Hej,
har precis tecknat CD och det är första gången jag kör med parabol.

Jag undrar om man måste dra nya kablar från parabolen till respektive digitalbox
eller om man kan använda befintliga TV-uttag? Jag vill helst slippa dra nya kablar.

Idag kör vi Boxer. Det finns en bef. Viasat-installation med lite olika teknikprylar.

Installatören kommer på tisdag f.m.

Tacksam för info.
 
Viasatprylarna borde duga utmärkt :)
 
Finns det två LNB på parabolen så är det OK.
Finns det bara en LNB så måste parabolen vridas 6 grader.
Några nya kablar behövs inte.

/Hasse
 
Lite ytterligare input.

Jag ska ha 2 tv-apparater.

Vad jag kan se så går alla marksända och parabolkopplade sladdar ihop i en box på taket och från denna
går det en sladd ner till centralen. Det finns två plastgrejer (huvud (?) på parabolen från vilka två sladdar (1 per huvud) går till den sammanfogande boxen uppe på taket.

Nere i centralen verkar det sitta en typ av förstärkare (?) sedan sitter det en TV/SAT Combiner modell 3470 Triax.

Nu till det som bekymrar mig:
1. Föregående ägare har i centralen monterat en digitalbox plus att det står en antenn för fjärrsignal till TV:n.
2. Från förstärkaren (?) går det två sladdar in i väggen där ändarna är ihopkopplade i centralen (hona till hanne).
3. Ska jag behålla parabolen som finns eller ej samt behöver man dra nya sladdar för att kunna se på två olika TV-apparater.

Mina frågor:
1. Jag vill ju ha digitalboxen vid TV:n. Skall jag då flytta Combinern till V-rummet och göra motsvarande
manöver (splitt) där så att jag på denna TV kan använda befintligt TV-uttag och både se marksända och satellitsända kanaler?
2. Jag antar att detta betyder att det är ett s.k. kaskadnät, dvs TV 2 ser vad TV 1 ser på. Dvs till TV 2 åker jag på att dra en ny sladd om jag vill se på olika kanaler?
3. Baserat på ovan knapphändiga info, kan jag behålla bef. sladdragningar på taket samt parabol + huvuden eller måste hela den installationen göras om? Och vad måste jag då fixa till CD-installatören innan han kommer? (Jag har ju en sådan gratischeck och då har jag förstått att de endast gör vad som krävs för att få signal till en TV)

/Rickard
 
Har precis pratat med CD och eftersom jag har för avsikt att ha en inspelningsbar box på TV 1 så måste jag enligt dem dra 2 sladdar till den boxen och en combiner och sedan splitter skulle inte funka med att ta ner det på det sättet.

Är det någon som är av avvikande åsikt?
 
Allt hänger på hur många program du vill ta emot samtidigt via parabolen.
Du kan inte splitta kabeln från en LNB ("plastgrej på parabolen") eftersom den även innehåller styrsignaler
från boxen.

En inspelningsbar box där du kan spela in ett program samtidigt som du bandar ett annat behöver två separata kablar från LNB. Ska du dessurom ha en andra TV med egen box behövs ytterligare en kabel från LNB.

Det finns numera LNB med upp till fyra utgångar,

När det gäller marknätet (Boxer) så är signalerna i kabeln enkelriktade, och man kan därför splitta
så många gånger man vill, så länge signalstyrkan är tillräcklig.

/Hasse
 
Lite rörigt vart det här men:

CD skickar med ett Quad huvud med 4 utgångar (kan koppla 4 oberoende receivers)

Vill du kunna se bla TV6 och marksänd lokalTV och få allt i samma sladd behöver du en Combiner per vägg uttag.
I varje vägguttag så behövs en inbyggd "splitter" samt uttag för SAT o TV.
För vägguttaget till CD-HD-PVR boxen så behövs ett uttag med 2 sat o 1 TV., JA du behöver 2 kablar till detta uttag.

Installatören kommer säker inte att ha med sig combiners och TV uttag, det får du säga till om innan.
 
Hur ser sådana uttag ut med inbyggd splitter och går det att få in det i en vanlig infälld dosa?
Combinern är det en lite box som måste hänga i en kabel vid uttaget?
 
combinern ska upp vid antennen så att den kan slå ihop signalen.
Splittern är ett 3 hål i väggen uttag bara om jag har fattat det rätt
 
Jag tänkte om någon kunde postat en bild på hur det ser ut IRL.
Tycker det verkar trångt med 3 antennkablar i ett infällt uttag samt hela uttaget som på ett vanligt tv/radio jack fylle rätt så bra.
 
Du behöver 2 Kablar till PVR dosan inte 3, det är därför den har en splitter i sig.
Ett exempel på hur det kan se ut med ett utanpåliggande (infällt som jag har är bara en mycket mindre ram)
http://www.satboerse24.de/satenddose-4-fach-p-170.html?cPath=56

Be din installatör att fixa en, dom kan vara lite knepiga att få tag i Sverige, men shoppar man i Tyskland så är det ett helt annat utbud till ofta halva priset.
Enkla combiners and uttag hittar du hos Classe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.