Hejsan.

Jag och min familj ska eventuellt snart bygga ut vårat hus och har hela tiden varit inne på bergvärme. Nu har bekanta till oss talat sig varma om deras frånluftsvärmepump och det har gjort oss lite förvirrade.
Vi har direktel i dagens enplanshus på ca: 100 kvm men vill konvertera om till vattenburet. Kanske lägga vattenburen golvvärme istället för element både i nya byggnaden (ca: 70 kvm sammanlagt i 2 plan) och i gamla?
Finns det någon här som kan tala om fördelarna med det ena alternativet framför det andra?

Tacksam för svar.

Mvh Roger.
 
Frånluft: bra ventilation genom frånluftsystemet. Billigare installation.

Bergvärme: Enkel drift. Billigare i längden?.. Hög installationskonstnad.

Andra kommentarer?
 
Bara en känsla jag har.

Frånluftsvärmepump blir väl mest elpatrondrift på vintern, Dalarna har väl riktiga vintrar

Protte
 
Nja, riktiga vintrar vet jag inte men allt är väl relativt. :) Jag bor i södra dalarna och här är det inte mycket till vinter tycker jag nu för tiden. Hoppas att någon som har frånluftsvärmepump i södra dalarna ser det här och kan ge deras reflektioner över det.
 
Hur har ni med ventilationen?
Jag tycker att BÖR ha en riktig FTX ventelation och då går frånluftsVPn bort.
 
Är det någon som är riktigt nöjd med sin frånluftsvärmepump och dess driftekonomi. Jag har 3 vänner som byggt "kataloghus" och installerat FVP. Ingen av dom tycker att det är någon vidare ekonomi i det och alla ångrar att dom valde det. Någon som har andra uppfattningar?
 
Allt beror ju på var man bygger i landet, hur stort hus, förutsättningar för dom olika alternativen och payofftiden.

Vi har byggt enplans 130kvm med golvvärme i Södra Skåne och har en IVT490 installerad, en liten skitpump på 2kw men för oss perfekt anser jag, drygt 12000kWh om året inkl.hushållsel på 3 personer innebär uppskattningsvis max 6000kWh till uppvärning och varmvatten och det är vi mycket nöjda med, kan inte tänka mig något annat alternativ som överhuvudtaget som skulle löna sig för oss om vi då pratar FVP, bergvärme eller jordvärme, varken installationskostnad eller totalekonomi.
Rätt intrimmad anläggning är ju A och O naturligtvis. Att vi skulle investera 20-30.000:- mer för t.ex en större FVP t.ex Comfortzone skulle inte vara försvarbart i vårt fall och definitivt inte jord eller bergvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.