Någon som har en sådan?Är de bra till en källare??erfarenheter?
/
M
 
Har två stycken i vårt hus, det enda negativa jag har att säga är väl ljudnivån, men i en källare kanske det inte gör så mycket? Frisk luft verkar den ge, samt värmde OK under vintern tyckte jag.
 
har du ngn bild på dina?....kan man anta att dom "avfuktar" lite samt ger värme i en källare?Hur mkt energi drar dom?Vilken
modell har du?
/
M
 
Har inte exakta siffror i huvudet men det finns ett värmelement på 700W i burken som styrs av en termostat som känner av tempen på "utgående" luft. Eftersom verkningsgraden sägs vara 80% (eller nåt sånt) på återvinningen så blir förbrukningen inte överdrivet hög. Om värmelement inte går på så drar den endast vad fläktarna förbrukar, 30W har jag för mig.
"Min" modell är den som heter comfort 20. Huruvida den avfuktar eller inte kan jag inte svara på tyvärr, har heller inte en bild klar att ladda upp men kan fixa en till senare i veckan.
 
vad har du för uppvärmning i övrigt förutom dessa?....ser gärna en bild:D.
/
M
 
Trojlee:
Vad ska du ha Airstar n till?
Jag har två stycken och hur isolerat huset är har stor betydelse. Att dom avfuktar är svårt att säga om de gör men de byter ut luften så du får en bra ventilation.
 
Min uppvärmning är en luftvärmepump på nedre våningen, en väldigt dålig planlösning (gammalt hus) som gör att värmen har svårt att ta sig upp till övre våningen och vindsvåningen även om säkert nån värme hittar dit. På övervåningen (ca 70m2) hade vi i vintras (pga pågående renovering) endast ett portabelt konvektorelement på1000W som försörjde 2 rum, samt ett litet oljefyllt element på 400W och ett airstar aggregat som försörjde övriga 2 rum. Det andra aggregatet finns på vindsvåningen förnärvarande som enda värmekälla.
 
jag skulle vilja ha ngt till källaren som dels byter ut luften men även avfuktar, har tvättstuga där nere och
på somrarna är det svårt att få tvätten torr:D.....och lite tillskottsvärme hade inte skadat.....vad är bäst för
mig?...har tittat på solvärme typ "solarventi" och på airstar och på en vanlig avfuktare....vad är mest ekonomiskt????
/
M
 
Är du främst ute efter avvuktning skulle nog jag köra med en avfuktare, behöver ju inte vara den bästa och tystaste ner i källaren kanske? Vill du ha ventilation med värme så funkar ju både solarventi och airstar....solen är gratis men skiner ju inte alltid...fast det kanske du redan visste? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.