Hej, ska bygga ett platsbyggt hyllsystem i vardagsummet, identiskt med det på bilden här nedanför. Är det enklast att foga samman dom vertikala/horisontella hyllpnanen som en "kam" (bild i samma länk). Undrar även vad jag behöver för såg till detta, tänkte använda mig av MDF, som byggvaruhuset får såga upp i ungefär rätt storlek..

http://www.ohyes.se/hyllsystem.jpg
 
  • hyllsystem.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sätt som visas är kanske det som blir snyggast och mest exakt beroende på verktygsutrustning.
Ett annat sätt som jag gjort några gånger i spånskiva av hög kvalitet. (MDF kan vara svårare men behöver mindre spackling enligt "min" metod):
Märk på vertikalernas kanter långsida var Du vill ha hyllplan. Märk ut mitt linjen för hyllorna på vertikalernas plansida - på vertikalernas båda sidor. Lägg ihop en vertikalsida med så många hyllplan, som Du har 90graders taveltvingar till (Mina gamla enkla ClasO-modell). Borra genom vertikal + en liten bit (c:a 5mm) in i hyllplanet. Ta isär. Skruva i skruvar i hålen på hyllplanskanten (min 40mm skruv). Såga av skruvens skalle c.a 10-15mm från hyllplanskanten. Då får Du tappar som bär hyllplanen sedan. Sedan när Du gjort så med alla delar så är det bara att sätta ihop.
Oavsett metod behöver Du dock något som stabiliserar vertikallinjen så det inte blir instabilt korthus.
Ytterligare ett alternativ är att med borrmall sätta ihop med träplugg som Du då kan limma för bästa stabilitet. Borrmall finns hos ClasO.
// Björn E.
 
calle_andersson skrev:
Tackar för tipsen!
Gå till någon som har en riktigt noggran såg som är lite "oberoende" av den som sågar. Bauhaus Malmö har en såg som sitter monterad på väggen (så sågningen blir inte beroende av någon som skjuter skivorna). Be dem såga av både en smula på toppen och på sidan så har de en startpunkt med helt raka och vinkelräta kanter. Låt dem sedan såga upp allting exakt efter mått, de kan göra det bättre än du kan med något verktyg, finns ingen anlending att efteranpassa.

Det enda du behöver göra själv för att få rätt passning är att justera dina mått så allt passar, plus om golvet inte är i vinkel, skapa någon typ av sockel som komepenserar för golvets vinkelfel (allt blir så mycket enklare att få att passa om alla delar du hanterar är i vinkel).

Förr använde jag spånskiva, men numera i princip enbart MDF, det är ett mycket bättre material att arbeta med. Skulle jag gå ifrån mdf är det mest troligt jag tar plywood, det skall mycket till för att jag tar spånskiva igen.

--- Mats ---
 
MDF-damm anses innehålla tveksamma ämnen för hälsan så jobbar man i MDF med maskiner, t.ex. kap, fräs etc., så använd mun-/andningsskydd.
 
Finns andra sätt...
Det är fullt möjligt att skippa bakstycken och istället fästa de stående gavlarna med vinklar i bakväggen.
Färdigskruvar man små möbelvinklar för hyllplanen innan man fäster gavlarna så är det en baggis sen att bygga väggen.

Formatsåg rekommenderas dock för hyllplanen eftersom man vill ha exakta mått på dem, samt att om man använder melaminbelagt så flisas det väldigt lätt vilket undviks med ritsklinga.

Ett tips är att dra in hyllplanen cirka 10 mm, det är jäkligt svårt att få dem att ligga perfekt i framkant om de har samma djup som gavlarna.

/Kent
 
Skippa bakstycken har jag tänkt att göra. Största problemet nu är hur man sågar ut "kammarna" på bästa sätt, jag fick tips om att använda en överhandsfräs istället för såg?
 
Skippa bakstycken har jag tänkt att göra. Största problemet nu är hur man sågar ut "kammarna" på bästa sätt, jag fick tips om att använda en överhandsfräs istället för såg?
Nae det var nog inte så bra tips. Enklast är att borra ett hål i slutet och använda en sticksåg med mothåll. så att det blir exakt rakt.
 
Hej!

Ett bra alternativ till att limma ihop rubbet med den där kam-varianten är väl att härma IKEA:s Billy? Skruva först fast vertikalerna mot reglar i golv och tak. Lägg sedan in hyllplanen på små stålpiggar eller lite mer raffinerat: skjut in dom på kex utan lim. Det tror jag blir kanon.

Per.
 
Jag skulle undvika kamvarianten, onödigt svårt sätt att foga ihop delarna. Fördelen skulle vara om den skall vara lätt demonterbar och ej limmas. Eftersom det inte blir några nackar på "tapparna" måste det stämma exakt för att inte se taskigt ut så sticksåg kan du nog glömma.

jag skulle använda massiva träskivor och sätta ihop varje "enhet" med kanske tre hyllplan. centrumtapp eller kexning fungerar fint. Övriga hyllplan skulle jag göra lösa med någon form av hyllbärare. ja, det blir ju ungefär som en billyhylla...

Mdf är hälsovådligt, tungt och dyrt, dessutom finns det många byggvaruhus som vägrar såga till mdfskivor pga. dammet.

Kolla vad det kan kosta att få anpassade skivor tillverkade på något snickeri.
 
Hur blev hyllorna? Jag vill bygga en helt fristående hylla med ”kam-metoden” som TS postade bild på. Men jag vill att den ska vara fristående på golvet. Tror inte att konstruktionen blir särskilt stabil av sig själv så jag funderar på hur jag ska stabilisera den utan att blanda in massa grova reglar då jag vill ha det enkla/smala intrycket. Hyllplan jag tänkte använda mig av både vertikalt och horisontellt är bara 16mm :-|
 
Enligt bild, dock bara 1m hög
 
  • Trähylla på 1m höjd med diverse böcker och föremål i ett ljust rum med synlig takstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.