Vi kan inte bestämma oss för om vi skall bygga garage eller dubbelcarport till vårt hus. Ni som har garage, hur mycket använder ni det? Kör ni in bilen eller använder ni garaget som förråd? Ni som har carport, ångrar ni ert val?
 
Vi byggde ursprungligen en stor carport med förråd, 9 x 6 m. Redan första vintern rubbade den sig i en storm och vi blev tvingade att sätta stöttor för att inte byggnaden skulle vridas och därmed rasa. Därefter blev den ombyggd till garage och det har vi aldrig ångrat. Med tiden samlar man på sig många saker ,så numera har vi bara en bil i garaget.
 
Garaget är rätt så skönt att ha när man måste meka något och vädret inte är så roligt. Men, det är bara då som bilen åkt in där. Mest beroende på att det är längre att gå än om jag ställer den utanför dörren, och dörrarna är manuella till det. Mycket bök för att få in bilen där med andra ord.
 
En carport är "luftigare" än garage. Den känns inte lika platskrävande som en byggnad med väggar åt alla håll. Detta kan vara bra om du har värdefull utsikt eller trång tomt.

Garage är ett bättre alternativ på platser där vandalism, stöld och sabotage är vanligt.
 
Har ett dubbelgarage. Båda våra bilar står i det, året om. Så grymt skönt att ha! Skulle du behöva ha lite skräp och dyligt kan du alltid ha ena(frugans, i ditt fall din mans) bil på utsidan. Så slipper alla se din hög med junk.
 
Det finns ett talessätt som säger att ett gasrage rymmer en bil minre än det ritades för, just pga allt man stoppar in där.

Byggde en carport just därför :)
 
Skulle inte tveka på att bygga ett garage. Det kan användas på ett helt annat sätt än en carport (pingis, gym, meka, måla, snickra, förråd osv). Om du bara vill skydda bilen från lite snö och regn är carporten ett bättre (billigare) alternativ.
 
Har ni två bilar och ska välja mellan enkegaragare eller dubbelcarport.
Jag hade tagit dubbelcarport. Men med ett rejält förråd.

Bilarna mår hur bra som helst i carport och det är smidigt. Du ställer bilen i carporten 3 gr av 3.

Vi har enkelgarage, 2 bilar. Bilen åker aldrig in. Någon enstaka gång.
Så nu har vi garaget som förråd för alla prylar.
 
Vi har samma "problem" som Johanna, vi kan inte bestämma oss om vi vill ha garage/carport. Vi väljer mellan en enkel carport med förråd eller ett enkelt garage med förråd. (Eller eventuellt dela ett fristående dubbelgarage med grannen som skulle placeras på tomtgränsen.) För tillfället har vi två bilar men är osäker på om vi kommer att behöva det i framtiden. Det som skrivits ovan skiljer sig ju väldigt mycket åt, vissa föredrar garage och andra carport. Nån som har fler synpunkter? Undrar också, har alla ni byggt era garage/carp. själva eller har ni köpt det färdigt? Varken jag eller min man är några snickare så vi kommer nog inte att komma undan så billigt kan jag tänka mig. Är osäker på om vi ens klarar av dessa halvfärdiga byggsatser som man kan köpa. Blir kanske att vi får köpa direkt av Hjältevadshus eller leja in en lokal firma på att göra allt. Någon som vet om det skiljer sig mycket i pris på det sistnämnda alternativet?
 
varför inte bygga ett relativt stort garage för en bil samt en mindre carport i anslutning till garaget?
själv satsade jag 10ggr av 10 på garage. finns inga nackdelar förutom att det är dyrare.
i en carport går det inte att mecka, i en carport kan du inte polera, du kan inte gömma julklappar till barnen.
du kan inte heller köpa motorcykel/gocart/entusiastbil............listan kan göras lång.
 
Planera för ett garage med carport. Börja bygga garaget men bygg det som en carport. Gjut även platta. Gör iordning gavel och en långsida först. Efterhand kan ni då bygga vidare när andan faller på. Ni får då en möjlighet att känna er för vad ni vill ha.
 
Det finns för- och nackdelar med båda, helt enligt vad som nämnts här ovan. Min grundinställning var att bilar ska inte bo i hus, därför valde vi dubbelcarport trots att vi normalt bara har en bil. Då finns det plats över för cyklar, trädgårdsredskap, överblivet virke, däck mm.

Nackdelen i vårt fall är att den öppna långsidan är i västerläge och det blåser tydligen ALLTID västliga vindar, vilket vi inte riktigt hade koll på. Den gångna vintern var inte så farlig men de gånger det regnade o snöade i samband med blåst var det inte så kul för bilen. Så det kan vara ett tips - kolla väderförutsättningarna innan placering på tomten.

Nu funderar vi på nån lösning, ex en plantering som vindskydd eller en vägg nån meter upp. Kanske blir det till att gjuta en kant på långsidorna, och nästa steg, vips, ett fullständigt garage:) Så mycket för principer om var bilar ska hålla till!

Kjell G
 
Tycker det hänger på JohannaJ och fru skalman är för personer, gillar ni att meka med bil/mc, och kunna måla dörrar, så är garage att föredra.
Ska ni bara ha ett ställe där bilen inte blir nersnöad eller isig på rutorna så tycker jag ni ska bygga carport.

Dock så håller jag med om att väljer ni carport så kosta på att gjuta en platta så att kommande ägare kan sätta upp väggar och få ett garage. Se till att plattan har isolering under så att golvet går att måla/klinker sätta samt gjuta in en stållist där bilarna kör upp på plattan.

Ett garage går också att låsa så beroende på vad ni har för fordon och försäkring så kan det ställas krav på att det ska vara inlåst i garage.
 
Det håller jag verkligen med om. Det finns en tendens att carportar med tiden växer på dig lite och blir garage
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.