welph skrev:
Här på jobbet doserar vi in trinatriumfosfat i pannorna för att reducera syre och samtidigt höja pH.
trenatriumfosfat reducerar ej syre. Den höjer pH och håller pannsten borta :)
gaia
 
pcmaro skrev:
Du kan få det lika varmt i dina radiatorer som inkommande fjärrvärme är, ca 80°C och uppåt.
Vad har du för typ av central och vilken reglercentral har du?

Fjärrvärmen glider ibland (sommartid) ner till ca 60 grader.

sen som maximalt upp till ca 110 grader.

Kanske lite onödigt vetande....

;)
 
Röd rost är ju inte bra. Så här fungerar det.

Syret i vattnet när det träffar järn bildar magnetit, svartrost eller vad det nu va det kallades också, desto varmare vatten desto fortare går denna omvandling, det är den gråsvarta beläggningen invändigt i värmesystemet, och det är det som korrosionsskyddar järndetaljerna invändigt. Naturen är bra fiffig, utan detta fenomen så skulle man nog få tillsätta medel. Det är som med kopparrör utvändigt, det är fint och blankt först men efter ett tag så blir det oxiderat, sen händer inte mycket mera eftersom det är det som skyddar kopparrörena från fortsatt påverkan av luften. Googlar man om magnetit så finner man bara nagativiteter, såsom kärvande ventiler, sämre värmeöverföring osv. vilket stämmer, Inte ett ord om hur förträffligt det kan vara.

Har för mig att syrerikt vatten har sin korrosionstopp vid 60gr. Alltså, har man fyllt på systemet med nytt syrerikt vatten, fräs på ordentligt så man driver av syret och tar död på vattnet så fort som möjligt och denna omvandling kan ske så snabbt som möjligt. Desto varmare vatten desto snabbare reaktion.
Fiffigt va.
 
hammarhaj skrev:
Det jag vill säga är att luft i systemet kommer minska värmeöverföringen och därmed öka kostnaderna på lång sikt.
Märkligt påstående. På vilket sätt skulle sämre värmeöverföring öka kostnaderna? Den enda kostnad som kan öka är underhållskostnaden. Även om värmeväxlarens effektivitet påverkas så 'läcker' det ju inte värme någonstans som kan orsaka en kostnadshöjning. Eller var det bara dåligt formulerat?
 
pefo skrev:
Märkligt påstående. På vilket sätt skulle sämre värmeöverföring öka kostnaderna? Den enda kostnad som kan öka är underhållskostnaden. Även om värmeväxlarens effektivitet påverkas så 'läcker' det ju inte värme någonstans som kan orsaka en kostnadshöjning. Eller var det bara dåligt formulerat?
Tyvärr är det inte så enkelt med fluider som man kan tro.

;)

Värmeöverföringskoefficienten ändras till det sämre då vi inte har rent vatten då partiklar (som avges pga syret) samt syret i sig minskar just denna koefficient. Vi får även sämre överföring i växlaren då dessa partiklar sätter igen växlaren och överföringen mellan fjärrvärmevatten och det slutna systemet i huset minskar. Vi får även då troligvis en sämre temperaturdifferans på fjärrvärmesidan och då "mindre" bonus tillbaka från fjärrvärmeleverantören. (om detta är avtalsformen)
 
Vad är det för piratavtal!? Du menar att om man inte lyckas sänka temperaturen på returen tillräckligt mycket så måste du betala extra? Dvs om jag sänker min innetemperatur i syfte att spara pengar så får jag i princip betala en straffavgift? Jag har aldrig sett ett fjärrvärmeavtal och hoppas att jag slipper det också om det ser ut på det viset.

ps. minska flödet på fjärrsidan så ökar tempdiffen. Får man högre "bonus" då!?
 
Pirat och pirat, jag förstår dom (fjärrvärmeleverantören) då ju lägre returtemperatur dom får tillbaka destå bättre verkningsgrad i värmeverket och då får vi lägre miljöbelastning pga detta. Jag tycker alltså att det är helt ok med det avtalet, klarar man en låg returtemperatur så erhåller man precis som du säger, en bonus för att man håller sin fjärrvärmecentral effektiv (stor temperaturdifferens). Det är därför dom kräver in specifikationen på ventiler mm vid ansökan om att koppla sig på nätet.

Det skall inte beblandas (vilket jag tror du gör pefo) med temperaturer inomhus att göra, utan att returtemperaturen på sekundärsidan (din sida av växlaren) har en låg temperatur (bra avkylning i radiatorer/golvvärme) ges möjlighet till en låg returtemperatur på fjärrvämesidan.

Slutsatsen: Korrekt utförd installation av fjärrvärme genererar en "bonus" då många centraler är dåligt injusterade. Alltså en god utförd installtion och injustering kommer att ge en lägre energiräkning. Bra alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.