Hejsan!

Har en effecta ved panna samt 70 kvadratmeter 14mm parkett liggandes. Går detta bra att elda tro?
Tror att parketten är lackad, alternativt väldigt nedsliten av många års användande. Den ser lite blank ut..!

Går det bra att elda upp parketten i pannan? Något speciellt att tänka på?

Mvh

Stefan
 
Är det ek så blir det för varmt att elda enbart, blanda ut den vanliga veden med en eller annan pinne.
 
Det är bok + furu. Typ 10-11mm furu + 3-4mm bok (typ faner)
 
Kapa upp och elda. Men eftersom det är klen dimension som ved betraktat och torrt som fnöske om det legat inne kommer det att brinna som faen, det skadar inte pannan men du får bättre utbyte av det om du blandar upp med grövre ved.
 
Och det är ingen fara med tanke att de är lackade?

/Stefan
 
Pannan lär det inte skada, men lack är väl knappast bra att elda om man inte har ordentlig rökgasrening. Om man nu ska se till miljön.

Men i ditt fall, 70 kvm med ett lacklager som är max 1 mm tjockt, kan jag inte tänka mig att det skulle vara något problem bortsett från en viss negativ miljöpåverkan som sagt.
 
Mitt råd är, var försiktig, jag eldade några överblivna tarkettbrädor och de brann utav bara h....Man blev faktiskt lite fundersam på vilken påverkan denna typ av trägolv kan ha om det börjar brinna. Småbitarna efter golvläggningen fick gå till återvinningscentralen.
 
Staffans2000
Packar du parketten noga i pannan går det bra. Själv eldade jag Alparkett med mycket bra resultat.
 
Den lilla mängden ädelträ respektive furu är ingen risk för pannan, visst är de bra hets i ek så man kanske inte ska fylla hela pannan med det. Är de risk för att de blir för varmt är de ju ju lagom att fylla halvpanna så har man ju graderat sig. Tipsar alla ved eldare om den här boken som slår håll på en del myter och som ger klarhet i mycket annat: http://www.bokus.com/bok/9789127133...stapling-och-torkning-och-vedeldningens-sjal/
 
Göran.W
Brinner det så går det att elda med :)
Man får bara anpassa eldningen efter vad man eldar.
Sen att det är olagligt att elda behandlat trä är en annan sak.
Jag eldar med i princip allt som brinner och får anpassa eldningen efter vad jag eldar för vissa saker brinner på tok för hetsigt och då blandar jag in det med grövre bitar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.