hej, nu är jag en nybörjare. =)

har precis köpt ny hus och tänkte renovera toa, nu till våtplastmattan som sitter på väggen, och bakom väggen är ytong och puts, ska jag ta bort mattan eller låta det sitta kvar och skruva direkt med våtrumsgips på väggen där mattan sitter på?

och nu siiter det golv något sorts av gjutet plast liksom(se bild), ser inga skarvar.. ska ju lägga 45x45 mm kakel på golvet men hörnor och kanter är ju "rundade" så jag måste nog ta bort detta skiten..något tips?
 
  • IMG_0500 (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej nej, riv bort mattan, fixa till väggen och golvet, tätskikta och sätt plattor.
 
kan man inte låtan mattan ligga kvar på väggarna? av vad för anledning ska man ta bort mattan? väggarna är raka och fina..

men golvet, går inte hacka bort men mejsel o hammare.. sitter som berget! attans! någon som har bra tips?
 
Anledningen är att du annars är ute på tunn is när det gäller försäkringar och eventuella garantiärenden på tätskikt etc. Sen får du troligen mer jobb för att få allt i nivå osv med klinker. Sen vet man inte om fixet fäster på mattan till 100% heller.

Kort sagt lyssna på Jon blir troligast enklast så.

Värma med värmepuffra/gasol och skrapa är min femkrona :)
 
nej, ni har missförstått mig eller har jag inte förklarat tillräckligt tydligt :confused:.. vad jag egentligen menar är att plastmattan på väggen kan vara kvar och jag sätter direkt med våtrumsgips på mattan på väggen och gör tätskiktet och kakla på.. så slipper jag riva ner våtrumsmattan = mer jobb då.. fattar ni nu då vad jag menar? :D :D
 
ACME skrev:
Mattan ska bort om du ska följa branschreglerna. Dessutom vet du inte om mattans lim orkar bära vikten av kaklet.

:confused:
jag ska ju skruva fast våtrumsgipset då ska det ju orka bära en del ju.. :D
vad jag anser är att det inte ska egentligen behövas ta bort mattan (på VÄGGEN!) golvmattan ska bort ja men väggmattan behövs egentligen inte eftersom jag ska ju gipsa hela väggarna oh göra tätskikit o sen kakla på, vad gör det att väggmattan är kvar bakom fastskruvade våtrumsgipset?:) eller envisas ni fortfarande att väggmattan ska bort innan jag skruvar fast gipset??:rolleyes:
 
Vad ska du skruva gipsen i då? Putsen?
 
väggen är ytong, så klart ska man ju skruva fast gipset..
ska jag limma fast gipset tänkte ni?
 
eller menade ni helatiden att jag inte ska använda våtrumsgipset alls? bara ta bort mattan oh göra tätskikit och kakla på?
 
Precis... därav min fråga i inlägg #6. Bort med mattan, slipa ytan bakom, spackla ytan om det behövs, tätskikta och kakla.
 
aha okej.. dom på silvan jävla idioter, köpte ju 8 skivor när det inte ens behövdes! suck, får väl lämna tillbaka..
ja bara köra hårt som ni sagt.. tack för hjälpen iafs.. :)
 
"Alla" säljare är idioter. Lyssna inte på dom!

Man får vända sig till respektive tillverkare och ta reda på alla svar själv om det ska bli rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.