Hej,

Vi har beställt ett Villa Nybro från SMV och då är det oinredd vind. Vi planerar börja inreda övervåningen inom 1 år. Sitter som bäst och räknar på kostnader och försöker bedöma tidsåtgång. (tar lite konsulthjälp från en snickare).
Jag räknar själv med att göra mycket stor del av arbetet men ta in hantverkare för badrum, bastu och rör. Har inte planer på att använda några väldigt "exklusiva material" utan ungefär samma standard som i övriga huset.

Ni som har inrett övervåning, ungefär hur mycket har det kostat? och hur mycket tid har det tagit?
Vore intressant att höra även om det inte är just ett Villa Nybro( eller ens en SMV för den delen). Ex Älsvbyhus bygger väl på samma princip.

Vore även kul att höra hur ni som är i planeringsstadiet ser på det.

Själv skall jag återkomma med mina siffror så snart de börjar bli mera fullständiga.

/ Scano
 
Jag har samma fråga. Vi funderar på Smålandsvillan, har en budget på ca 2,5 Mkr (tomt 400 tkr). Om det kostar för mycket att inreda övervåningen får vi titta på enplanshus istället...

Så, vad kostar det att inreda övervåningen?
 
Mitt räknande har legat lite på is ett tag men nu är det dags att börja ta tag i det igen,

Har tillsammans med en snickare suttit och gjort en beräkning men den är inte komplett ännu (lister, tapeter och lite annan finish saknas) Är uppe i ca 150 000 och då skall mycket jobb göras själv med lite snälla vänner. Rördragning och el görs av hantverkare.
 
Hej.
Har på börjat isoleringen av övervåningen. Matrial till allt "under" arbete gick på ca 45k Sek. D.v.s reglar, påsalning (95,145,120) , glespannel, massonit, spik, skruv och all isoleringen. Då jag är amatör när det gäller snickerier så vet jag inte hur mycket min tidsåtgångs kalkyl är värd men hitlls har det väll spikats i 2 veckor effektiv tid och gissar att det går åt lika mycket till innan jag har grund arbetet klar.
Mitt mål är att ha vinden isolerad innan jul. Dock tänkte jag vänta med att spika väggar och sätt gips.
I den mindre varianten av SMV Nybro (d.v.s Kalmar) utan vinkel så gick isolerings arbetet lös på ca 60-70k sek för en bekant.
Vad jag noterat med villa nybro är att vinkel ställer till en hel del mer problem med att få till tjockleken på isoleringen vid "ingången" till vinkel om man inte vill bygga en smallkoridor där (vilket sambon motsätter sig:).
Dessutom hamnar ju takkupan över trappen vilket skapar en del intressanta problem.
Lycka till.
 
Vi ska bygga ett helt färdigt Nybro och säljaren uppskattade övervåningens kostnad till ca 300 000kr med standardlösningar. Sen kan det diffa +/- 50 000kr beroende på hur man vill ha det.

Ca 90-100 000kr i materialkostnad. Resten är arbetstimmar, cirka 8 veckor.
 
300 000 låter som en rimlig kostnad för en mellanstor övervåning. Mina beräkningar är på 350000 för 86 kvm övervåning inklusive stort badrum. Har dock inte riktigt koll på hur pass förberedd övervåningen är i Smålandsvilla. Om vvs i badrum och radiatorer är fördragna och mellanbjälklag är färdigt kan det bli 50 papp billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.