan de Knäppa grannarna göra för att motverka detta. Att charma övriga grannar känns liksom lite konstigt då vi inte ens bor där och vi har ju faktiskt inte gjort något fel. Allt känns bara blä.
 
Kan ni inte fixa bygglov för huset utan garage, lägg in en ansökan om garagebygget, som inte slutbehandlas förrän ni fått igenom huset.

Det kanske kan gå att undersöka möjligheter att skära isär plattorna på något sätt?

Om allt går riktigt illa så får ni väl offra garaget till slut.
 
jag vet inte, huset är ju så gott som färdigställt med allt vad takstolar och eldragningar etc etc. Det låter som ej väldigt dyr affär och som du vet kostar det att bygga hus. Ekonomin är ju inte på topp just nu precis.
 
Min tanke är ju att ni i första hand får igenom bygglovet för huset, där är det 3kvm som är fel, det är en mindre avvikelse som nämnden kör över grannen på. Ha ett ärende om garage inne samtidigt. Efterssom garaget's enda problem är att plattan för garaget är ihopbyggd med huset så borde det också vara en mindre avvikelse där nämnden kan köra över grannen. Dvs det är inte ytan som är för stor, utan det är det faktum att plattorna hänger ihop, då blir felet en detalj snarare än ett matematiskt problem. Inte 20% fel utan en smärre detalj.

ja tvivlar på att någon kan hindra er att flytta in, däremot så kanske det är ett problem för en ev. framtida skadeståndfsprocess mot kommunen eller varför inte mot förre ägaren som lurar er att bygga för att sedan överklaga ert bygge.

Oavsett om ni flyttar in eller inte så, se till att få igång en charmoffensiv i grannskapet, det kommer att begränsa problemet. Är ni duktiga diplomater så skulel ni kanske till och med kunna få någon av grannarna att prata förstånd med den trilskande grannen.

När det gäller juridisk expertis, så kanske ni skulle fundera över att blanda in banken, det är tänkbart att dom ställer upp med experthjälp för att skydda sin säkerhet.
 
christi skrev:
Jo precis det var det jag menade med att om alla gjort rätt i förfarandet när bygglovet gavs. I mitt fall har dock nämnden gjort ett misstag i handläggandet, vilket gör att det går att överklaga även om det är år senare.
Det är inte byggnandsnämndens uppgift att se till att ditt bygglov vinner laga kraft, det får varje byggherre ordna själv(om man anser att det är nödvändigt).
 
Hur gick det sen då?
 
Ja hur gick det?!
 
Ja jisses! DET undrar jag också... HUR gick det sedan då? Jag ser att Christi inte har skrivit något inlägg sedan december 2006...

Jag hoppas verkligen att allt har löst sig för Christi! Att den trilskande grannen tog sitt FÖRNUFT till fånga! OM han nu hade något...
 
Ingen som känner till nåt?
 
Hej, Det är jag som är Christi och jag ber om ursäkt att jag inte varit närvarande under en lång lång tid.

Det har hänt mycket och det är fortfarande inte slut.

Snabbsammandrag: Vi blev av med bygglovet i Länsstyrelsen men Stadsbyggnadskontoret gav oss ett nytt någon vecka efter. Grannarna överklagade detta men vi fick rätt i Stadsbyggnadsnämnden. Så överklagade grannarna det också och nu till Länsstyrelsen. Länstyrelsen ändrar bygglovet till vår fördel (minskar felmarginalen på huset) och klubbar igenom ånyo ett nytt bygglov (3 bygglov på samma hus, det ni!). Detta överklagar självklart grannarna och nu ligger ärendet i Länsrätten.

Ps. Vi har satt upp tujor och vi bor i huset.
 
Då får man önska lycka till i den fortsatta hanteringen.

Edit:

Om du kör på den nya identiteten för att du blivit av med inloggnings uppgifterna från "christi" så kan du kontakta Marlene administratorn, så kan hon "slå ihop" din nya id med den gamla.

/Hempularen
Moderator
 
Efterlyser fortsättning på denna tråden....christi hoppas allt har gått vägen!!

Har precis fått problem med en av våra grannar som överklagar vår ansökan. Det handlar inte om den större taklutningen (37grader mot tillåtna 30) eller större byggyta (208 mot 200kvm) utan det faktum att grannen 1976 inte fick bygga högre än 1 plans hus. Så nu är han bitter för att alla andra i området gör det. Detaljplanen är från 2000 och förutom dessa små (?) avvikelser så uppfyller vi kraven. Grannen klagar alltså inte på dessa, utan han menar att huset är för stort (antal våningar) och att det kommer att skymma deras hus. Det intressanta är att grannen har en tre meter hög och supertät häck mot vårat hus som ligger på andra sidan vägen så de kommer knappast att kunna se vårt hus iaf!!

Man blir så matt...hoppas att det inte blir en lika lång process som för christi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.