VI har flyttat in i ett 70talshus och det är tamef-n uttag överallt och gamla kablar här och var, bara i hallen räknade vi ihop till TIO såna här luckor med gamla kablar inuti. VI har nu dessutom plockat bort gamla element och har nya kablar då ut ur väggen. VAd gör man med dessa?!
De "gamla" hålen som är igentäckta, kan man tapetsera över dessa eller blir det hur fult som helst? Har liksom ingen lust att ha tio såna synliga bara i hallen!
 
Men, gör ni om elen också nu?

Om det är dosor som är "aktiva" dvs om trådarna i dem används så måste ni behålla dosorna åtkomliga.

Om det är dosor som du är säker på inte används (dsv trådarna i dem är urdragna) då kan du tapetsera över, ev. fylla dosan med något, ex husfix osv.
 
Det går bra att tapetsera över täcklocken. Inga problem alls.
 
Ja det är alltså en blandning av gamla kablar gömda bakom täcklock och "nya" där vi precis tagit bort element kopplade till dem.

Men då kan man allså tapetsera över de gamla, men vad gör man med de fortfarande aktiva? Måste man ringa in elektrikern som gömmer dem i nya dosor alltså?!
 
Du kan tapetsera över täcklocken även på aktiva, men det måste finnas ett lock, alltså inte bara tapet. Då blir de inte helt osynliga, men ändå lite mer diskreta. Problemet uppstår den dag en elektriker måste in i en av de övertapetserade dosorna, det är då svårt att skära fram locket så att det går att sätta tillbaka snyggt igen.
 
Mikael_L
Jag har sett varianten med tapetsering till doskanten (dvs under kanten på locket
+ tapetsering av själva locket, (med samma tapet naturligtvis ;))

Hur dom nu fick fast tapet på plast ... :confused:

Inte lika dolt som övertapetserat men inget blir förstört om man måste in i dosan.
 
Vanligt tapetlim har jag för mig faktiskt. Har inga koplingsdosor i det här huset men vi hadde i föräldrahemmet och jag har för mig att det bara var att tapetsera dem på vanligt sätt
 
Det är inga större problem att fästa en bit tapet på ett doslock av plast medelst tapetklister. Uppenbarligen kan det lossna eftersom det i mitt hus har hänt. De tapeterna sattes dock upp för 40 år sedan, de locken jag har tapetserat har hållt 5 år än så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.