Hej!

Vi har ett stort hus från 1896 som är ombyggt och renoverat 1956. Nu är det dax för en ny renovering med alla dileman som det medför. Vår fråga är: Ska vi riva de två lager ytterpanel som finns innan vi sätter ny panel. Isoleringen är spån och tunn isoleramatta (1956). Huset är torrt och med friskt virke. Takfoten räcker till för att slå ny ytterpanel med isolering på den gamla och det ska in nya fönster så det är heller inga problem.

MK
 
Om det vore mitt hus skulle jag riva de två lager panel ni har i dag. Gissar att detta bygger c:a 70 mm vilket kan ersättas med isolering. Skulle förutom denna skiva även sätta dit en till. Tjockleken på den får då styras av takfoten (inom rimliga gränser). Det bör ju harmonera lite rent estetiskt. Kanske blir det även nödvändigt att flytta ut fönstren samt ev. någon isolering på grunden. Personligen tycker jag inte det är så snyggt när fönstren är långt inne i fasaden. Ser hellre inte så bra ut när grunden är långt inunder. Men som sagt, det är min åsikt.
 
Fördelen med att fönstrena hamnar en bit in, är ju att de inte tar lika mycket stryk av väder å vind.
Men som sagt, som JanneL säger, FÖR långt in är ju inte så snyggt heller......
Sedan tycker vi personligen att det är jättefult när de "livar" med fasaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.