Nån som vet var man kan få tag på rejäla burkar med linoljekitt typ 5kg i Stockholm?
 
Jag köpte enkilos på, hör och häpna, - Biltema! Och till saken hör att det faktiskt är helt vanligt linoljekitt. Kostade 25:- för en burk. Funkade alldeles utmärkt.
 
Var förbi Biltema tidigare idag av en helt annan anledning men tittade efter kitt. Deras kitt verkade innehålla nån alkyd-harts också...

Det senaste tipset jag fick var att Bygma ska ha i storpack av Danalims variant. Blir till att ta en tur förbi imorgon...
 
Måste bara fråga. Är det nödvändigt med storpack? Vi köpte tremcos 1 kilos burkar när vi köpte (samma fabrikat som gysinge säljer) det är precis lagom storlek att knåda ihop. Linoljekittet delar ju sig så oljan ligger överst och jag kan tänka mig att det är ruskigt svårt att få ihop så stora förpackningar ordentligt. 1 kilo är precis lagom för att tömma en hel burk åt gången och knåda ihop. Du får rätt proportioner...för mitt första misstag med linoljekitt var att öppna en burk och ta upp en klick av det översta...det var ju så kletigt att allt satt på fingrarna till slut. Då lärde jag mig att blanda med allt från botten på burken direkt. Dessutom är det ju bättre med hållbarheten i mindre burkar eftersom man bara öppnar det man behöver åt gången och de andra förblir täta...
 
Nja, sitter med 28 färdigskrapade fönster(med 6-8 rutor i varje) som ska kittas nu och jag hade i min enfald trott att man skulle spara en del pengar på att köpa i storpack. Eftersom det kommer att gå åt en del hel så är nog inget problem med att det står och torkar i stora burkar...

Fick till slut tag på 5kg-hink från Danalim men det var inte direkt nån större prisskillnad.

Nåja, dags att skrida till verket, fönstren kittar ju sig inte själv... :)
 
nej vi gjorde oxå alla våra på en gång men det var just det där med att knåda ihop det. men det är kanske annorlunda med olika fabrikat oxå. Prisskillnaden är nog inte så stor...även om det brukar var det på storpack och mindre burkar. Lycka till!!!
 
Bara att gratulera Saxpy till att du köpte ett mycket bra kitt. Har själv nyss kittat om 54 bågar och gjorde av med drygt två hinkar. Provade även med Tremcos kitt men det är betydligt sämre att arbeta med. Danalims linoljekitt är riktigt riktigt lättarbetat.
 
Byggmax hade ju Danalims linoljekitt tidigare så det har jag använt mycket. Nu har det ju sitt "eget" märke men de vill inte tala om tillverkare, dock funkar det riktigt bra och enligt dem själva så är det bara linolja och krita i det. Skulle vara kul att veta om det är Danalim som tillverkar åt Byggmax...
 
Är det knepigt att blanda sitt eget kitt?
Ska börja arbetet med fönstren, fast jag tar nog ett i taget;) just nu är jag glad att jag inte har så många fönster.
 
Har inte provat att blanda eget än men det verkar ju inte så svårt... :)

Kittade och målade 24 fönster på en dryg dag, lite sliten blev man men det blev riktigt, riktigt bra.

Enligt uppgift(inte officiellt bekräftat dock) är det Danalim som levererar till Byggmax fast ej under eget namn. Hursomhelst, deras kitt är underbart att jobba med, kladdar inte och är smidigt och fint. Inte ofta man kan säga att Byggmax har bra prylar men denna gången har de lyckats.
 
Saxpy skrev:
Var förbi Biltema tidigare idag av en helt annan anledning men tittade efter kitt. Deras kitt verkade innehålla nån alkyd-harts också...

Det senaste tipset jag fick var att Bygma ska ha i storpack av Danalims variant. Blir till att ta en tur förbi imorgon...
Alkyd harts för allan del, men det funkade bra och kladdade inte alls. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.