Tänkte lägga in teakgolv i badrummet vid renovering av det.

Badrummet kommer att bli i två delar, en "våtare" del med dusch, och en annan del med trägolv där toalett, skåp och handfat kommer att finnas.

Jag skulle vilja ha duschdelens golv som blir klinkers, ca 2 cm lägre än trägolvet.

1) Hur löser man skarven mellan klinker och trä på bästa sätt? Mjukfog?

2) Måste man ha fall i hela badrummet? Jag skulle gärna slippa ha fall på trägolvet.

3) I duschutrymmet hade jag tänkt en golvbrunn av typen "ränna" Dvs en avlång brunn som är lika lång som duschen är bred. När det gäller fallet i duschutrymmet, räcker det att hela govlet är plant men lutar mot rännan, eller måste fallet vara ut från väggarna också?
 
  • badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som vet, eller ens vill komma med teorier?
Har alla hårda stengolv, eller finns det något med erfarenhet av trägolv i badrummet som vill berätta lite om för- och nackdelar som upplefts med detta?

Kanske blir tvungen att prova bara för att få berätta hur jag upplever det för er andra sedan ;)
 
Vet inte om svaret blir helt korrekt. Regler är en sak och verklighet en annan.

1. Skarven kan du säkert få till med en mjukfög.

2. Att ha fall på trägolvet känns inte säkert logiskt. Se trägolvet som ett "nytt" rum där du har en 2 cm tröskel till.

3. Att ha rännan intill väggen är inte godkännt även om det kan vara praktiskt. Kan du inte lägga den på andra sidan duschen (om jag fattat ritningen rätt)
 
Besserwisserna, tack för ditt svar. Jag vill gärna se trägolvet som ett "nytt" rum, och lösa det precis som du säger med en ca 2 cm hög höjdskilnad. Men jag trodde att reglerna sa att den delen måste luta ca 1 cm per meter.
Synd att man inte får ha rännan intill väggen, vore överlägset snyggast där. Om man släpper ut den ca 1 dm från väggen då, så att man får ett fall från väggen till brunnen? Vill gärna att golvet ska se så intakt ut som möjligt i duschen.

kanny, tack för länken, den missade jag när jag sökte förut. Ska kolla in den!
 
1. Mjukfog skulle nog funka.
2. Nej, bara det inte är bakfall.
3. Det räcker att golvet är "plant men lutar mot rännan".

Dessutom bör tilläggas att det ÄR godkänt med ränna monterad mot vägg, såvida den är avsedd för det (tillsammans med ett tätskikt godkänt för denna lösning). Sist jag kollade upp det hela så var det däremot INTE godkänt att lägga rännan som Besserwissern föreslår, om jag förstår honom rätt. Precis tvärtom svar alltså, så nu behöver vi en utslagsröst! ;)
 
Japp, bara att vänta på ett eller fler inlägg som reder ut hur reglerna ser ut.

Och angående länken som Kamy skickade, där la man in trägolv ovanpå ett befintligt klinkersgolv. Givetvis vill jag inte lägga ett klinkersgolv först för att sedan lägga trägolvet på det. Men det måste väl gå bra att lägga ett trägolv direkt bara man har ett gokänt tätskikt.
 
jag tror att du får svårt att hitta ett tätskikt som är godkänt för montering under trägolv.
Kanske kan du fixa ett "färdigt" tätt golv för att sedan lägga trägolvet ovanpå.
Plastmatta?
 
1. Mjukfog om det krävs. Det beror ju på hur du gör övergången, men det blir nog snyggt om du låter en "läpp" av teak med rundfräst nos gå ner mot klinkergolvet (fästs på undersidan av den sista teakbrädan). Den döljer då trappningen i konstruktionen och du slipper en silikonfog som blir ful med tiden.

2. Jo, du måste ha fall i hela utrymmet om du har handfat och wc i trägolvsdelen. På den delen räcker det dock med ett plant fall mot duschen med en lutning på 5 mm/m, och den lär knappast vara störande.

3. Det finns brunnar som är godkända för montage både vid vägg och mitt på golvet. Unidrain monteras vid vägg och ska kunna paras ihop med t.ex. Alfix tätskikt, och Purus rännor monteras mitt på golvet och fungerar ihop med Maxit's tätskikt -förutsatt att det är minst 20 cm till alla väggar runt om.
Med ränna kan du ha ett plant fall.

Jag hade byggt hela rummet med nivåskillad till duschdelen och lagt trägolvet sist. På ytan under teaken kan man ju slänga in en billigare klinkerplatta som skyddar våtisoleringen från nötningsskador.
 
Tack ACME (och alla andra) för att ni reder ut saker och ting!

* En nos skulle blir en snygg lösning, ska fundera lite på det.
* Ett fall på 5 mm i övriga badrummet är helt OK, det kan jag köra med. För fallet som blir i duschen vill jag inte ha i hela badrummet. Skönt att man inte behöver stå och luta i badrummet ;)
* Ska kolla in brunnarna lite närmare, tack för tipsen.

Ett billigt undergolv till trägolvet får det nog också bli, även om t.ex. klinker inte räknas som tätt, utan det blir mer som slitageskydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.