Hej

Sitter och tittar i Kjell&Company på ett stativ "38952 - Väggstativ 19 - 12U" och i det ska jag sätta "38697 - Patchpanel 16-port 19 UTP".

För att få det lite snyggt så vill jag sätta upp ett väggskåp och vill komma undan relativt billigt och då kollar jag in Ikea skåpet Faktum väggskåp .
Inser då att stativet inte går in i detta skåp och då kommer vi till frågorna och jag såg att mats_o i sin nätverksguide har en installation som jag är ute efter och det stativet verkar vara lägre.

Känner någon till om det finns det lägre stativ tex 6 höjdenheter att få tag på?
Var kan man handla en 19" switch med 16 alt 24 portar, det verkar inte finnas någon på Kjell&C?

//J
 
Redigerat:
Jag "fuskade" ju lite. Clas ohlson har lös rackskena på metervara. Det var en sån skena jag köpte och helt enkelt skruvade fast i golvet och taket på mitt faktumskåp.

De flesta lite större nätbutiker har rackswitchar. Tex komplett.se eller dustinhome.se
 
Tack för tips och en intressant länk MathiasS!
Idag gick shoppingbilen till Kjell&C där det inhandlades en hel del smått o gott. Mina ögon var nog lite trötta igår för vid frukosten så fannns det en 5HE rackenhet med gångled på den sida jag tyckte jag lusläst flera gånger!
Färden gick också via IKEA där jag fick tag i sista Faktum skåpet de hade på lagret i Jkpg och efter att jag fräs ur en del ventilationshål så var det inte mycket kvar av det lilla Kamprad skåpet!
Återkommer när jag hamnar i inkopplingsperioden för detta med tele och ADSL verkar knepigt men det klarnar kanske efter att jag kollat igenom Nätverksskolans tråd ytterligare ngr gånger,
 
Lägg gärna upp en bild på resultatet för oss intresserade. Lycka till!
 
Ett tips till er som söker olika rack är att vissa leverantörer fått för sig att detta bara används inom PA-teknik.
Även företag som conrad.se som säljer avancerad hemautomation etc. har sorterat in rackdelar på det sättet.

För övrigt, använd inte vanliga muttrar på baksidan. Man blir bara vansinnig på dem. Det finns muttrar speciellt framtagna för ändamålet som passar i rackskenornas fyrkantiga hål (och även i fyrkantiga hål på många verktygstavlor)
 
Muttrarna Bjurran pratar om kallas "korgmutter" och är ovärderliga. Dock vet jag inte hur många gånger man klämt sig i Waven när man försökt få ut eller i sådana i halvmörker en kvart innan spelning ;)
 
Hej

Jag blev konfunderad för de skruvar som följjer med pachdelen har som hulling och det verkar som om de ska kunna sättas i ett ovalt hål/runt hål.
Dock så är de ovala hålen i det rack jag köpte på Kjell&C för smala så frågan är om de hålen inte förljer rackstandarden.
Bifogar ngr bilder på skruvarna och hur jag nu drog fast det.
Så är det sådana muttrar du menar?

Nackdelen är att jag i andra änden inte kan fästa skruvarna med dessa muttrar för då kan jag inte "stänga" panelen.

... och för er andra så kommer det snart en bild på det hela. :)
 
  • IMG_0922.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0925.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, inte sådana muttrar. Jag menar sådana här:

412045_46_47_361121_21_X_2006-08-11_162309_775.jpg

De kläms in i de fyrkantiga hålen sidoskenorna i vanliga 19"-rack.
 
Ja de såg ju lite anorlunda ut!
Sökte på conrad.se och fann några stycken M5 korgmuttrar dock ingen med M6 gänga som skruvarna har. Priset 25 kr/st kan man ju acceptera om de bara sitter kvar i hålen!

Tänkte det kunde vara snyggt (Hur snyggt behöver de vara i ett skåp :confused:) med skruvar som har lättrat huvud men de kostade ju rätt så mycket 99 kr/st (Skruv M5) och dessutom så verkar de vara lite för korta.
 
Elfa har dem till betydligt trevligare priser.
Finns även hos elbutik
Clas ohlson har ett tiopack för 37 :-
 
Ja det stämmer mats_o så det får det bli Claes Ohlson när jag far förbi Jönköping nästa gång.
 
Ah, glömde givetvis skriva att bilden jag länkade in var direkt från Classe (syns om du kollar URL:en till bilden iofs). Får nog dra dit själv och bunkra upp med nya korgmuttrar till mitt "nya" Rittal-skåp i källaren ;)
 
kontrar med två IBM :)
Fick en 100 pack mutter på en rivning/flytt för X antal år sen så än så länge är förrådet välfyllt
 
Attans ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.