Hej, har precis köpt en lägenhet från 1926 och undrar om någon kan tipsa om vilken typ av väggfärger och tapeter(mönster/färger) som var vanliga då. Lägnehetn ligger i Birkastan i Stockholm och var ursprungligen en arbetarbostad, men det behöver inte återspeglas i tapeten/färgen utan jag tar även gärna tips om modet i borgarklassen/överklassen på den tiden. Tacksam för guidning. Jag undrar också om det var vanligt med serveringsskåp då? Och i så fall hur de såg ut. Svårt att hitta tips på nätet. mvh/emelie
 
På tapetoramas hemsida har de gamla orginaltapeter som man kan kolla på. Jag tror att de har tapeter från början av 1900-talet och fram till idag. Det finns även en hemsida, interior1900.com, där man kan titta på gamla tapeter.
 
Hej,

Kolla även in dessa sidor, här finns tapeter att längta efter, vissa är dyra, särskilt om man som jag har småbarn som gillar att rita... Men en dag ska jag ha tapeten med de röda jugendrosorna.

http://www.limohandtryck.se/
www.handtrycktatapeter.se

Appropå serveringsskåp så verkar de ha varit ganska vanliga, jag har hittat ett företag i malmö som gör väldigt fina kök i gammal stil, titta gärna på bilderna och inspireras

http://www.mollansverkstader.se

Lycka till
 
Lim och handtrycks jugentroser fastnade jag också för, den vita varianten. Sen såg jag priset, 1400:- per rulle, och valde andra.

Och vi har inga barn, men katten har strimlat tapeterna.... när frukosten inte serveras pronto.
 
Duros kollektion Gammelsvenska och Boråstapeters kollektion Anno 1905 kan du oxå kolla på.
 
Katarina har vi fastnat för också, i gul färgställning... Den tapeten hade vi tänkt sätta upp i vårt sovrum, ett rum som inreddes i slutet av 20-talet i vårt hus från 1850.
 
Vad färgställning och dylikt anbelangar så är det väldigt typiskt med imitationsmålning. Marmoreringar, men framför allt björkimitation och mahognyimitation. Snickerierna blev vita eller lätt brutet vita. Väggfärgerna blev ljusare, men inte vita, typ gulockra/kimrök/oxidgrön/grönjord i vitt. Kolla till exempel in Ellen Keys hus, Strand, skildrat i tex Ingela Bendts "Ett hem för själen". Hon låg dock före sin tid något.
 
åh vilka fina fina tips! tack,!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.