Hej alla!

Håller på att bygga om garagetaket och har spikat färdigt råsponten. Den ska nu täckas med underlagspapp och ytpapp, båda papplagren ska läggas horisontellt. Fotplåt, trekantslist och vindskivor ska också sättas fast. Hur ska de båda papplagren sitta i förhållande till dessa delar?

Har sett olika varianter på hur pappen på sidorna dragits upp på insidan av vindskivan, runt till utsidan av trekantslisten och runt till utsidan av vindskivan. Ska papplagren ligga likadant eller ska det ena lagret dras ut längre än det andra? Ska fotplåten sättas under underlagspappen eller mellan papplagren?

Hoppas på hjälp och idéer.
 
wertok:
Jag har läst i broschyren och ser flera olika alternativ på hur pappen ligger i förhållande till fotplåt och trekantslist. Hur gjorde du?


När grannhuset fick nytt papptak lagt av takläggare, vertikalt och svetsat, satte de fotplåten mellan papplagren utan några extra våder. De satte inte heller en extra kappa över vindskivan, båda papplagren avslutas på innsidan av vindskivan. Ytpappen går längre ut på kanterna än underlagspappen. Är det okej att göra som de gjort? Känns lite smidigare..
 
  • Gilla
jeeens84
  • Laddar…
Jag la papp upp över trekantslisten och skar av det i underkant på utsidan. Tanken sen är att man sätter vindskivorna och sätter en remsa som täcker 1 dm av taket också upp till överkant på vindskivan. Jag valde sätta tryckta vindskivor så jag hoppade faktiskt över den sista remsan. Det kanske var dumt men jag tror det ska vara ok plåten täcker bra hela vägen ut och vattplåten sitter också tätt.
 
lizaj skrev:
wertok:
Jag har läst i broschyren och ser flera olika alternativ på hur pappen ligger i förhållande till fotplåt och trekantslist. Hur gjorde du?


När grannhuset fick nytt papptak lagt av takläggare, vertikalt och svetsat, satte de fotplåten mellan papplagren utan några extra våder. De satte inte heller en extra kappa över vindskivan, båda papplagren avslutas på innsidan av vindskivan. Ytpappen går längre ut på kanterna än underlagspappen. Är det okej att göra som de gjort? Känns lite smidigare..

Så brukar man göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.