Vi har precis blivit med ett gammalt trähus som i olika omgångar renoverats. Vid en av dessa renoveringar drog man in vatten i huset och installerade varmvattenberedare. Utrymmet som hydropress och vv-beredare står i har inte mått riktigt bra, en hel del fukt (och jag kan bara hoppas att de strukturella skadorna inte är allt för svåra). Det hela behöver göras om helt enkelt.

Till huset finns också ett inglasat uterum - oisolerat och med springor mellan planken i golvet så att man ser marken därinunder. Vi är väl inte överdrivet förtjusta i uterummet men en idé vi fick var att sätta in hydrofor och VV-beredare där - eventuellt läckage går direkt ut på tomten och vi kan sanera rummet där prylarna står nu.

Tanken är att låta bygga en väggfast soffa i vilken en isolerad låda med frostvakt monteras in - i denna låda sätts hydropress och beredare. Soffan görs i väggen mot huvudbyggnaden så att vattnet kan dras in frostfritt.

Har två frågor: Är idén helt tokig :confused: och är det någon som har ritningar eller tips på hur man bygger en isolerad låda med tillräckligt bra egenskaper för att stå emot västmanländsk kyla?
 
Välkommen till forumet!
Idén är väl inte så tokig. Jag hade ett provisoriskt pumphus under 1½ år. Det såg väl mest ut som en hundkoja, isolerad med 5cm cellplast och en frostvakt. Nu var det bara den skånska vintern den behövde stå emot, men du får väl ta 10 eller 15 cm cellpast i stället.
Nån ritning har jag inte - det där huset improviserade jag fram av överblivet byggmaterial.
En annan idé jag hade i sammanhanget var att ta en gammal frysbox och stoppa pumpen i. Frysboxen skulle naturligtvis vara avstängd, eller snarare trasig, och bara göra tjänst som isolerad låda.
 
Tack för svar - lustigt med din idé om frysbox, jag var precis ute och surfade på frysboxar och på kylboxar för båtar (alltså förstorade kylväskor så att säga) med liknande tankar. Men tror nog ändå att jag satsar på att bygga en egen låda.

Intressant att det räckte med 5 cm för dig i Skåne, är osäker på vad som krävs (ett skäl till att jag var på jakt efter ritningar). Tänkte dessutom bygga in en "reservfrostvakt" med batteridrift som kan se till att anläggningen klarar i alla fall ett dygns strömavbrott.
 
Isoleringen behöver ju inte vara överdrivet tjock, VVB fryser ju inte, det är ju varmt vatten i den. Kallvattnet innehåller ju en del värme också det är ju inte nollgradigt när det kommer ur jorden. och använder man vatten dagligen så kommer det inte att frysa. 3 veckor på Bali mitt i smällkalla vintern kanske inte är helt bra.

Protte
 
Tack Andersmc och Prototypen!

Isoleringens tjocklek måste jag fundera vidare på - vill ju inte att vvb *eldar för kråkorna*. Dock kanske en frostvakt inte är nödvändigt då vvb avger värme (men en batteridriven reservvakt tänker jag nog bygga in).
 
Åker iväg till huset idag, skall mäta lite och sedan göra en ritning som jag postar här för era kunniga ögons bedömning. Min idé just nu är att göra en låda som är 2 m hög, 1,20 djup och 1,20 bred. Innemåtten (med 15 cm frigolitisolering) blir då ca 1,60, 0,70 och 0,80 (djupet blir mindre då jag måste ha en stabil vägg att hänga vvb på). Blir ju inte någon soffa men bör fungera måttmässigt att gömma bakom en uterumsdörren.
 
Om ni ska använda er av uterumet så kanske man bör tänka på att det kan låta lite om dom där grejjerna.....framförallt en tryckströmbrytare kan slå en hel del......
 
Tycker det är en jättebra idé. Har själv tänkt att bygga en isolerad låda till min pump och hydrofor i källaren. Inte för frysrisken utan för att dämpa ljud och alltid ha kallt gott vatten :)
 
Är fortfarande osäker på hur tjock frigolitisoleringen bör vara för "lådan". Tanken är som sagt att placera den i ett inglasat uterum som dock är i princip oisolerat och har ett golv med "springor" mellan plankorna. Från början hoppades jag kunna placera den med två av fyra sidor mot huvudhusets ytterväggar, men det blir svårt på grund av dörrplaceringen. Vi får nog nöja oss med att baksidan på lådan står mot huvudhusets träyttervägg (det är ett timmerhus med fasad).

Just nu leker jag med tanken att göra en enkel låda (yttermått ca h 1800, b 80 och d 70 cm) med 15 cm frigolit mot botten, 5 cm mot huvudhusets yttervägg och 10 cm i resten. Vad tror ni? Huset ligger i Västmanlands skogar.

MVH

Pär
 
0 cm mot husväggen, du VILL få så mycket värme från huset som möjligt.

Det är bättre med 15 cm i sidor och tak och 10 i botten än tvärtom.

Protte
 
0 cm mot husväggen, du VILL få så mycket värme från huset som möjligt.

Det är bättre med 15 cm i sidor och tak och 10 i botten än tvärtom.

Protte
 
Tack för ditt svar, Prototypen!

Du har naturligtvis rätt i detta med tjockleken mot väggen, anledningen till att jag satte in 5 cm där var att jag inte är säker på hur tätt jag kan få in lådan mot väggen. Men det kanske inte gör så mycket om det blir en liten luftspalt däremellan, värmen från huset kanske räcker i alla fall?

När det gäller botten så är golvet som sagt ett brädgolv med avstånd mellan plankorna, och eftersom uterummet står på plintar så är det så att säga "fritt blås" in för kylan. Jag antar att du lägger isoleringen i väggar och tak för att "låsa in" värmen som stiger upp? Men är inte risken att man istället gör ett insläpp underifrån för kylan?

Kan säga att jag verkligen är villrådig när det gäller detta, trots att det handlar om en enkel konstruktion.

Pär
 
OK, sanningens ögonblick närmar sig. Skall snart få besök av rörkrökare för att gå igenom vad som behöver göras. Idén som den ser ut just nu är att bygga något som närmast liknar ett litet "utedass" i vårt uterum, med 45*95 reglar. Det blir således 95 mm isolering, vanlig mineralull. På utsidan sätter jag upp en tunn träskiva, på insidan tänkte jag spika upp någon form av "hård" isoleringsplatta, bara för att få några millimeter till (och få lite isolering utanpå reglarna).

Lådan blir nog ca 1*1*2 meter, ca.

Jag hoppas inte behöva allt för mycket värmekälla i lådan, men någon form av enkel frosvakt blir det nog. Annars hoppas jag att från boningshusväggen och vvb läckande värme i stort skall räcka.

Så till min fråga, kanske idiotisk. Jag behöver ha en avrinning ur lådan, om något skulle börja läcka eller det skulle bli för mycket kondens. Hur gör man ett sådant utan att det fryser igen? Kan jag t.ex. låta ingången för PEM-slangen (uppvärmd) bli lite vidare än slangen och utnyttha dess värme för att hålla avrinningen öppen även vid stark kyla?

Någon som har något tips?
 
Låter vettigt

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.