Har kikat lite på detta spa från ett företag som hämtar hem prylar från Kina:
http://www.trygghandel.se/shop?funk=visa_artikel&artnr=M-3322&limit=&extra=&artgrp=4&varumarke=&Betyg=&visa=&Sort=&Visn=&Kampanj_ID=

Har hört att Kina kar kan vara dyra i drift pga sämre isolering, här påstår iofs säljaren att det är "Dubbelisolerad för absolut bästa värmebevaring".

Två frågor, hur kan man kolla/ta reda på vad som är bra isolering samt är detta ett bra pris för denna typ av bubbel?

Tack för hjälpen.
 
Iofs åker väl värsta förlusten "rätt upp" dvs det är locket som spelar roll så jag ser inte att själva botten ska göra så väldans mycket, därmed inte sagt att det inte spelar roll.

Kanske ringa och höra med dem och jämföra med "riktigt" och se vad som sägs, mycket pengar att spara liksom kollade på ett liknande lokalt och utan tv för nästan dubbla priset. Tror aldrig du förlorar det i el under hela karets livstid iaf.
 
Tack för snabbt svar, ska ringa säljaren och se om man kan få någon uppskattad driftkostnad (man får väl alltid ta säljarens ord med en nypa salt). Om jag söker på forumet så verkar en del haft tekniska problem med kina bad, ska kolla hur det funkar med garantier (man är ju inte så sugen på att skicka tillbaks ett bad ;)

Edit: Enligt leverantörens hemsida: "Nu kan vi erbjuda er utomhusspa som är speciellt framtagna för Svenskt klimat.
 
Redigerat:
Fråga om de har demoex uppställda någonstans, för såpass mycket deg kan man ju faktist ta och prova innan. Man köper inte så dyrt osett och oprovat tycker jag iaf.


Ljudnivån är av stor betydelse för mig och hittils har jag inte sett ett enda som duger något till där pumparna sitter under karet.
 
De finns i Örebro och vi bor i Västerås, så en tripp dit lär det nog bli. Ljudnivån har jag inte tänkt på men visst spelar det in, särskilt om man ska kika på TV/DVD samtidigt...

v-g: Menar du att pumparna ska sitta skilt från karet på något sätt?
 
Stämmer kraftangivelsenra där ??

Spänning: trefas (alltså 400V ?)
Ström: 33 A (33 Ampere !)
Då blir det en toppeffekt på 12 kw...

Hmm -33 Ampere !? - totalt, och inte per fas antar jag eftersom de flesta har 15-25 A säkringar in till sitt hus...

Men med 12 kw per timme = 12 kwh -> ungefär 1.3 kr/kwh nu (beroende på elavtal osv) - så typ 16-17 kr/h i drift då i full fräs ?

/K
 
Kan verkligen inget om el, kollar jag på flera kar f¨rån folkpool.se så anger de:

Elanslutning 230V, 16A / 2x16A / 3x16A

Hur ska man tolka det (tvåfas, men varför tre olika 16 ampere angivelser)
Vad skulle denna kosta per timme med samma uträkning som ovan?

Kan va bra att veta hur man ställer frågorna till försäljaren.
 
kandello skrev:
Kan verkligen inget om el, kollar jag på flera kar f¨rån folkpool.se så anger de:

Elanslutning 230V, 16A / 2x16A / 3x16A

Hur ska man tolka det (tvåfas, men varför tre olika 16 ampere angivelser)
Vad skulle denna kosta per timme med samma uträkning som ovan?

Kan va bra att veta hur man ställer frågorna till försäljaren.
Folkpool verkar ange säkringen snarare än strömförbrukningen. men säkrar man 230v med 16A så är ju det max den kan dra -den ligger troligen lägre.

De olika angivelserna torde gälla för olika badkar - om man nu inte kan koppla in dom lite olika. Men 2x16A kanske innebär fas-fas snarare än fas-nolla - men då är det ju inte 230... hmm

Och 3x16 är ju definitivt tre-fas...

Men räknar vi på 230v och max 16a så får man ju 3680 W eller 3.7 Kw. Vilket gör 3.7kwh/h eller ca 4.8 kr/h

Sen är ju frågan hur många timmar om året du har igång badet också. Säg att det tar 3h att starta och värma och att man badar i 2h per gång - det ger ca 25 kr/bad för folkpool (den som drar minst iaf) och 80 kr/bad för kinapoolen

En rätt stor skillnad, å andra sidan badar man kanske bara 20 ggr /år !? Och sedan är ju frågan om folkpool har lika mycket features (är det lika bra värmare, finns det tv/alal bubblor osv)

En så sor skillnad i strömförbrukning har inget med isolering att göra iaf, isoleringen anger ju bara om den behöver gå för fullt eller inte hela tiden för att hålla värmen. Kinabadet kanske gå för fullt en timme och sedan är det varmt i 4h - om det inte är för kallt ute. Folkpool kanske inte ens kan hålla värmen och ändå måste gå för fullt vis kallt väder !?!

/K
 
kandello skrev:
Har kikat lite på detta spa från ett företag som hämtar hem prylar från Kina:
[länk]

Har hört att Kina kar kan vara dyra i drift pga sämre isolering, här påstår iofs säljaren att det är "Dubbelisolerad för absolut bästa värmebevaring".

Två frågor, hur kan man kolla/ta reda på vad som är bra isolering samt är detta ett bra pris för denna typ av bubbel?

Tack för hjälpen.
Du kan kontakta tillverkaren direkt och köpa en värstingmodell för ca 3.000 USD + frakt och moms.

Landar på ca 40.000 SEK. Då får du 30.000 kr över ifall något skulle paja och kan värma badet många extra timmar...
 
Oftast kan man säga att ju högre effekt på värmaren ju sämre isolerat...

Hotspring har 1500 W värmare till deras 1800 l bad o det räcker, Tror att det bara är dom som har siffror på test av förbrukningen oxå.. Bara cirkpumpen drar 75 W o ska gå hela tiden så det blir 660 kWh/år sen tillkommer värmen..
 
gunhead
Du kan kontakta tillverkaren direkt och köpa en värstingmodell för ca 3.000 USD + frakt och moms.

Landar på ca 40.000 SEK. Då får du 30.000 kr över ifall något skulle paja och kan värma badet många extra timmar...
Har du någon länk/kontaktuppgifter till tillverkaren?
 
Vill du ha en speciell modell som du sett hos lev. i Sverige är det bara att googla och skriva in modellnamn och China.

De som brukar säljas mycket av i Sverige är Winer, där återförsäljarna inte ger bättre garantier än om du köper själv.

De har dessutom 15% rabatt just nu på modellen AMC 1990B. Http://www.winer.com.cn ; http://www.chinahottub.com.cn

Sök även på "spa" och "hot tub" på www.alibaba.com så ploppar det upp en massa tillverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.