Hej !
då är man i gång med våran skorsten, den skall få en ny "fasad" dvs, den gamla murade ytan som nästan har smulats sönde över åren ( de borde murat med någon sorts kalk tegel eller något liknande) skall få en slät puttsad yta....

frågan är, vilken sorts putts skall jag änvanda ? vanlig putts till väggar ? eller finns det någon speciell ?

måste också mura "puttsa" upp lite i en kanal vilken sorts cement/putts skall användas till detta ?

hoppas någon kan ge lite råd... // Nikke
 
Murbruk C
 
Hydraulisk kalkbruk. Definitivt inget med cement i!
 
pratade med bygghandeln, de sa också murbruk C, men den innehåller väl cement ??

har läst någonstans att det ska vara lite mer flexande bruk som ska användas.... så hydrauliskt kalkbruk kanske är det ? men var får man tag i det hydrauliska kalkbruket ???
 
Köpte på Beijer idag, 25kg säckar.
 
blir lite konfunderad över detta med att putsa skortsenen... finns det ingen som vet ???

pratade ju med bygghandeln, murbruk C var svaret.... men när jag läst här på forumet så är det hydrauliskt murbruk som gäller...

min idé med skorstenen över tak är att den ska få en slät yta, dvs putsad som en källar vägg, om man kan likna den med det ??!!
jag kommer att slå/picka loss löst bruk, fylla i med murbruk, sen lägga på det hydrauliska murbruket eller murbruk C som en "hinna" över hela skorstenen, detta p.g.a. vissa kalk, sand, tegel - stenar (eller vad nu skorstenen över tak är murad med) har vittrat sönder....

vad ska jag använda till "hinnan"... ???!!
 
man ska inte prata för mycket med personalen i bygghandeln...

Hur gammal skortsten har du? Är den tidigare murad med kalkbruk vilket de flesta gamla skorstenar är, ska du fortsätta med kalkbruk även utanpå. Cementen blir för hård och spräcker istället skorstenen när den rör sig. Är skortstenen nyare och murad med cement från början går det förmodligen bra med cementbruk, men kalkbruk fungerar också så är du osäker är det ett säkrare kort.

Vi fick plocka ner två kvadratmeter av murstocken på bottenvåningen efter att någon putsat om den med cement, den var fullständigt söndersprucken under den hårda ytan.
 
Precis vad som hänt med min murstock i köket om någon sett mina bilder i tråden "bakugn"
Tyvärr har även den ena spisen i ett av rummen blivit lagad med cement med sprickor som följd, sorgligt :(
 
Jag har samma funderingar på att putsa skorstenen med kalkbruk, läste i min "bibel" att det var vanligt, stämmer detta?
Där bör man väl ha hydrauliskt, eller vad säger ni som vet?
 
På andra sidan väggen stod en rörspis som också var cementifierad, den var så dålig att man hade kunnat knuffa omkull den. Nu står en gjutjärnskamin i nischen i väntan på ev. ny rörspis.

Det vanligaste var nog att man inte putsade skorstenen alls över nock, även om det har förekommit. Hydraliskt kalkbruk är förmodligen bäst lämpat för detta.
 
Stockholms länsmuseum har mycket nyttig info bl a om skorstenar upptäckte jag, hur de såg ut och hur de repareras t ex.
De har väldigt mycket om byggnadsvård, tips för den som ännu inte har hittat dit ;)
 
skortstenen är nog sen de byggde huset, d.v.s. 1937, sen har tiden tagit ut sin rätt på den. har ingen aning om vad de kan ha änvänt för murbruk för att mura upp skortsenen över tak med, det är ganska poröst liksom de murade tegel/sand/kalk/ stenarna....

så ni anser att jag ska änvända kalkbruk i fogarna, sen hydrauliskt murbruk till "hinnan" ????
 
Redigerat:
Vad jag har förstått när jag har suttit och läst så skulle man kunna använda hydraulisk kalk och använda finare sand till putsen och grövre till murbruket. Men jag kan ha fått allt om bakfoten, det händer även om jag har svårt att erkänna det ibland:)
 
Kör murbruk C i fogarna det kommer att hålla bra och så inget puts utanpå ovanför nocken
 
Vad händer om det är murat med kalkbruk innan om man fyller på med C?
Eller menar du att man ska mura om hela skorstenen?
Varför ingen puts?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.