Nu när det regnat ordentligt i en dag så har jag lervälling på botten i mitt schakt. Så min fråga nu är vilket är bäst att sätta Platonmatta med deras dränskikt som även ger lite isolering av ytterväggen eller köra på isodrän kostnaden är i stort sätt den samma så är enbart intresserad av vad som kan passa bäst med tanke på marksammansättningen. Tacksam för svar
 
H
Blir det mycket vatten är det väl i första hand viktigt att lägga en dräneringsledning längst ned som kan föra bort vattnet.
Är det inte Platon som är en matta med nabbar och Isodrän som också är isolerad. Ja läser man reklamen blir man inte så mycket klokare.
 
Tja de gör samma jobb igentligen, men på 2 olika sätt.

Bägge sätten bygger ju på att man först & främst ska leda bort vattnet. Detta genom drännerings rör, grus & markduk.

Platon gör det 100% tät vilket gör att grundmuren inte andas lika bra. Dock är det en fördel ifall man har stort vatten tryck mot grunden. Dvs det rinner mycket vatten mot huset. naktdelen är som sagt var att grundmuren kan bara torka ut åt ett håll och det är innåt dvs inåt källaren.

Isodrän drännerar & isolerar på samma gång. Rinner det mycket vatten mot grunden så blir även grundmuren fuktig. har man dock inte rinnande vatten mot grunden så kan grundmuren torka utåt & innåt (mot källaren). Vilket borde leda till mindre luft fuktighet. Lika så borde det isolera bättre efter som isoleringen (isodränet) sitter direkt mot källar väggen. Platon mattan bildar ju en ca 1cm luft spalt och sedan isolering.

Ser man då på arbetsmomenten.
Platon metoden:
Membran ska monteras på grundmuren.
Platon matta ska monteras.
Isoleringen ska monteras.

Isodrän:
Ev tätsikt ska tas bort.
Isodränet ska monteras.

Dock borde Platon metoden vara billigare då isodränet är mer eller mindre gjort av guld. Och man får ju nuför tiden återfylla med massorna som man grävde upp. Viket kapar en hel del av kostnaden.
 
Per-Erik skrev:
Platon gör det 100% tät vilket gör att grundmuren inte andas lika bra. Dock är det en fördel ifall man har stort vatten tryck mot grunden. Dvs det rinner mycket vatten mot huset. naktdelen är som sagt var att grundmuren kan bara torka ut åt ett håll och det är innåt dvs inåt källaren.
.
Njae, det är väl ändå inte riktigt sant? Platon har plupparna av en anledning, att det inte ska vara tätt, och på så vis andas. Det är ju vad själva produkten är utformad att göra.
Sen har dom olika varianter med dräneringsskikt, isolering etc. utöver själva mattan.

Hur som helst känns det som att det behövs en ganska rejäl dränering om det är lervälling som det är i dagsläget. Vilket system som "bäst" vågar jag inte svara på.
 
Membranet tätar, det är sant, men du har bara membran på den nedersta halvmetern där man anser att väggen är som känsligast.
 
imported_Anders_S skrev:
Njae, det är väl ändå inte riktigt sant? Platon har plupparna av en anledning, att det inte ska vara tätt, och på så vis andas. Det är ju vad själva produkten är utformad att göra.
Sen har dom olika varianter med dräneringsskikt, isolering etc. utöver själva mattan.

Hur som helst känns det som att det behövs en ganska rejäl dränering om det är lervälling som det är i dagsläget. Vilket system som "bäst" vågar jag inte svara på.
Mattan är helt tät, pluppar eller inte.

Jag tror att fuktigheten mellan matta och vägg är så hög att väggen inte kan avfuktas. Det skulle vara intressant om någon Platon-gubbe kunde visa lite siffror på klimatet mellan platonmatta och vägg.
 
Ska naturligtvis ner med nya dränrör tillkommer gör nog en pumpbrunn för att ta bort det värsta om det kommer fler ordentliga skurar. Sen ska man fixa till annan avrinning än ner i backen och mot grunden från garaget som i dagsläget vill inte ha de extra vattenmassorna mot källarväggen. Blir nog isodrän.
 
MathiasS skrev:
Mattan är helt tät, pluppar eller inte.
Jag tror att fuktigheten mellan matta och vägg är så hög att väggen inte kan avfuktas.
Okej,
Platon är framtagen med plupparna för att väggen ska lufta utåt. Om man väljer att inte tro på att produkten fungerar kan jag varken argumentera för eller emot.
 
imported_Anders_S skrev:
Okej,
Platon är framtagen med plupparna för att väggen ska lufta utåt. Om man väljer att inte tro på att produkten fungerar kan jag varken argumentera för eller emot.
Det är inte så mycket att argumentera kring. Det enklaste vore om någon presenterade lite info om klimatet mellan vägg och matta, så skulle vi ju veta utan att behöva spekulera.

Jag har dock lite svårt att förstå hur väggen kan avfuktas in i ett utrymme där det borde råda 100% rf.
 
Vad jag menar är att om Platons beskrivning på deras egen produkt inte stämmer överrens med verkligheten så behöver man kanske ta fram något som visar på motsatsen. Det är väl det du frågar efter vad jag förstår. Jag har ingen. Det är ju inte direkt så att Platon är en ny produkt. Om den inte levererade vad den lovade så tror iaf jag att man hade hört mer om dom problem som då uppstår kring produkten.
 
Som sagt var bägge sätten fungerar inget tvivel om det, bägge har funnit med i 30år.

Vilket som är bäst låter jag alla skaffa sig en egen åsikt om.
Bägge metoderna har sina fördelar (och naktdelar).
 
F
MathiasS skrev:
Det är inte så mycket att argumentera kring. Det enklaste vore om någon presenterade lite info om klimatet mellan vägg och matta, så skulle vi ju veta utan att behöva spekulera.

Jag har dock lite svårt att förstå hur väggen kan avfuktas in i ett utrymme där det borde råda 100% rf.
Håller inte med, platonmattan ger en ordentlig luftspalt mellan väggenoch platonmattan och den har ventilation både uppåt och neråt.
 
fsn skrev:
Håller inte med, platonmattan ger en ordentlig luftspalt mellan väggenoch platonmattan och den har ventilation både uppåt och neråt.
Nedåt? Hur fasen ska man få luftcirkulation nedåt?

Uppt har man normalt en list och dessutom lite jord ovanpå?

Om denna spalt är ventilerad ordentligt håller jag med om att systemet kan funka för att avfukta vägg (inte bara hantera utifrån kommande vatten) men jag förstår nog ändå inte HUR den ventileras. Vad är det jag missar?
 
MathiasS:JAg missar nog också samma sak. Stängda utrymmen är ju per definition inte ventilerade.
 
F
MathiasS skrev:
Nedåt? Hur fasen ska man få luftcirkulation nedåt?

Uppt har man normalt en list och dessutom lite jord ovanpå?

Om denna spalt är ventilerad ordentligt håller jag med om att systemet kan funka för att avfukta vägg (inte bara hantera utifrån kommande vatten) men jag förstår nog ändå inte HUR den ventileras. Vad är det jag missar?

Luftcirkulation är nog tveksamt liksom det är på alla andra system man gräver ner 2 meter under mark (även isodrän;) )Längst ner i botten har man ett mebran. Utanför mebranet så placerar man platonmattan, topparna på platonmattan ligger mot mebranet. Det är fritt neråt för eventuellt vatten mellan mebranet och platonmattan .

Lägg en Isodrän skiva eller nåt liknande på skapligt torr mark och gå och lyft på den efter en vecka. Det kommer att vara skapligt fuktiigt trots att det materialet "andas".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.