Jag har följande mening i mitt bygglov: "Yttervägg intill ett avstånd av 4 meter från tomtgräns skall utföras i lägst brandklass EI 30. Är ytterväggen bärande skall den utföras i REI 30 " Garaget kommer att byggas 0,8 m från tomtgränsen och ytterväggen är bärande så REI 30 måste det bli. Jag har tänkt att bygga väggen innifrån och ut enligt . dubbel gips- 45X150 mm träregel med gullfiber- utegips- träpanel. Är det ok som REI 30?

Hälsningar
Bengt
 
Mikael_L
Hur är det med fönster?
 
Det finns inga fönster på väggen längs tomtgränsen
Hälsningar
Bengt
 
Mikael_L
Jag vet att flera företag ger konstruktionsexempel för de olika brandklasserna, t.ex:
http://www.isover.se/sw29658.asp
http://byggsystem.knaufdanogips.se/physics/ph_fire/products.html

Det finns säkert en massa andra källor, prova att leta runt bland respektive fabrikats hemsidor (gips och isoleringstillverkare då främst).

Men personligen undrar jag vad som gäller för fönster och dörrar.
Jag har hört att fönster under en viss area inte behöver vara klassade, men är det så?
Och vilken är arean i så fall?
 
Jag fick höra från min byggnadsinspektör att jag inte fick ha fönster på väggen längs gränsen, men nu när du tar upp ämnet börjar jag fundera på ifall jag inte får ha fönster på gaveln närmare gränsen än 4 m, är det så?

Bengt
 
Mikael_L
Ja jag vet inte svaret iaf, det var närmast därför jag körde på med en bifråga i din tråd.

Men i vilket fall som helst så tror jag att det finns något regelverk kring detta, för väggar kan ju inte bli fönsterlösa bara för att man fått lov att bygga nära tomtgränsen.
Sen tror jag också att det finns brandklassade fönster.
 
En av grannarna byggde sitt garage för nära tomtgränsen/grannens garage.
Han var tvungen köpa fönster som var armerade(?) med sådana där metalltrådar i som är ett rutnät på kanske 10x10mm innuti själva glaset.
 
Det finns fönster som är brandklassade utan de där trådarna.
Bra mycket dyrare dock
 
Mikael_L
Här hittade jag ett till trevligt dokument, medan jag sökte efter lösningar på fönster:
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brand_ljud.pdf

Men återigen... Om fönster understiger en viss storlek, räknas dom bort i brandklassningen då?
Jag tror nämligen att jag hört/läst det någon gång.
 
Mikael_L
Bengt Norell skrev:
...klipp... Jag har tänkt att bygga väggen innifrån och ut enligt . dubbel gips- 45X150 mm träregel med gullfiber- utegips- träpanel. Är det ok som REI 30?

Hälsningar
Bengt
Såvitt jag förstår av de flesta dokument jag stöter på, så ska dubbelgipsmontaget i sig räcka till REI30-klass.
Men någon expert på området är jag ju inte, men det har du nog redan förstått... :rolleyes:
 
Mikael_L
Mikael_L
Den som googlar finner ... *ett gammalt djungelordspåk*

Ännu en PDF som tar upp detta med brandskydd, från räddningstjänsten i Blekinge.
http://www.karlshamn.se/upload/8756/brandspridning mellan byggnaderOK.pdf

Här har dom en liten tabell, med avstånd, fönsterareor osv ...

Jag tror det klarnar allt mer för mig, men alla med någon input är välkommna att skriva ... ;)

Kan det förövrigt vara så att riktlinjer och rekommendationer skiljer sig mellan länen eller kommunerna?
 
Bengt Norell skrev:
Jag har följande mening i mitt bygglov: "Yttervägg intill ett avstånd av 4 meter från tomtgräns skall utföras i lägst brandklass EI 30. Är ytterväggen bärande skall den utföras i REI 30 " Garaget kommer att byggas 0,8 m från tomtgränsen och ytterväggen är bärande så REI 30 måste det bli. Jag har tänkt att bygga väggen innifrån och ut enligt . dubbel gips- 45X150 mm träregel med gullfiber- utegips- träpanel. Är det ok som REI 30?

Hälsningar
Bengt

Ja det är helt ok med dubbel gips, för EI30 tänk på att du måste ha dubbel gips i taket oxå. Inte hela taket dock, om jag inte mins fel så är det 2 m in från väggen som ska brandklassas.
 
Mikael_L
Lite mer info, vad jag kommit fram till...

Nu har jag kontaktat räddningstjänsten i Östhammar, och den tabell som finns i dokumentet jag länkade till (se nedan) gäller i princip för dom med.
Han sa att det finns en brandhandbok (eller vad den nu hette) som tolkar ut boverkets regler till praktiska anvisningar. Och denna ligger alltså till grund för detta, och gäller alltså sannolikt i många kommuner i Sverige då.

Men vilken insatstid brandkåren har till "ditt" hus går däremot inte att utläsa i tebellen ... :surprised:

I mitt fall blir det nu att sätta fönster med max 1 kvm area, jag väljer att ha 2 st lite under 1/2 kvm vardera.
Så slipper jag brandklassade fönster.

Jag återkommer och berättar ifall vi inte får igenom detta... :cool:

Mikael_L skrev:
Ännu en PDF som tar upp detta med brandskydd, från räddningstjänsten i Blekinge.
[länk]

Här har dom en liten tabell, med avstånd, fönsterareor osv ...

Jag tror det klarnar allt mer för mig, men alla med någon input är välkommna att skriva ... ;)

Kan det förövrigt vara så att riktlinjer och rekommendationer skiljer sig mellan länen eller kommunerna?
 
Hej
Jag tror inte att klarar det med bara 9 mm utegips+trä! REI 30 innebär att stommen ska var skyddad från brand i 30 min, det gäller ju från båda hållen, om det skulle brinna hos grannen ex.

Joppe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.