Hej!
Jag letar efter ett vettigt prefabhus som passar min familj och våra behov. Har hittat 3-4 hos Myresjöhus, men de är lite för dyra för vår ekonomi tror vi. Planlösningen var bra i Myresjös Harmoni, Mästergården, Herrestorpet och ev. Pilegården.

Våra önskemål:
Rymligt kök som går ihop med ett vardagsrum som inte behöver vara JÄTTEstort. Kök mot gata och vardagsrum mot baksida. Nedre plan ska innehålla ett föräldrasovrum och någon plats för kontor, behöver inte vara ett helt rum. Rymlig tvättstuga gärna med flera garderober/skåp och groventré för smutsiga arbetare + barn :D. Ev. 1 barnsovrum.
Ovanvåning med allrum, 4-5 barnsovrum.
Toa/dusch på ett plan och toa/bad på ett plan.
Någon form av klädkammare eller vettigt förvaringsutrymme någonstans i huset.

Det är väl det viktigaste för oss. Planlösningen ska rymma 2 vuxna och 5 barn (4 tonåringar och 1 liten) och vi tillbringar mycket tid i kök och vardagsrum och vill ha ett allrum för barnen uppe och plats för vårt kontor nere.

Snälla, har ni tips om hustillverkare, priser (inkl. allt, ange gärna standard och uppvärmning), specifikt hus, så är jag jättetacksam! Tomt har vi, 1500 kvm på landet med utsikt över betesmarker bakom "huset"!

Tacksam för alla idéer!
 
kolla älvsbyhus
 
Torgrim eller Sleipner hos Älvsbyhus !!!

Jörgen och Sanije
 
Tack för era tips! Jag upptäckte dessutom att vi kan få hyfsat plats i ett Höner som då blir lite billigare. Jag undrar om allt ingår i priset: platta, kök, värmeanläggning, badrumsinredning mm. Hur är älvsbyhus att ha att göra med? Hur lång tid tar ett bygge? Kan de inreda övervåningen om man önskar det eller måste man göra det själv?
 
hejsan
några svar
Älvsbyhus bygger inte husen på platta utan det är torpargrund som ingår, man kan dock bygga på platta med får bekosta den själv (mot vissa avdrag från älsvbyhus)
Älvsbyhus har ganska lång leverans tid nästan ett år vad jag har hört (har pratat med säljaren i skövde)
Kök ingår ett vanligt vitt, alla vitvaror och värme igår om man tar den dyrare modellen. Badrummen är endast med våtmatta och porslin.
hoppas detta ge er lite mer klarhet
lycka till
carola
 
Då räknas kakel och klinker som tillägg? Golvvärme? Jag får nog ta och ringa en säljare och kolla! Risken finns kanske att man kommer upp i priser jämförbara med Myresjös standardhus som dessutom är större? Det kostar ju att inreda en ovanvåning också även om man gör det själv!
 
Tror att Nostalgihus Duvemåla skulle vara ganska bra för er.
Jag bygger den själv och det kommer kosta mig 1,9 milj inkl tomt + bastu bergvärme och putsad fasad. Dom tar annars emot ritningar på egna hus och ger ett väldigt bra pris på dom. Nu gör jag en del arbete själv oxå ,blir lite billigare så. Har ni tänkt göra nåt själv?
 
carolask skrev:
Älvsbyhus bygger inte husen på platta utan det är torpargrund som ingår, man kan dock bygga på platta med får bekosta den själv
1-plans hus kan inte byggas på platta, möjligen isf. soutteräng eller hel källare där isf. det ursprungliga golvbjälklaget (som ska placeras på krypgrunden) hamnar mellan soutteräng våning och markplan.

MVH//Christina.

*EDIT* 1-plans Ä-hus ska det vara förstås ;)
 
Vi har just fått upp ögonen för Vårgårdahus som har, i vårt tycke, mycket prisvärda hus. Bra standard (t ex platta på mark med golvvärme och riktigt trä i taket :D ) till mycket vettiga priser om man jämför. Vi är inne på ett Kastanjen, som har allt ni önskar.

Man ritar om och ändrar hur mycket man vill utan extra kostnad så länge det inte innebär en merkostnad för dem (extra väggar, fönster och dörrar t ex). Ni skulle ju kunna göra om stora sovrummet uppe till två mindre och då har ni fyra rum plus allrum och badrum uppe. Med takkupa blir allrummet mycket större och mer användbart!

Vi tänker nog göra om stora rummet nere till groventré och då få ett större kök. Troligen gör vi också hela huset lite kortare för att ytterligare få ner kostnaden (pegarna läggs i vårt fall hellre på ett stort kombinerat förråd/verkstad/carport!).

Och nej, jag är inte säljare av Vårgårdahus ;).
 
1-plans hus kan inte byggas på platta skrev Byggimpert

- hur menade du då?

 
Sly_fox skrev:
1-plans hus kan inte byggas på platta skrev Byggimpert

- hur menade du då?
Jag menar som så att ingen ställer väl ett fullisolerat golvbjälklag av trä på en platta av betong, speciellt inte om anledningen till att man vill ha platta är möjligheten till golvvärme!?

Näppeligen så köper man väl inte heller ett Ä-hus i moduler, levererade färdiga från fabrik för att ställas direkt på krypgrunden, i akt och mening att börja med att demontera dem så att man sas.'tar ur botten' och sedan monterar resterande på betongplattan som lösa väggmoduler?!

Eller är anledningen till din fråga att du inte observerade mitt *EDIT* i förra inlägget, nämligen att resonemanget gällde just Ä-hus ;)

MVH//Christina.

 
....tänkte inte på det.... ;D satt bara o läste nya inlägg och hamnade så att säga mitt i tråden.. blev därför konfunderad av ditt svar...
 
jag har läst mkt om ä-hus men aldrig hört talas om att man kan betala till för en platta!? Stämmer det verkligen och vad kostar det i så fall+
 
Hej,
har också god erfarenhet av Vårgårdahus och framför allt kalkylen (inga "glädjekalkyler"). Bra priser och flexibla när det gäller planlösningen.

TyraMyra
 
Räknar Älvsbyhus in alla VA-dragningar i sina huskalkyler???...har hört lite olika om det??

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.