Var o kikade på ett visningshus idag från A-hus. Ett 2-planshus. Märkte att ovanåningen, speciellt inne i stora "master bedroom" sviktade rejält. När jag stod o hoppa utan att hoppa så att säga, som att skoja i en hiss, så märkte min sambo av en svajjande/sviktande effekt även 2-3 meter bort från mig. Jag tyckte hela golvet kändes tunt och det knakade och hade sig. Det dunkade rejält genom golv ner till nedre våning när jag väl testade o "stampa" för att känna lite på golvet.

Ska det vara så? Är det så i 2-planshus? Var o tittade på ett Trivselhus oxå för några dagar sedan och där kan jag inte minnas att golven sviktade på samma sätt.
 
Max svikt får bara vara 3mm och man har ett speciellt instrument för att mäta upp hur mycket svikt det är. Om det känns så där är det inte rätt gjort. Vi kunde uppmäta 11mm svikt i vårt nybyggda hus och husfirman var tvungna att ta bort all parkett och skruva fast spånskivorna ( har golvvärme öv) i reglarna och på det flytspackla...

Inte bra reklam om något sådant i ett visningshus.
 
vilket visningshus var ni på? har också funderingar på deras övervåning med golvvärme då jag fick en känsla av att de inte riktigt visste vilket material som passade i golvet för att ha värme i.
 
Vi har golvvärme på övervåningen och besiktningsmännen från garbo sa att golvet aldrig blir riktigt bra när man sätter in golvvärme på övervåningen. Vi har uponors golvvärmesysten, med spånplattor och metallinlägg där golvvärmen går igenom.

En annan besiktningsman frågade hur vår husbyggare vågade sätta dit golvvärme, för det är visst så mycket stul att vissa företag inte längre sätter dit golvvärmen på öv.

I alla fall har man varit tvunget att ta upp hela vårt golv och flytspackla för att få ordning på svikten och knarret. Få se om det håller...
 
Vi har 28*95 Glespanel på bjälklaget, golvvärme på det och sedan gips ovanpå. Ingen märkbar svikt.
 
Jag kan inte tänka mig att golvvärme orsakar den svikt jag talar om. Vi snackar om byrålådor som rör på sig mot väggen och gnisslar och golv som låter ihåligare än kartong.. nästan iaf. Materialt kändes rakt igenom väldigt tunt. Jag undrar bara om det är vanligt förekommande, eller unikt till a-hus ... eller unikt till detta hus (troligtsvis / förhoppningsvis). Kan inte tänka mig att det ska vara sådär. Det var öppen visning och sambon sa att även andra noterade på att knakande fogar mellan rummen på övervåningen. Visst att hus sätter sig, men de ska väl inte dela på sig...
 
Varför skulle inte golvvärme kunna orsaka den svikten/gnisslet? Tänkt dig att virket är fuktigt och så kör du igång golvvärmen, vad händer jo virket torkar ut och det uppstår ojämnheter pga virket ej homogent fuktigt... Det är alltså godkänt enligt hus AMA att virket får ha en fuktkvot på upp till 20%, vilket är massor i detta sammanhang. En normal byggare bygger inte in så mycket fukt, men en som inte bryr sig så mycket kan nog tänkas göra det om huset är försenat...
Hur tror du att vårt golv kunde sjunka 9 mm på vissa ställen? Vi hade även 11mm svikt och mycket knarr...
Se bilden nedan, här är glipan som uppkommit 1 månad efter inflytt, listen och golvet satt ihop vid slutbesiktningen.
Förklaringen vi fått är golvvärmen har gjort att virket torkat ut snabbt och spånskivorna golvvärmen ligger i är inte lika styvt som annat underlag... Detta svaret har vi fått från 2 besiktningsmän oberoende av varandra och även en golvfirma...
 
  • glapp copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är överbevisad. Tack för förklaringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.