Hur går man till väga, för att låt säga att man hittat en husritning (via amerikansk sida där dom säljare kompletta husritningar) och man sedan vill bygga huset här i Sverige?

Anledningen jag tittar på amerikanska sidor är för att i USA så vet man på vilka ytor man tar till lite extra, samt att vardagsrum m.m ofta är planerat runt en TV. De husritningar vi ser i Sverige idag har ju aldrig en TV-yta markerad. Så ibland ser man ju riktigt udda lösningar för var man placerar TV / soffa. Samt så vill jag ha ett tilltaget Masterbedroom, garage, kök osv.

Vem ringer jag? Vad söker jag på eniro för att hitta den typ av firma jag ska ringa till... ?

Är det byggfirmor som bekallar sig "entrepenörer", o dom räknar på vad det kostar att snickra ihop?

Vilken firma / husbyggare finns det som kan fabricera huset i fabrik / prefab, eller vore det lösvirkesform som gäller vid köp av husritningar via nätet där det är hus som ingen annan byggt tidigare?

Tror ni t.ex Vårdgårda, Trivselhus eller andra husleverantörer i Sverige kunna tänka sig ta emot en sådan köpt ritning och producera huset åt en?

Kanske hitta en husleverantör som säger, ge oss ritningen så kalkylerar vi fram en produktionskostnad.
 
I
Tror inte att någon husfirma eller byggnadsentreprenör skulle vägra att göra en affär med dig. Dvs. räkna på, leverera och få bygga huset. Endast brist på fackfolk ställer ett 'nej' på sådan förfrågan.

Tota därför ihop en förfrågan (skriftlig). Hänvisa i den till kopia(-or) av din(-a) ritning(-ar). Tala om vad du tänkt dig för grundläggning (platta på mark, kryprumsgrund, källare) och var huset ska byggas m.m. Ange att ritningen(-arna) endast ska ses som en idéskiss(-er) till hur det färdiga bygget ska se ut och vara beskaffat betr. mått/planlösning och exteriör, men att det är fritt fram för offertgivaren att bearbeta ritningen(-arna) till svensk standard och de modulmått som tillverkaren vanligen använder (vi går t.ex. på cm i Sverige, i USA gäller feet och inch/tum).

Lycka till!
_____________________
Byggaren
 
Av min erfarenhet så verkar Trivselhus enklare att ha att göra med när det gäller att komma med en egen planlösning.
Jag fick svaret ( skånesäljare ) att de gärna utgår från kundens egen ritning och sätter lite "Trivselhus-känsla" på det.

Från Vårgårda verkar det besvärligt med att bara tilläggs-isolera lite. Jag tycker det verkar gnälligt och de verkar bara vilja utgå från sina egna ritningar. Men det beror förmodligen på vilken säljare man hamnar hos...

vad är det för hemsida med ritningar du har hittat?
 
Tack. "Problemet" vi har är väl att vi inte har tomt, och det enda området vi kan vara intresserade av har tomters om det är krav på en viss husleverantör. Så det låter ju bra att Trivselhus kan vara böjliga vad gäller planlösningen, för tyvärr så tycker jag dagens / svenska artikekters planlösningar är tråkiga och huset har väldigt små rum och ibland stora dö-ytor...

Spana in det här huset. Det gillar jag mest av alla jag hittat:
http://www.houseplans.com/plan_details.asp?id=13946

48-112e-1707.jpg

48-112mf-1707.gif

48-112uf-1707.gif

Det enda att göra är att försvenska det genom att t.ex använda sig av trä-panel istället för sten, och inga spröjs.
 
I
Visst ser kåken ut som det brukar i Disney-filmerna, men....

Jag undrar hur det är med måttsättningen? Köket är angivet till 8/8x8/10 och matrummet till 9/10x10/4. Dvs. 8 fot och 8 tum x 8 fot och 10 tum = 2,6x2,65 resp. 9 fot och 10 tum x 10 fot och 4 tum = 2,95 x 3,10. För mig verkar köket större än matrummet. Eller anger de möjligen kökets fria golvyta? Dvs. exkl. inredning?

Avställningsytan till höger om spishällen verkar oxå väl liten och är det definitivt till vänster om den. Den ska vara minst 80 cm bred. Den höger om minst 60 cm. Allt för att det ska gå att arbeta bekvämt i köket. Och kylen/frysen en mil från spishällen med en avställningsyta att runda innan ni kommer åt smöret (eller vad det nu är) varje gång ni ska laga mat kan inte anses vara någon höjdare. Det blir väl mycket motion före maten.

Toaletten på bv. fyller inte heller normerna i Sverige gällande hur en sådan ska vara m.h.t rörelsehindrad i rullstol (som gäller även om inte någon av er i familjen sitter i en sådan eller har bekanta som gör det). Det blir direkt nedslag hos kommunen då bygglov ska sökas.

m.m.

M.a.o. går det inte att direkt översätta en sådan ritning till produktion. Varje liten ändring drar massor av andra mått med sig som gör att huset blir annorlunda och ytan antingen större eller andra delar mindre.

Mitt råd är att du tar ritningen i nypan och letar upp en arkitekt först som kan göra ett svenskt hus av den. Sen lämnar in den ritningen för offertförfrågan. Den du har här går inte att ge ett pris på rakt av, även efter 'försvenskning' och det är bättre att du låter en arkitek/byggnadsingenjör göra det än att varje offertgivare ska sitta och göra sin egen version på ritningen.
_____________________
Byggaren
 
Visst är Byggarens råd de vettigaste. Våra svenska byggnormer skiljer sig en hel del från de amerikanska. Annars har du fullständigt rätt i att svenska arkitekter bortser fullständigt från Svenssons vanligaste kvällssysselsättning - TV'n. Men det är ju lättare idag då man helt sonika hänger bildskärmen på väggen.
Det bästa vore om du letar reda på en tomt, anlitar arkitekt och bygger lösvirke. Om du väljer ett husföretag med egna tomter blir nog risken det att du alls inte får din intention förverkligad eftersom den skiljer sig så mycket från svenska 'standardhus'. I Sthlmsområdet får du nog ge dig ut till kranskommunerna - men vi har flera forumister härinne som efter idogt letande fått tag på tomt. Men det tar tid - och byggprocessen i Sthlm tar ännu längre tid.
 
med hakken verkar vara väldigt liten, hur gör man när det kommer 10 pers samtidigt på kalas? Hälften får stå ute och frysa tils andra hunnit undan i hallen?
Annars kul med lite nytänk.
 
Att hallen är liten i ett amerikanskt hus är inte så konstigt. De går ju in med skorna på. Dessutom är ju i många delar av landet klimatet sådant att tjocka ytterkläder inte är aktuellt.
Gillar man den här stilen så finns ju massor av program på nätet för den som vill skissa själv. Jag har testat Chief Architecht och Home Plan nånting. Finns färdiga "wizards" som skapar just såna här hus utifrån en lista på krav, antal rum osv.
/J
 
Kan meddela att jag gått vidare med ett typiskt prefab från Eksjöhus istället... för omständigt o bygga lösvirke baserat på en icke försvenskad planlösning.
 
Hej,

medlem i byggahus men boende i USA.

Det finns manga olika websidor som bistar med fullstandiga ritningar, vissa ned till spiken/skruv niva.....

Frugan och jag star i tankarna i ett nytt hus, inget bestamt men vi vill gora/skapa nagot nytt.
Da vi bor i Washington state far vi riktiga vintrar, de senaste tva aren har snomangden legat narmare pa 3m djup i vart omrade.
Min hustru (amerika fodd) tyckte valdigt mycket om design och ombonaden av svenska hus.
Vilket kommer medfora att nasta hus kommer byggas med nordiska normer.
Normal yttervaggstjocklek ar som allra bast 8.75cm till maximalt 13.75cm.
Manga husdesigns har inte mer an 4 tums yttervagg!!!!:eek:
Om nagon ar intresserad av amerikanska husritningar..... anvand google och anvand sokorden: Pacific NW house plans

Sa nasta hus, kommer ha var egen design och planlosning.
130kvm enplan med full kallare.
Varmelosning: bergsvarme och solfangare.

Betraffande .... att ga in med skorna pa, mjaa... det stammer inte riktigt in i verkligheten, pa film ja..... men alla som jag kanner staller av skorna innanfor dorren.
Vad jag daremot inte blir klok pa, betraffande amerikanska husplaner, varfor maste man kliva in i vardagsrummet!!!??:) En liten hall med kladhangare och skostall finns inte savida man bygger extremt hus.....
Det gillar jag med svenska hus, en hall dar man kan ta av sig vata skor och ytterklader.

Varma halsningar

Per
 
i USA så byggs det alltid "bara" med 2*4.. Ser ganska lustigt ut när man jämför med svenska hus.. Fast jag tror bannemig att jag gillar jänkarnas design bättre även om de inreder ganska smaklöst..

Men som sagt säg till en svenska arkitekt vad du ska ha så får du ju det.
 
Skoj med lite annorlunda tänk.

Men vart är tvättstugan? Ingår den i den lilla passagen mellan garage och hus? Isf verkar det ju som att det inte får plats så värst mkt.

Sen kan jag inte hitta den där dedikerade tv platsen som du skriver att svenska arkitekter struntar i? Jag ser inte att det är något speciellt tänk på en tv placering...

EDIT: Tråden var tydligen ett år gammal...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.