njae, det är beroende på hur länge vattenkranen är öppen...
Men hur som helst ska jag ändå byta ut rubbet och ska köpa nytt, så frågan är nu vad behöver
jag för att pumpa upp vatten?
https://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1268

Är detta inte ett alternativ?
 
Innan du kan köpa en ny anläggning måste du veta vad du har. Eftersom brunnen är djupare än 8 meter kan det inte vara en vanlig pump som sitter inne. Antingen är det en dränkpump nere i brunnen, isåfall går en elkabel någonstans ifrån din tryckbrytare och i riktning mot brunnen. Eller så är det en ejektorpump, då har du en stor pump inne i huset och två rör ner till brunnen. Det kan också vara en liten dränkbar pump i brunnen och en större pump i huset som höjer trycket.

Det är inte säkert att pumpen är utsliten, det kan ju vara så enkelt att det är skräp i brunnen och efter en kvart blir sugsilen så igensatt så motorskyddet slår ifrån.
 
sjutton också, hur ska man kolla detta då?
det som är på bilden är allt man ser, utomhus är det ett rör med en "ändbult" som sticker upp
ur marken med en kabel som går till huset och en til röret...
 
Ok, en elkabel kommer alltså upp ur brunnen. Då har du en dränkbar pump. Inne i huset har du en tryckströmbrytare som bestämmer när pumpen ska gå, och en hydropress som lagrar vatten så den inte behöver gå jämt.
 
ok.... med risk för att låta tjatig och dum då... kan jag då använda det paketet från rinkabyrör som ersättning?
 
Din länk funkar inte och rinkaby har inte nån artikel med artikelnummer 1268.
Till att börja med kanske du måste lyfta på brunnslocket och kolla diametern på brunnen så du vet hur stor pump du får plats med, sen fundera på hur stort flöde du behöver för allt du förbrukar i ditt hus. Kolla även kabeln om den är enfas eller trefas, och om den är så murken så den behöver bytas, kanske du även ska byta slangen när du håller på om den börjar bli dåligt.

Sen går det att kika på vilka produkter som behövs. Sen tillkommer alltid massa kopplingar och adaptrar.
 
hej, det var märkligt att inte länken fungerade, det är iaf ett paket som ligger under vatten och pumpar,
Kompletta hydroforanläggningar, glasfibertank,60 liter...
Det är alltså ett helt paket som jag hoppas skulle motsvara det jag har under diskbänken...
 
Aha, du vill alltså inte byta ut pumpen som sitter nere i brunnen. Har du någon tryckhöjande pump under diskbänken, eller är det bara tanken och tryckströmbrytaren? Brummar det ifrån diskbänken när du tappar vatten?
 
nej den verkar funka bra...så vitt jag kan se är det bara tank och strömbrytare.. Nej det brummar inte när jag spolar vatten...
däremot så knäpper det när man spolar vatten,typ som ett reglage som slår till och från med några minuters intervaller.
 
Då behöver du en tank, en tryckströmbrytare och ett motorskydd. Det där paketet du pratar om innehåller också en pump vilket är onödigt.

Du måste kolla vad det är för storlek på anslutningarna för tank och tryckströmbrytare, samt om det är enfas eller trefas.

Du kan köpa antingen hydrofor eller hydropress, den senare rymmer mer vatten på samma yta men kräver underhåll.

Sen att den slår ifrån kan bero på fyra saker (sammanfattar från ovan)
Motorskyddet
Tryckströmbrytaren
Smuts i brunnen
Pumpen i brunnen är trasig
 
Är hydrotank samma som hydrofor??
kollar på --->rinkabyrörs hemsida:

Startsidan » Vatten, pumpar, slang » Hydroforkärl, tillbehör » Hydrotankar

60 litersmodellen...
 
Näe, nu har jag hållt på pillat med en massa annat så det har inte hänt något med detta, känns som att det skulle vara bättre att överlämna detta till ett proffs...
är det en rörmokare tro som fixar sånt här?
 
Jepp en rörmockare ska kunna hjälpa dig. Jag skulle tro att det är lättast när du inte har så mycket kunskap i ämnet. Själv anlitar jag alltid hjälp när jag inte behärskar området. Det är inte lätt att lära sig från ett forum även om man kan få mycket hjälp påvägen men då krävs det en viss förkunskap, tycker jag i alla fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.