Hej!
Vi har fått tomt i Torslanda, Älvegårdsvägen, och är mitt i processen att välja hus. Har funderat en del på lösvirke. Finns det någon som har tips/rekommendationer på husföretag som bygger lösvirke i göteborgstrakten? Brukar de erbjuda totalentrepenad?

Vad vinner man i flexibilitet på att bygga lösvirke (förutom planlösningen) - har man större friheter map köksval etc?

Någon som har någon uppfattning om byggtiden för ett lösvirkeshus kontra ett prefab - hus?

Hälsn. Eva-Charlotte
 
A
Det du vinner med att bygga i lösvirke som jag ser det är att du helt fritt kan välja bland tillverkare av kök, golv, tapeter m.m. Man är ju inte alls låst vid en viss tillverkare och för oss har det bara varit positivt. Byggtid? Tja det beror på hur mycket man väljer att göra själv. Vi stomreste i juli förra året och är nu inne på slutklämmen. Vår byggtid med andra ord ungefär ett år jämför med prefabhus och du har en byggtid som oftast ligger på 3-6 månader beroende på vad du gör själv och inte.
 
Vi fundera på samma sak
Lösvirke låter lockande men kräver nog för de flesta att man har järnkoll på ekonomin och kalkylen.
Vi bygger nu ett nästan nyckelfärdigt Myresjöhus med slutbesiktning i slutet av september.
Vi har gjort en hel del tillägg och valt bort kök, tvättstuga och badrumsinredning. Målning med fondväggar istället för bygg7:ans tapeter, Flytta väggar och ändrat runt i huset så vi fått vår prägel och vårt behov.
Även detta har skapat mängder av kalkylerande och ändringar i "excelfilen"
Det är lätt att "gasa" i alla rum vilket blir dyrt i längden. Jag trodde jag hade hyfsad koll vad det mesta kosta efter att bott i lite olika hus under 20 år men man lär sig varje dag något nytt.
Grunden plus krossmaterial 40 cm under själva huset ingick men resten fick vi betala extra.
Lite sprängning vart snabbt 25000 som vi inte räknat med.
Infartsvägar och lite ytor runt huset,här kan det skena iväg om man inte har tungan rätt i mun.
Golv val-och tapeter, kök , extra el mm. Trädgård och altaner ( sten eller trä ) osv.

Men om du är ekonomisk och händig samt har bra med kontakter så är det säkert en fantastiskt äventyr.

Lycka till
 
Cookie Dough,

Får man fråga hur mycket på ett ungefär ni fick ge för ert nästan nyckelfärdiga Myresjöhus, och gärna relaterat till samma vara fast helt nyckelfärdigt? (Har nästan valt bort dem för att jag fått för mig att de är väldigt dyra). Det låter som om flexibiliteten är stor (byte av kök, etc), är det mycket pengar att spara i det hos myresjöhus eller gjorde ni det för att ni inte var nöjda med basutbudet?

Mvh

Cookie Dough skrev:
Vi fundera på samma sak
Lösvirke låter lockande men kräver nog för de flesta att man har järnkoll på ekonomin och kalkylen.
Vi bygger nu ett nästan nyckelfärdigt Myresjöhus med slutbesiktning i slutet av september.
Vi har gjort en hel del tillägg och valt bort kök, tvättstuga och badrumsinredning. Målning med fondväggar istället för bygg7:ans tapeter, Flytta väggar och ändrat runt i huset så vi fått vår prägel och vårt behov.
Även detta har skapat mängder av kalkylerande och ändringar i "excelfilen"
Det är lätt att "gasa" i alla rum vilket blir dyrt i längden. Jag trodde jag hade hyfsad koll vad det mesta kosta efter att bott i lite olika hus under 20 år men man lär sig varje dag något nytt.
Grunden plus krossmaterial 40 cm under själva huset ingick men resten fick vi betala extra.
Lite sprängning vart snabbt 25000 som vi inte räknat med.
Infartsvägar och lite ytor runt huset,här kan det skena iväg om man inte har tungan rätt i mun.
Golv val-och tapeter, kök , extra el mm. Trädgård och altaner ( sten eller trä ) osv.

Men om du är ekonomisk och händig samt har bra med kontakter så är det säkert en fantastiskt äventyr.

Lycka till
 
Vi bygger ett Duett som vi betalat 1995000 för i utgångsutförande, Tillägg för 300000 minus 101000 för kök,tvättstuga samt badrumsmöbler. Vi bytte ut köket & badrum då HTH inte passa oss med vad de har att erbjuda i år.
Sen valde vi bort golv i vardagsrum då vi ville ha klinkers men de valde vi in klinkers igen efter att vi insett att vi inte kunde låta göra det med egna hantverkare för mindre pengar.
Braskamin var billagre i eldabutiken men Myresjöhus drog in ventilationsör i grunden etc.
Handdukstorkana var trista så där fick de endast dra fram elen etc.
När du väljer bort något så får du endast ca 85% av vad Myresjöhus betalat för materialet. Monteringen blir du lite blåst på.
Men vissa saker har Myresjöhus bra priser på som du själv inte kommer åt utan kontakter.
Samtidigt får du garantin samlad hos Myresjöhus om de tar entrepenaden som kan vara enklare i vissa lägen.

skicka ett PM om du vill ha mer info
 
Vi skippade idén med lösvirkeshus efter att ha talat med släktens snickare och Hällingsjö Hus. Eftersom vi kunde utforma huset helt fritt och välja till/bort precis vad vi ville, fanns det ingen fördel med själva lösvirkestanken. Enligt snickaren blir stommen både bättre och billigare när den görs i fabrik. Det köpte vi.

Jag ritade huset själv, HH satte en konstruktör på att kontrollera och byggde sedan stommen i sin egen fabrik helt efter mina ritningar. Grunden gjordes av en gammal kollegas kompis. Huset kläddes efter stomresning eftersom vi ville ha hel oskarvad panel. Panelen är av prima norrrlandsvirke och låg på tork i ett halvår innan det monterades.
All övrig installation har vi gjort själva, men det går naturligtvis att sätta hantverkare på också.
Huset finns på Björlanda Kyrkväg 44

DSC01639.jpg

http://www.hallingsjohus.se/
 
Redigerat:
Johan,
Varför just Hällingsjö Hus? har faktiskt aldrig hört talas om dem. Var det personliga kontakter, pris, flexibilitet eller annat som gjorde att ni valde dem till slut?
 
Eva-Charlotte skrev:
Johan,
Varför just Hällingsjö Hus? har faktiskt aldrig hört talas om dem. Var det personliga kontakter, pris, flexibilitet eller annat som gjorde att ni valde dem till slut?
Personliga kontakter genom snickaren och framför allt flexibiliteten. Pris vette fanken. Att ha full flexibilitet kan knappast vara gratis.
 
Jag planerar att göra ungefär samma sak som Johan. Är det någon som vet något mer bra företag(än Hällingsjö Hus) i västsverige som bygger stora moduler på fabrik och stomreser för att jag sedan kan göra det mesta själv?
 
R
Skiljer det mycket mellan trä o stenhus i pris eller har ni bara kollat trähus jag tänker på kvaliteten.
 
Vi har byggt ett lösvirkeshus med Rejnesvillan under 2008. Allt har fungerat bra men man bör tänka på att det är ganska mycket att hålla i själv då Rejnes leverera material. Du behöver knyta upp etreprenörer själv. Rejnes rekomenderar några och det står dig fritt att välja. Vi valde El och snickare från Rejnes. Snickarna var mycket bra med Elentreprenören får tsunami att framstå som en liten vågskvalp. Så otroligt dåliga att det inte finns tillräckligt med gigabyte att skriva. Det bästa med lösvirke är att man följer med i konstruktionen och ser hur huset växer fram. Kontrolerar isolering mm. Man får mer hus för pengarna. Kan välja materialkvallitet mm. Tänk att det forfarande ligger stock från stormen Gudrun och det blir fina råspontluckor men det kvittar hur du målar för det möglar ändå.Jag har kontrollerat alla virkestransporter mm. Mycket jobb men jag har tänkt att bo i huset i 40 år så jag vet vad jag har.

Med vänliga hälsningar / Best regards
Thomas Doré
_________________________________________________
Thomas Doré GESAB
Project/marine engineer Göteborgs Energy Systems AB
E-mail: td@gesab.net Ångpannegatan 15A
Phone dir:+46-31-7441957 s-41705 Göteborg
Mobil: +46-763391353 SWEDEN
Fax: +46-31-7797841 www.gesab.net
 
thojak skrev:
Jag planerar att göra ungefär samma sak som Johan. Är det någon som vet något mer bra företag(än Hällingsjö Hus) i västsverige som bygger stora moduler på fabrik och stomreser för att jag sedan kan göra det mesta själv?
Onsalavillan! Åtminstone i Göteborgsregionen...
 
Jag har kontrollerat alla virkestransporter mm.
Hur kontrollerade du då?
 
Har haft en utsikt från köket i ett år drygt på ett hus från Hällingsjö hus. Jag var enormt imponerad i början över hur smarta jag tyckte att våra nya grannar var och att köpa moduler och låta en annan firma montera. Ett fantastiskt hus till helt rätt kostnad, men under tiden som gick blev jag mer och mer skeptisk. Vilket otroligt strul våra grannar hade med sitt bygge. Inte på grund av Hällingsjöhus och deras moduler utan med alla hantverkare och planeringen av bygget. Min slutsats blev och är fortfarande, Lösvirke eller moduler och bygga i egen regi med delade entreprenader är kanom bra om man är mycket kunnig och har mycket tid att styra byggprocessen. Vi bygger nu själva med totalentreprenad och det är mycket att stå i ändå. Har man inte kunnandet eller tid att vara på plats själv i det närmaste hela tiden så ändra och lägg till på ett kataloghus så säljaren nästan gråter innan ni är nöjda, så många hus säljs inte i dessa dagar så att de inte har tid att rita om femtioelva gånger. När ni är nöjda med ritning och hus på pappret så är det en behaglig resa fram till inflyttning med totalentreprenad.
 
I torslanda bör ni höra med Robusta byggnads AB
Kolla på www.robusta.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.