En kompis till oss köpte ett gammalt hus för ett par år sedan. Gräset runt omkring var gammal odlingmark. Närmast huset hade det säkert varit en gräsmatta en gång, men vid köpet gick allt i ett och det växte "allt möjligt" på backen. Kompisen slog först det högsta gräset och klippte sedan resten regelbundet och nu är alltihop en fin gräsmatta. Allt har samma gröna färg, men det växer förstås lite allt möjligt där (90 % gräs, men även t.ex. groblad).

Vi funderar på att göra samma sak, åtminstone inledningsvis, vid vårt nybygge. Känns som att det kanske blir oproportionerligt dyrt att anlägga en "riktig" gräsmatta på 1 200 m2. På marken är det idag äng, har odlats säd där tidigare.

Funderar på om man i allmänhet får ett hyfsat resultat av att "bara" klippa det som redan växer. Om man nu inte bryr sig om lite groblad o sånt. Nån som kan argumentera för eller emot?
 
Jodå, det blir gräsmatta av det med. Inte en golf-green förstås, men i alla fall en gräsmatta. Bara marken inte är alltför knölig.
 
Det vi tänker är att vi vet ju inte hur vi egentligen vill ha tomten. Och det vill vi inte bestämma helt och hållet förrän vi har bott där ett tag. I den situationen känns det litet knepigt att hysta ut tiotusentals kronor på något som man till stora delar kanske gräver upp året därpå ...
 
Mina föräldrar flyttade för ca tio år sedan till ett annat hus. Där övergick gräsmattan till högre gräs. Vi trimmade ned och klippte. Det blev bra över en sommar. Nu ser man ingen skillnad på det som tidigare varit gräs och vart man utökat gräsmattan...

Är det såpass jämn yta att det går? Inte den metoden jag skulle valt själv men ändå...
 
Vi har en gammal ladugårdsbacke som var igenväxt med högt gräs, nässlor, sly och gud-vet-vad. Fick rådet av en lantbrukarkompis att köra av allt med åkgräsklipparen på hösten och låta klippet ruttna bort under vintern, vilket jag också gjorde.

Första sommaren därefter hade jag en hyfsad gräsmatta, och nu ett par år senare har nässlor, sly och annat otyg givit upp för gott.
 
Vi har också en stor yta på vår gård där jag misstänker att det tidigare varit ett potatisland som nu fungerar som gräsmatta. Visst ser man att det är skillnad mellan "fläcken" och det vanliga gräset, men det är klart att det kan fungera om man inte vet vad man vill göra med trädgården än. Och det blir, som sagts tidigare, bättre för varje år.
 
Vi slog en ängsmark och gjorde om till gräsmatta, fick lite hjälp av en kompis som kom med en "gräsklippare" modell lite större.

Första året var det ganska "hårt" gräs eftersom det var så grovt nere vid marken. Men under år 2 så blev det mer gräsmattelikt och ogräs och tistlar m.m. gav upp hoppet. Dock var marken ganska ojämn på sina ställen, speciellt där man såg att de körde med traktorn på den tiden marken brukades. De värsta spåren fyllde jag dock igen med lite matjord som jag sladdade ut med hjälp av fyrhjulingen.

Har inga purfärska bilder hur det blev efter fyllet med matjord men några få bilder på själva arbetet finns på nedanstående adress

http://www.lavad.se/default.asp?node=5&arkiv=4
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.