Håller på med en carport för två bilar.
Bredden mellan plintarna är cc 6.40 och längden 6.00.
Hade tänkt köpa takstolar men har ju egen såg och skog samt är föräldraledig så tanken på att spika själv dök upp.
Nån med bok eller program som kan upplysa om lämpliga dimensioner för oklassat virke, tegeltak, snözon 2.0, fribärande, kanske modell W är tillämplig?

Tack på förhand,
T
 
Mikael_L
Jag kan låta takstolsboken räkna ut en åt dig.
Klarar du dig med antingen 14° eller 27° taklutning, vilket i så fall?

Vilken ort och byggnadshöjd? (För att få rätt referensvindhastighet)
Lätt eller tungt tak, dvs tegel/betongpannor eller inte.

Vad är måttet mellan insidan av hammarbanden på bägge sidorna (sp.vidd).
Vilken dimension är det på hammarbandet (upplagsbredd)
 
Tack, ska kolla och mäta lite nogrannare i morgon och svara på frågorna.

/T
 
27 grader
uppsala (höjd okänd, men ligger inte alls på nån utsatt höjd)
tegeltak
sp vidd 6400mm
uppl bredd 50 mm

Tack,
T
 
Mikael_L
Då ska vi se om det blev nåt...

Upplagsbredd mindre än 120mm fixar inte programmet, så jag har räknat med 120mm och minskat spännvidden motsvarande så det ska stämma. Sen finns det ev en risk att upplagskrafterna blir för stora med ett så smalt upplag, men det har jag ingen aning om.

Hushöjd är alltså husets höjd, inte höjd över havet, men jag satt 4 meter, borde inte vara högre än så, va ... ;)
Även terrengtyp omkring kan man välja, men det har jag ingen susning om vad man ska välja, så jag lät (som jag alltid gjort) den vara på det fördefinierade typ II.
Jag antar att det mest påverkar vilka lyftande vindlaster som måste räknas med.
Och ang lyftkrafter, tänk på att fästa taket ordentligt så du inte får hjälpa grannen att ta bort taket från hans bil.

Jag har satt en skarv mitt på underramen, för du har väl inte tillgång till nästan 8 meters virke?
Ska du skarva nåt mer, så måste det beräknas om.

Taktassen satt jag till 500mm, vill du öka eller minska lite så borde det inte påverka något.

Allt virke är kval K12, vilket betyder att fint och rakt oklassat virke i prncip uppfyller klassen, såvitt jag vet, alltså.

Sen måste jag som vanligt lägga till brasklappen. Denna beräkning är endast vad programmet spottat ur sig, jag har ingen sådan kunskap eller erfarenhet att jag själv kan bedöma riktigheten i beräkningen och ritningen. I boken som medföljer programmet antyder dom med lite text att programmet mest är till för att kontrollera dimensioner osv smått preliminärt.
Jag har kastat ut frågan tidigare till de som är konstruktionskunniga här på forumet, "hur mycket man kan/bör lita på ett sådant här program". Ingen nappade riktigt på att ge en åsikt ... :surprised:

Skriv ett inlägg, om det är något oklart.

//ML
 
Redigerat:
Ja vad ska man säga, Stort tack för hjälpen!
OK, höjden på bygget alltså.... 2,7 m från mark till upplaget hade jag tänkt.
8m vet jag inte var de bitarna skulle vara? 6,5 meter kan jag såga, men som du ritat nu är smidigare med en skarv i underramen.
Iom att det är ohyvlat virke är det 50mm och inte 45, men det borde inte innebära nån nackdel antar jag?
OK, tror jag enkelt kan fixa till en upplagsbredd på 200mm, då borde det funka tycker jag?

Återigen tack,
T
 
Mikael_L
Mr_T skrev:
8m vet jag inte var de bitarna skulle vara? 6,5 meter kan jag såga, men som du ritat nu är smidigare med en skarv i underramen.
Ja nu förstår inte jag heller vad jag svamlade om... 8m, hmm ... :surprised:
Kan du ordna med enda bit som underram så är det väl bra, då slipper du skarva.

OK, tror jag enkelt kan fixa till en upplagsbredd på 200mm, då borde det funka tycker jag?
Egentligen tror jag det fungerar med 50 mm upplag med, men då jag inte har koll på det så måste jag ju säga till. ;)

Men vill du vara på säkra sidan kan du väl spika ihop en regel till på insidan av ditt hammarband (för jag antar att du har tänkt dig endast en stående regel där annars) då får du 100mm. Uträkningen äralltså baserad på 120.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.