Vi ska ersätta en gammal våtrumsmatta på väggen med kakel eftersom mattan börjat släppa i fogarna. För att väggen ska klara kaklet måste vi sätta in ett extra lager gipsskivor ovanpå det befintliga. Från olika plattsättare har vi då fått olika bud: Den ena säger att man måste riva bort all gammal matta innan man skruvar fast det nya lagret, den andra säger att det inte måste göras, man skruvar bara fast den nya skivan ovanpå mattan.

Är det sista alternativet "godkänt" och bra? Vad händer om det finns fukt mellan våtrumsmattan (skarvarna har släppt här och var...) och den befintliga gipsskivan när man skruvar fast nästa gipsskiva? Finns det risk för mögel/fuktskador?

I PER:s branschregler hittar jag inget specifikt om detta, utan bara

"...Fukthalten i underlag skall generellt alltid hållas på lägsta möjliga nivå. Speciellt är detta av betydelse för nygjuten betong, då hög fukthalt också medför större krympning. För applicering av tätskikt ställs dock inga specifika krav på underlagets fukthalt. Generellt gäller endast att underlaget skall vara yttorrt. En förutsättning är att möjlighet finns för avdunstning av
restfukt."

Några tankar om detta?
/Jowe
 
Personligen så skulle jag ha rivit bort den gamla mattan.
men jag tror nog inte att det egentligen behövs.
Skall du kakla så lägger du ju en fuktspärr före och det skall ju inte kunna tränga in någon fukt till gamla mattan.
 
men jag tror nog inte att det egentligen behövs.
Det låter ju bra! Men vad händer med den (eventuellt) instängda fukten? Kommer det bara att torka ut så småningom?
 
Jag skulle rensa bort all plastmatta, i vårt badrum var gipsen innesluten mellan en plastmatta och plasten på utsidan(yttervägg).

Den var inte mysig att riva, såg ut som ett fall för gräsklipparen.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.