Tänkte att det var dags att lägga upp en tråd om mitt evighetsprojekt. Det är sommartorpet som får omvårdnad, och bara på lediga stunder. Rättare sagt, lediga stunder när jag känner för det, vilket inte är alltid..

Först lite bilder av stora rummet, köket. (Det lilla rummet, kammaren, renoverade jag för åtta år sedan, men ska riva upp golvet och göra om bjälklagskonstruktionen vid tillfälle). Golvet i köket var plastmatta på spånskiva, på reglar, på linoleum på det gamla trägolvet. Som inte mådde särskilt bra, av förklarliga skäl.. Lägg märke till springan mellan golv och vägg på en av bilderna, det fattas en hel stock där, vilket lösts genom att man byggt en mellanvägg en bit in i rummet för att stänga ute kylan.
 
  • IMG_0186.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0188.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0196.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0200.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0213.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På de här bilderna syns

1. Rester av de gamla takbjälkarna. Taket i köket har höjts några decimeter, medan taket i kammaren är på originalnivå (mellan 200 och 180 cm beroende på var man står i rummet).

2. Rester av ett getingbo bakom fodret till dörren mellan kök och farstu.

3. Det gamla bjälklaget. Märklig konstruktion, där bjälkarna ligger på marken och en blindbotten byggts halvvägs upp på dem och fyllts med kolstybb, men avslutas med en "kortling" en halvmeter innanför väggarna. Det yttersta utrymmet har fyllts med sten och kalkbruk. Detta medför att ingen luftning sker alls under blindbottnen, och att det säkert alltid varit dragigt och kallt utefter väggarna.

4 och 5. Dags för ett par bilder utifrån, så man kan se att det inte bara är misär. Ganska sött faktiskt.
 
  • IMG_0216.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0222.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0227.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0242.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0243.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Tillpassning av ny syll under dörren. Den gamla hade kapats av helt när befintlig dörr monterades dit.

2. Färdigt.

3 och 4. Tillpassning av den fyllnadsstock som fattades på baksidan. Det fanns inget långdrag på syllens undersida, så vi fick göra ett på den nya stockens ovansida. Husmossan växer ett par hundra meter från huset. Det är inte jag på bilden förresten, utan en otroligt skicklig timmerman som hjälper mig med timmerarbetet.
 
  • IMG_0230.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0238.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0232.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0234.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så dags för lite moderniteter i torpet. Några dagars jobb med att bygga en avloppsanläggning, trekammarbrunn med förstärkt infiltration.
 
  • IMG_0245.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0250.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0270.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0277.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På sista bilden är själva anläggningen klar, men det ska grenas på ett avloppsrör från den friggebod som finns på fastigheten också.
 
  • IMG_0038.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0043.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0049.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0053.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0063.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0072.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu tillbaka till själva torpet. Ett par grundstenar är för dåliga, de har satt sig eller vält, med ordentliga sättningar av huset som följd. Vi har lyft ungefär 14 centimeter i ena hörnet, vänt rätt en vält sten och lagt tillbaka den i en bädd av betong. Ett annat hörn hade en ordentlig grundsten nere i marken, så där nöjde vi oss med att hissa huset och lägga dit en l'ämplig sten emellan. Även den här stenen lades i betongbädd.
 
  • IMG_0030.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0129.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ses inpassning av ny bit under syllen på framsidan. Vi byter halva syllens höjd, resten var kärnfrisk.

Så långt har vi kommit hittills. Fortsättning följer. :)
 
  • IMG_0080.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0128.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RP4321
  • Laddar…
intressant med sådana här trådar som visar annat än "de vanliga" husen....Gammalt är läckert så det skall bli en tråd att följa :)
 
Vilket ställe du har jon_h! Jag har aldrig sett den fönsterkombinationen tidigare. Som hos oss, fast med en extra fönsterruta per luft.
Vi befinner oss ungefär på samma ställe som dina bilder visar, så det ska bli väldigt kul att se fortsättningen.
 
Hej,

Vi har precis köpt ett gammalt torp från slutet av 1800-talet. Vi behöver byta en syll (som naturligtvis ligger underst!) och undrar helt enkelt hur ni gjorde för att huset inte skulle rasa när ni bytte det dåliga träet? Domkraft?
 
Jag har inte sett svaren i den här tråden förrän nu, har inte varit så aktiv i forumet i höst.

Tack, konichiwa girl och torparnorpan, jag älskar det. Det finns en bra potential känns det som, även om det kommer ta sin tid. Jag jobbar som byggare, vilket gör att jag inte alltid känner för att bygga på torpet när jag är ledig. Och jag vill inte alls att det ska kännas som en belastning, så arbetsinsatserna kommer i ryck då och då. Ofta känner jag mer för att pyssla med trädgården och annat istället, och då gör jag det.

Nu har det inte hänt så mycket mer i kåken sen de sista bilderna. Nästa år är målet att lägga om taket, gjuta platta invändigt, och dreva och panela om huset. Dessutom ska det byggas och sättas in två nya fönster (istället för de märkligt överdimensionerade som satt i köket) och en dörr som kommer funka för vinterbruk. Blir hälften gjort så är jag antagligen ganska nöjd ändå.
.

Godivaex, vi lyfte huset med domkrafter på strategiska ställen. Antingen under syllarna bredvid den vi jobbade med, eller så bultade vi fast plankor i stocken ovanför och lyfte i dessa. Försiktigt bara, ibland ligger murstocken nära bjälklaget. Håll koll så den inte knäcks. Och det kan vara en god idé att ta ur eller öppna fönsterbågarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.