Våran altan kommer att mäta ca 3.5mx8.0m

Jag hade tänkt mig att fästa en bärlina (45x145) i huset. I bärlinan fäster jag balkskor i cc60.
Som golvreglar kommer jag att använda 45x145 (cc60).
Till stolpar används 95x95, som även kommer att användas till staketet, den kommer att löpa från marken och hela vägen "upp" om ni förstår vad jag menar.
Som trall så kommer 28x95 el. 28x120 att användas.
Antalet plintar räknar jag till 8st, detta kanske är klent?
Jag hade tänkt att sätta en rad med 4 plintar ca 1.80 från huset, nästa rad med 4 plintar hamnar ca 3.60 från huset.

Går det öht att bygga så här? Eller kommer altanen att bli instabil?

Eller måste jag först bygga en "ram" av 45x195 dvs, sedan ovanpå detta lägga golvreglarna/bjälkarna (45x145)?
 
Redigerat:
Poggan skrev:
Våran altan kommer att mäta ca 3.5mx8.0m

Jag hade tänkt mig att fästa en bärlina (45x145) i huset. I bärlinan fäster jag balkskor i cc60.
Som golvreglar kommer jag att använda 45x145 (cc60).
Till stolpar används 95x95, som även kommer att användas till staketet, den kommer att löpa från marken och hela vägen "upp" om ni förstår vad jag menar.
Som trall så kommer 28x95 el. 28x120 att användas.
Antalet plintar räknar jag till 8st, detta kanske är klent?
Jag hade tänkt att sätta en rad med 4 plintar ca 1.80 från huset, nästa rad med 4 plintar hamnar ca 3.60 från huset.

Går det öht att bygga så här? Eller kommer altanen att bli instabil?

Eller måste jag först bygga en "ram" av 45x195 dvs, sedan ovanpå detta lägga golvreglarna/bjälkarna (45x145)?

hmmm ja du kan ej sätta en plint rad på 3,6 m om altanen skall vara 3,5 m *ler*
du behöver bara en plintrad på denna altan.
sätt raden på 3 m ut.
på 1,5 m gör du en kryssning i bjälklaget.
räckes stolparna sätter du i ramen längst ut å monterar fast med vagnsbult.

mvh
snickar estwing
 
Hej!
Hoppsan, skrev visst fel 3.50m skall det vara.
Räcker det verkligen med en plintrad? Jag vill ju inte att altanen skall "svikta".
Hur menar du med en kryssning?

Tack för hjälpen hittils! :)
 
ja det räcker med en plintrad.
kryssning är som man gör i ett bjälklag i ett hus man sicksackar med samma virke som du har golvbjälkarna av.
förstår du?

mvh
snickar estwing
 
Hm, är det för konstruktionens skull man "sicksackar"?

Räcker det inte att sätta "kortlingar", ett par st i varje sektion?
Då menar jag mellan varje regel som löper ut från bärlinan i huset.
Sicksackar jag måste man ju gira å greija. Borde bli samma effekt att sätta kortlingar som jag kallar dem. ;)
 
nyligen byggt altan m liknande mått (3,6 x 7,25). En rad plinar 1,80 ut och en 3,60. samma virke som du. funkar bra än så länge
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.