Hejsan,

Jag tänkte dra en pem-slang till gräsmattan för att få bättre tryck när jag vattnar.

Min plan är att jag ska ha
1. Dubbla uttag vid väggen (vanligt 20R vattenutkast), så att jag vid behov kan vattna de närliggande växterna.
2. Dubbla utkast i slutet av pem-slangen, så att jag kan koppla in slangar till dubbla vattenspridare.

Avstånd är ca 30 m utan lutning.


Givetvis uppstår några frågor:

1. Kommer en vattenutkastare kunna skaka liv i två vattenspridare?
2. Kan man använda plastkopplingarna (som är avsevärt billigare än mässingskopplingarna?
3. Kopplingar kopplingar kopplingar... Det är helt inte helt lätt för en nybörjare att hitta rätt kopplingar. Vid vattenutkastaren tänkte jag ha någon form av fördelare/t-rör. In: 20R, Ut1: Pemslang, Ut2: Snabbkoppling. Jag misstänker även att jag måste ha någon form av ventil (på(av) vid både Ut1 och Ut2.

I slutet av slangen: Eftersom jag vill ha två uttag i slutet så måste jag ha någon form av t-rör.
Blir det någon skillnad i "uteffekt" mellan en "färdig fördelare" (art.nr 8233 på rinkabyror.se) och ett t-rör med två kulventiler?
4. Om man vill ha en snabbkoppling på en kultappkran med "slangkoppling", hur gör man enklast då? En slang och sen vanlig snabbkopplings-hona?
 
H
Om du kan driva två vattenspridare beror helt på vilket flöde du har ut från utkastaren och hur mycket spridarna behöver flöde att fungerar som det ska. Låt oss säga att du har 2 m3/h ut från kastaren då kan du driva 2x 1m3 spridare, enkel mattematik. Lättaste sättet att ta reda på flödet är att klocka hur lång tid det tar för att fylla upp en 10 liters hink.

Om jag ska kunna tipsa om kopplingar skulle jag behöva veta vilken dim på PEM slangen du ska ha. (Jag rek 1") och vilken slags koppling spridaren har. www.gardena.se har fina bevattningsgrejjer, där hittar du ventiler och kopplingar.
 
Hopplunda skrev:
Om du kan driva två vattenspridare beror helt på vilket flöde du har ut från utkastaren och hur mycket spridarna behöver flöde att fungerar som det ska. Låt oss säga att du har 2 m3/h ut från kastaren då kan du driva 2x 1m3 spridare, enkel mattematik. Lättaste sättet att ta reda på flödet är att klocka hur lång tid det tar för att fylla upp en 10 liters hink.

Om jag ska kunna tipsa om kopplingar skulle jag behöva veta vilken dim på PEM slangen du ska ha. (Jag rek 1") och vilken slags koppling spridaren har. www.gardena.se har fina bevattningsgrejjer, där hittar du ventiler och kopplingar.
Tack för tipset. Jag ska kolla det.

Jag väger mellan 25mm och 32 mm pem-slang. Spridarna är inte fast monterade utan "vanliga" spridare med både snabbkoppling och R25.
 
H
Om du kör PEM 25mm så rekommenderar jag dig att använda Gardenas T-koppling 25x25x25. Löjligt enkel att koppla samt billigare än PRK eller annan mässing koppling. Om du ska beställa mycket saker så föreslår jag att du tittar in på den här Tyska sidan där kosta t.ex. PEM-sland 1" (25mm) ca 250:- för 50 meter och Gardenas bevattningssaker ligger halva priset mot sverige tom under halva på vissa saker. Jag har besällt nästan alla mina saker till mitt bevattningssytem (nergrävt popup) därifrån.

De är även billiga på plastkopplingar till PEM-slang (skarvar,kulventiler etc)

http://www.hogi99.de/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.