Har en häck (Häckoxbär)som varit planterad sedan sent -70 tal tror jag.
Vi har bott i huset i ca 10 år och har inte haft några problem med häcken
förräns nu på senare år.

Det började för ca något år sedan med att en planta blev brun och dog.
Nu verkar det sakta sprida sig i häcken och fler plantor blir bruna utan blad.

Det enda som jag ser är onormalt är att vi har fruktansvärt mycket myror som
håller till i slipersen som ligger längs med häcken.
Vill inte gärna lägga myrmedel då det finns hundar som och andra djur i närheten.

Jag är dålig på trädgårdsmästeri men hade varit tacksam för en diagnos och hur man kan medicinera för att komma tillrätta med problemet.
 
Har du tillfört någon jord under dessa år? Hur är marken för övrigt vid häcken? Mängder av myror kan betyda att marken/jorden är helt urlakad och att det är därför de trivs. Du får beskriva lite närmare hur häcken står och hur det är runt den.
 
Myror kan tyda på bladlöss. Ser det ut som att det är något på bladen? något kladd? något damm? några kryp?
 
Tack för era svar.
Inga bladlöss finns och lite jord lägger vi till varje höst.
Försöker lägga upp en bild på det.
 
  • P7160003.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Hur ser bladen ut innan de faller av? Skrumpna, ihoprullade, bruna, gula, knottror på? Nu är jag inte så duktigt på häcker eller häckoxbär, men en gissning är att de drabbats av något virus eller att det är så att häcken har nått sin livstid. Har du ingen plantskola eller handelsträdgård i närheten? ta med en angripen kvist dit och prata med trädgårdsmästaren.
 
Jag har svårt att tyda bilden. Är häcken mot trottoir/gata? Kan det vara saltskador efter vintern?
 
Jag skall undersöka bladen lite närmare och återkomma med svar.
Har häcken en begränsad livstid?

Insidan häcken är vår gräsmatta.
Utsidan är gammal slipers och sedan grus som ligger där
därför att det ligger VA-rör under
Utanför detta är det asfalt.

Det saltas inget på vår gata.

Kan man ta PH-test på jorden? Kan det ge något?
 
Redigerat:
Jag har precis rensat från ogräs där det ser så fint ut.
Det brukar komma en del där, tyckte det skulle bli fint nu i semestertider.
Inga medel har använts mot ogräset, bara mekanisk muskelkraft.

Häcken är fin när den är som den skall och den är så lång så jag vill helst undvika att byta ut den.
Annars så kan man ju byta ut de döda plantorna, men det kanske är bäst att först ta reda på varför den dör.

Kan det hjälpa att lägga på Algomin och kogödsel när det kommer regn nästa gång?

Tack för googlelänken skall läsa där.
 
Precis på samma sätt ser min linguster ut som är planterad någon gång på 50 talet. Redan när vi flyttade in fanns det enstaka plantor mitt i häcken som dör och nu iår har en eller två till dött (självklart där jag absolut inte vill ta ner hela). Ingen aning om vad man ska göra. Gräva bort och plantera nytt eller hoppas att grann plantorna kan växa på bredden?
 
Jag har samma problem med min häckoxbärshäck. Den fanns här när vi köpte huset så jag vet inte hur gammal den är (slutet 70-talet kanske). Tror att den har någon sjukdom. Vissa år har flera plantor dött. Sedan har det gått flera år utan att någon har dött. Jag har valt att byta ut de dåliga plantorna eftersom våran häck är så lång, och merparten av den ändå är frisk. Det jag märkt är att det inte har hjälpt att klippa ner de dåliga plantorna. De nya grenarna som kommer har dött ändå efter ett tag.
 
JAg har precis samma problem!
Har precis köpt huset och tittade väl inte alltför noga på häcken innan vi flyttade in. Nu i helgen så klippte vi den på "sidorna" så att säga, ut mot gatan, och då dök det ju upp en hel del plantor som är döda. Ser precis ut som din bild. Har en känsla av att förra ägaren ( 91 år) inte gjort så mycket med den sista åren. Vi har iaf lagt på ny jord och hoppas på att det blir bättre.
Men ska man alltså klippa bort de dåliga plantorna på en gång?
 
I början provade jag att klippa ned plantorna, tänkte att de skulle skjuta nya fräscha grenar. De kom nya grenar med dom blev också drabbade. Bladen på dessa blev små och tills slut torkade dom också in. De döda plantorna skulle jag därför ta bort direkt.
 
Tittade närmare igår och de är l iksom döda längs sidorna, upptill kommer det fortfarande blad! Hade en teori att det dels var väldigt mycket ogräs inne i häcken som stal både ljus och näring och att två äppelträd intill börjar stjäla näring. VAd tror ni om det?!
 
Vår häck växer bättre i ena änden en i den andra.
Har försökt komma på om det är någonting som påverkar den sämre
änden men kan inte komma på någonting direkt.

Ser nu på bladen att det faktist är en del hål i dem där det växer dåligt
så det kan ju trots allt vara något skadedjur.

Hursomhelst så sprider det sig så sakta.

Jag har inte hunnit läsa Google men skall göra det i nästa vecka så får vi se om jag
kan hitta någonting av värde där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.