Hej.
Har en paxfläkt 201 i badrummet men undrar nu om det ev skulle vara bra att byta till en ex pax 240 http://www.pax.se/html/flaktar/fakta_240.html
Jag undrar om inte pax 201 kommer att dra ut för mycket luft/värme under vintern och därmed kyla ner rummet. det är kallvind ovanför och jag vill ogärna få problem med fukt och dylikt.
Ideer o tankar mottages varmt.
 
Redigerat:
Går utmärkt att byta till en 240.
Bara att byta själva fläktdelen, lossa dom två sidofästena och sätt dit den nya.
Bra att dra ner flödet, om du vill ha forcering vid fukt välj en 260.
 
ok. men en pax 240 suger ju luft hela tiden och därmed dras ju fukten med ut. samt att man kan öka flödet vid behov såsom duschning, tvättning. Men jag undrar dock om man inte kan ha kvar 201 då den suger ordentligt och därmed får en ordentlig inomhus ventilation.det enda som oroar mig är att den drar ut för mycket luft så att badrummet blir utkylt i kalla tider...
 
Tror att det är ganska svårt att svara på om det blir kallt eller inte (beror ju lite på hur mycket värme som tillförs i utrymmet). Jag skulle vänta med att köpa någon ny 240 eller 260 och se i vinter hur det blir.

240:n ställer du in på ett visst varvtal sen går den på det varvet. Att hålla på att skruva på den efter en duch eller bad verkar jobbigt. sitter den i taket behöver man en stege eller vara lång dessutom.

En 260 går på ett inställt bart vartal (som 240:n) och när det har kommit till en viss luftfuktighet (inställbart) så max:ar den fläkten automatiskt och när luft fuktigheten har sjunkit så går den tillbaka igen till ditt valda varvtal.

Så det som skiljer 240:n & 260:n är fuktstyrningen. Bägge suger jämt ut luft. dock så kostar säkert 260:n nån hundring mer. Min 260 kostade 995:- på coop bygg på en rea de hade. de brukar rea ut den lite då o då.
 
provar en vinter så får jag se hur det funkar. Däremot kan man väl koppla 240 till en lysknapp som man kan trycka på när man vill ha maxeffekt...
Hej svejs
 
Skulle inte tro att det går att få maxeffekt på fläkten genom en knapptryckning, har för mig att man ställer om en potentiometer med skruven som sitter på fläkten eller liknande och för att gå förbi detta skulle jag tro att du måste koppla in dig på kretskortet, men det kanske följer med någon instruktion ifall det skulle gå koppla förbi, men räkna inte med det!
Man kan bli ganska lurad när man läser om fläktarna, det kan tex stå med timer, ställbart varvtal osv. Det betyder egentligen bara att du med en skruvmejsel kan ställa vilket varvtal du vill ha för att det ska passa så bra som möjligt oftast, och timer betyder att du kan skruva på en skruv och ställa in att den tex ska fortsätta blåsa ut luft efter att en viss fuktighet har nåtts, detta kan man ställa om en två ggr per år men mer orkar man inte...
 
På 260 så går det att koppla in en tändtråd från t.ex. belysningen för att få maxfart, finns säkert på andra modeller också.
 
Tobbis skrev:
Skulle inte tro att det går att få maxeffekt på fläkten genom en knapptryckning, har för mig att man ställer om en potentiometer med skruven som sitter på fläkten eller liknande och för att gå förbi detta skulle jag tro att du måste koppla in dig på kretskortet, men det kanske följer med någon instruktion ifall det skulle gå koppla förbi, men räkna inte med det!
Man kan bli ganska lurad när man läser om fläktarna, det kan tex stå med timer, ställbart varvtal osv. Det betyder egentligen bara att du med en skruvmejsel kan ställa vilket varvtal du vill ha för att det ska passa så bra som möjligt oftast, och timer betyder att du kan skruva på en skruv och ställa in att den tex ska fortsätta blåsa ut luft efter att en viss fuktighet har nåtts, detta kan man ställa om en två ggr per år men mer orkar man inte...
Fel, klippt från pax.se:

"Med en extern strömbrytare kan fläkten matas med manöverspänning på direktingången (D), fläkten går då på max hastighet. Bryts manöverspänningen till direktingången återgår fläkten till det inställda reducerade varvtalet (flödet). Den arbetar då som en tvåhastighetsfläkt."
 
fridhem skrev:
Jag undrar om inte pax 201 kommer att dra ut för mycket luft/värme under vintern och därmed kyla ner rummet
Vi har en fuktstyrd PAX i varje badrum. De har dessutom timerfunktion så de kör vädring 30 minuter per dygn. TIlluften dras in från huset, inte genom en friskluftsventil i badrummet, så det blir inte kallt. I alla fall inte så länge man inte har kallras från husets övriga friskluftsventiler.
 
Är man tvungen att montera en pax fläkt i ett hus där man bort parmanenet, så har huset en bristfällig ventilation från början, risk för fukt, allergi, mm ökar betydligt...

Öka i stället luft omsättningen i huset på andra sätt...

pax fläkt fungera bra på landstället, där man ej bor kontinuerligt..
 
el_richard skrev:
pax fläkt fungera bra på landstället, där man ej bor kontinuerligt..
Utveckla gärna det lite mer varför man inte skall ha en Pax fläkt i permament boende. Alla (menar alla) rekommenderar ju det.
 
el_richard skrev:
Är man tvungen att montera en pax fläkt i ett hus där man bort parmanenet, så har huset en bristfällig ventilation från början, risk för fukt, allergi, mm ökar betydligt...

Öka i stället luft omsättningen i huset på andra sätt...

pax fläkt fungera bra på landstället, där man ej bor kontinuerligt..
Ja, håller med ovanstående inlägg, du har kanske rätt, men om man inte bor i ett nybyggt hus då? Man måste ju hantera fukten på nåt sätt?

/per
 
torke1 skrev:
Vi har en fuktstyrd PAX i varje badrum. De har dessutom timerfunktion så de kör vädring 30 minuter per dygn. TIlluften dras in från huset, inte genom en friskluftsventil i badrummet, så det blir inte kallt. I alla fall inte så länge man inte har kallras från husets övriga friskluftsventiler.
Vet hur ventilation fungerar i ett hus men enligt vissa kan ett rum bli utkylt pga ex en fläkt som suger ut för mkt luft dvs att omsättningen blir för stor.
 
el_richard skrev:
Är man tvungen att montera en pax fläkt i ett hus där man bort parmanenet, så har huset en bristfällig ventilation från början, risk för fukt, allergi, mm ökar betydligt...

Öka i stället luft omsättningen i huset på andra sätt...

pax fläkt fungera bra på landstället, där man ej bor kontinuerligt..
Installerar du en Pax fläkt så får du ju bättre ventilation i huset, vilka andra sätt menar du annars i ett befintligt hus...
Samt att du får undertryck och dålig luft sugs ut ur huset så jag tror jag med flera har svårt att se din poäng i detta fall.
 
Att ventilera med Pax ser jag som en dålig nödlösning. De har en hög ljudvolym och dålig genomströmning vid minsta mottryck. Väljer man en tak eller kanalfläkt istället så får man en betydligt effektivare och tystare ventilation.

Tompa
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.