Lyfte av locket på den lilla poolen (3,5 kubik) igår o såg att botten var full med alger. Satte in en chockbehandling av klor igår och undrar nu hur man skall fortsätta. Kan jag chockbehandla flera dagar i rad, kan barnen då bada, eller måste det gå ett antal dagar. Det verkar inte som om algerna på botten har blivit mindre sen igår, hur gör man för att bli av med dom?
 
Grönt på botten är första steget, nästa steg blir även vattnet grönt.
Det allra viktigaste är att pH är rätt ( 7,2 - 7,6).
Vid chockklorering brukar det vara bra att kombinera med flockmedel. Det samlar ihop algerna som ett skum på ytan och som det går att filtrera bort. Man kan chockklorera mer än en gång, vi har fått tips att chockklorera var 3:e vecka
 
Ok. Ja, än så länge är vattnet klart. har uppmät ph värdet till 7,3 så där verkar det också vara lugnt. Kan man låta barnen bada i vattnet, trots att botten är grön?
 
Milkshaken
En gyllene regel är att ..: Vid 6 gr celsius så börjar algtillväxten.... man bör då starta cirkulationen.. Jagbrukar även chockklorera då.
Sen ju högre temp, ju högre risk för alger är det, men om man har cirk, och klor i god tid så är det inga som helst problem... Jag hade inte låtit mina ungar, min sambo eller jag själv badat när det är alger på botten... En pool ska vara ren och fin annars kan man stänga av den och sälja den....:O
 
Ville bara nämna .
Det finns 2 sorters klor chockklor och daglig klor. Dagligklor i klorpuckar, innehåller många ämnen som tillförs regelbundet.
Chockklor tillförs var 3:e vecka eller några dagar eftervarandra vid problem.
Du skrev att poolen är på 3.5 kubik. Då kan det va den billiga typen med pump och pappersfilter. Pappersfilter är otillräckligt
och blir vattnet grönt, kommer filtret att stoppa ideligen. Mitt tips är då att inte ens försöka rena, utan byta vatten.
Bäst är att på kvällen tömma poolen, rengöra och fylla med det samma. Annars finns risken att linern (gummiduken) krymper och spricker om den utsätts för solvärme.
 
har du filterpump så bör du flocka med det speciella medlet för just filterpump..
Och filterpump brukar man just ha på de där mindre poolerna..
 
Det tråkiga är att det verkar vara svårt att hitta något flockningsmedel för patronfilter. Förr så sålde Miami pool ett medel för den typen av filter med det har dom slutat med. Har inte lyckats luska ut var det går att få tag på, ännu, men håller ögonen öppna.
 
Det blev så att jag tömde poolen o började om från början så att säga. Nu är poolen klar o fin o jag skall hålla koll på den bättre nu dagligen med att kolla vattnet o så.
Tack för alla tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.