Det är förstås omöjligt att svara på den frågan, men eftersom jag är ett sånt blåbär på husbygge (än så länge) måste jag fråga i alla fall.

Vi är alldeles i startgroparna och har bara börjat reka så smått. Det vi vet är att vi kommer att välja ett kataloghus i lantlig stil, cirka 150 kvm boyta. En del ändringar blir det nog, men så få som möjligt. Måla och tapetsera gör vi själva. Mellan tummen och pekfingret, vad skulle vårt bygge kunna kosta tro? Alla uppskattningar är välkomna. Ni som byggt, vad har ert kostat? Exklusive tomt, då vi redan har marken.


Tacksam för svar!
 
Från runt 1,2miljoner (Älvsbyhus och liknande) och uppåt.
 
Att bygga hus kostar 15000-20000 m².
 
Hur långt är ett snöre?

:)

Det kostar allt mellan himmel och jord men jag skulle nog vilja säga att det är svårt att bygga för mindre än 10.000:- / m2 med grunden inräknad.
 
imported_Anders_S skrev:
Hur långt är ett snöre?

:)

Det kostar allt mellan himmel och jord men jag skulle nog vilja säga att det är svårt att bygga för mindre än 10.000:- / m2 med grunden inräknad.
Om man har tur och gör en del själv.
Skulle tro att 15.000 kr/ m2 inkl allt ger en mer "rättvis" bild. =)
 
Ja, jag skulle också tro att dom allra flesta vill ha den standarden som 15' / m2 kostar. Men det hänger ju en hel del på materialval och var ytorna finns någonstans. Tror att vi hamnar ungefär på 19' / m2.
 
Jesca_j skrev:
Från runt 1,2miljoner (Älvsbyhus och liknande) och uppåt.
Är oxå intresserad av vad det kan kosta att bygga och är oxå blåbär. Fast vi räknar väl med 3 miljoner tyvärr.
Men förutom Älvsbyhus, vad finns det mer för billigare husfabrikanter?
 
Frugan skrev:
Är oxå intresserad av vad det kan kosta att bygga och är oxå blåbär. Fast vi räknar väl med 3 miljoner tyvärr.
Men förutom Älvsbyhus, vad finns det mer för billigare husfabrikanter?
Är inte så insatt i vilka fler "lågprishus" det finns men Smålandsvillan hör väl också dit.
 
Du frugan om ni är intresserade av att bygga mycket själv så kan jag rekomendera svenskamodulhus.
Vi har beställt av dem och byggt det övriga själva med mycket hög standard och det blev 14000kr kvm.
Men det är mycket jobb vi är inne på tredje året nu. Vi bygger 220kvm i Huddinge.
Ett av det mer exklusiva huset som de har levererat.
Vi har nyligen fått en värdering av en mäklare på 5200 000 så det känns bra nu.
Om det är mer ni vill veta så är det bara att höra av er.
Ni får gärna komma och titta om ni vill.

Häls Niclas och Ella
 
Skulle vänligt men bestämt vilja fråga varför det är så svårt att få några exakta siffror på vad det kostar att bygga ett hus. All information och tips om och kring husbyggen kan man hitta relativt enkelt men faktiska siffror på vad folk betalat för hus som de HAR byggt är mycket svårt (för att inte säga omöjligt) att få tag på. Kanske är det för känslig information att ge ut men jag hade själv inte haft nåt emot att dela med mej av faktiska kostnader då det ju för de flesta människor faktiskt är priset som i slutändan avgör vilket val man gör. Även hustillverkarna är ju många gånger omedgörliga när det kommer till prisbild och jag förstår att det kan vara svårt att ge en definitiv prisbild men det måste ju ändå finnas en rimlig kalkyl att utgå ifrån.
Min vädjan riktar sig främst till Er som HAR byggt hus (och då sutteränghus) eftersom det är det vi funderar på att bygga; vad kostade just Ert hus i exakta siffror och vilken husmodell och levernatör byggde ni då med? Vad kostade markarbetet såsom sprängning? Förstår att detta beror på hur mycket som ska sprängas men snälla berätta vad just er sprängning kostade i exakta siffror! Ange gärna om ni i det angivna priset gjorde något arbete själva och i såfall vad. Tomtkostnaden kan vi bortse ifrån. Några svar som att " hur långt är ett snöre?" känns överflödiga. Snälla hjälp!!!!!!!!:) Eller är kostnadsfrågan ingen big deal för alla Er som byggt hus utan snarare en bisak man beaktar först när man är klar med allt...?
 
Risken är väl att man inte orkar att läsa om folks materialval och dyl. Att skriva upp varje sak man köpt, inkl länkar och artikelnummer, funkar inte i ett forum. Dessutom kanske man kommer över vissa saker eller tjänster på lite underliga sätt, typ rea, släkting som är elektriker mm mm.

Om du nu är så intresserad av exakta siffror, varför inte boka möte med tio husföretag som kan ge dig en bild av kostnaden.
 
Varför räcker inte ett ungefärligt pris undrar jag? Du kan ju ändå aldrig räkna med att det blir exakt samma pris. Materialval och egna lösningar avgör vilket slutpris du får, liksom var du bygger, vilka som bygger etc.
 
Jag håller nog med Zeke. Även om slutpriset i mångt och mycket beror på materialval, tillval och dylikt är det intressant att hröa vad andra betalat för sina hus. Det ger i alla fall ett hum om vilka summor det rör sig om.
 
Förstår självfallet att materialval och egna lösninar är avgörande för slutpriset men vad jag tidigare efterlyste var vad folk som har byggt faktiskt betalade i slutändan för de val och den husmodell som just de byggde. Förstår självfallet att vi aldrig får exakt samma pris men skulle va intressant att se ett exakt slutpris på vad ett sutteränghus faktiskt kostar att bygga.
 
A-hus är lågbudget också. Vi har vänner som byggde ett A-hus, ett av de enklare husen, och det kostade 900 000. Entreprenaden kostade också 900 000. Plus tomten också då förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.