Finns ju en del olika moment (tycker jag) som måste planeras

a) sätta upp överskåp
b) sätta upp underskåp
c) dra el
d) dra vvs
e) sätta upp och spackla tak
f) sätta upp och spackla väggar
g) måla tak
h) måla/tapetsera väggar
i) lägga golv
j) kakla
k) sätta upp lister och foder
l) måla lister och foder

I vilken ordning är bäst att göra allt detta?
 
  • Gilla
bpconstruction
  • Laddar…
Jag har planerat att arbeta i denna ordning:
Först fixar jag taket. I mitt fall handlar det endast om målning. Takarbete kladdar ned annat och bör därför göras innan rummet är fullt med ytor som måste skyddas.
Nästa steg blir att göra i ordning de väggar som köksskåpen ska monteras på. Jag kommer ta bort befintligt gips och flytta lite el. Därefter ny gips där kakel ska sättas och plywood där skåpen ska monteras. Sedan målar jag de delar av väggen som inte ska täckas av skåp eller kakel.
Därefter lägger jag golv.
Sedan skruvar jag upp en stödlist på väggen som underskåpen får vila på. Jag kommer montera IKEA-kök, men bara använda ben framtill. Det är mycket smidigare att montera dem om det finns en list baktill som skåpen kan vila på. Denna list kommer alltid sitta kvar. För överskåpen monterar jag också en stödlist, men den är temporär och kommer plockas ned när alla skåp är på plats.
På detta följer skåpmonteringen. I vilken ordning jag kommer montera skåpen vet jag ej. Det får visa sig.
När alla skåp sitter som de ska monterar jag bänkskiva och diskbänk. Sedan kaklar jag.
Övriga väggar i rummet målas/tapetseras. Lister och socklar monteras.
 
Ett klart knep jag lärt mig är att montera överskåpen först... annars är underskåpen ivägen.
 
vi planerar att börja med el och vvs som är sådant som kanske kan få arbetat att stå stilla om man måste vänta, sedan beror det ju även på om man vill ha infälld el eller nöjer sig med utanpåliggande. I gamla kök (som vårt) innebär det en massa spårning i väggarna för att få elen dit man vill om man inte vil ha utanpåliggande, vi täcker sedan alla väggar med renoveringsgips. Om golvet: det beror på om man vill ha golvet även under skåp för då måste man ju lägga det först men ska man inte det skulle jag vallt att lägga det sist då det annars kan bli en del onödigt slitage med tanke på flytt av vitvaror etc.
 
Jag skulle gjort lite annorlunda.

Börjat med att slipa spackla det allt.
Sedan hade jag målat tak och andra detaljer. (För att slippa evt färgstänk på nytt både golv och tapeter.) därefter tapetsering.
Nu kan man lägga nytt golv om man vill, förutsatt att du skall lägga nytt golv under bänkskåp och vitvaror. Bra om man täcker golvet med något typ av wellpapp(Bra att lägga verktyg på och skyddar golvet under arbetet.)
El och vvs drar man tillsammans med bänkskåp och väggskåp så man vet hur man kan dra det på smidigaste sätt.
Som sagt väggskåp före bänkskåp...

Sen är det väl klart??:)
 
Slipa och måla väggar.
Upp med innertak och spotar.
Väggskåp innan bänkskåp?...njae...lider inte av dvärgväxt eller "handledsbiceps".:D
Bänkskåp - skiva med ho och häll - kakel - väggskåp.
Golv.
Öppna en iskall Carlsberg och beundra...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.