Jag skall sätta nytt kakel ovanpå befintlig kakelvägg, men först givetvis lägga på en fuktspärr eftersom det inte finns någon sådan under det befintliga kaklet.

Fast först tänkte jag prima det befintlga kaklet för att få fast fuktspärren ordentligt. Kakelhandlaren tipsade då om att man kan blanda lite fix i primern för att få bättre vidhäftning och en lite grövre yta, som fuktspärren sätter sig ännu bättre i.

Nuvarande kakel är helt slätt så idén låter ganska vettig.

1) Någon som har någon synpunkt kring den idén?

2) Någon som vet hur mycket fix som i så fall skall blandas i primern?
 
En fråga bara, varför skall du kakla över befintligt kakel? Vore det inte enklare att riva ner det gamla när du ändå gör om? Du får då också chansen att se om det finns eventuella gamla fuktskador eller liknande bakom det gamla materialet. Finns det idag någon form av fuktspärr eller inte? Man skall du inte lägga dubbla täta skikt som det skulle kunna kondensera emellan om det är mot yttervägg tex. Vet man med sig att allt är ok kan man även limma ett lag gips på det gamla kaklet, med Maxibond, eller PL400. Hade nog jag gjort om jag var i det läget. Har du idag trä, gips eller stenvägg bakom det gamla kaklet? Är det i en lägenhet eller villa?
 
Rent logiskt låter det ju helt knasigt att blanda fix i för att primern ska fästa. Primern används ju för att fixet ska fästa, inte tvärtom..... Fast verkligheten uppför sig ju inte alltid som man tänkt sig.

Är du helt säker på att befintliga plattor sitter kvar på väggen i tio år till?
 
Får nog sälla mig till skaran att det låter helt ologiskt.

Riv ner det gamla och besikta underlaget då du får hum om vilka brister som finns.
För att få ett bra resultat måste man ha ett ordentligt grundarbete.

Bit i det sura äpplet och riv ner skiten.
 
För att få fäste används primer, för att få ytterligare fäste kan man borsta in lite fixpulver i primern när man lägger på primern, dvs man strör på pulver i den våta primern och borstar in. Samma sak med flytspackel där man vill ha bra fäste, eller när man ska gjuta betong på gammal betong så kan man rugga upp ytan, vattna och borsta in lite rent cementpulver i underlaget innan man smackar på betongen. Alltså typ som en slamning.
 
För mig låter det skumt att lägga fuktspärr på befintligt kakel.

Då har man ju en enorm massa skarvar under fuktspärren, borde inte dessa då förseglas med skarvremsa?
 
Finns det ingen fuktspärr bakom kaklet om det är ett duschrum så lägg ner din ide. Är det en toalett så kan du bara rengöra kaklet med klinkerrent och sedan spacklar du med fix över det gamla kaklet.

Nick Corey skrev:
Jag skall sätta nytt kakel ovanpå befintlig kakelvägg, men först givetvis lägga på en fuktspärr eftersom det inte finns någon sådan under det befintliga kaklet.

Fast först tänkte jag prima det befintlga kaklet för att få fast fuktspärren ordentligt. Kakelhandlaren tipsade då om att man kan blanda lite fix i primern för att få bättre vidhäftning och en lite grövre yta, som fuktspärren sätter sig ännu bättre i.

Nuvarande kakel är helt slätt så idén låter ganska vettig.

1) Någon som har någon synpunkt kring den idén?

2) Någon som vet hur mycket fix som i så fall skall blandas i primern?
 
riv den gammla kakelen det är det enda som gäller om du inte vill göra om jobber om ett år kanske med fukt skador
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.