Precis lagom tills jag ska applicera fuktspärren kör TV4 en repris av äntligen hemma där man bygger badrum.

Timell rekommenderar starkt att primern appliceras med borste och inte med roller så "att primern jobbas in i alla ojämnheter". Detta är kanske alldeles rätt, men en del andra saker gör han inte direkt på det sätt som brukar rekommenderas här.

Så vad säger ni - spelar det någon roll om man använder roller eller borste?
 
Det viktigaste är nog att få dit rätt mängd och utan porer. Min gissning är hur det görs inte spelar jättestor roll. Att inte slarva det är nog det viktigaste....
 
Som Timell säger så ska den borstas in i underlaget, inte rollas.
 
Tackar! En borste är inhandlad.
 
Jag rollar alltid. Har aldrig vart några problem. Primer är överskattat över huvud taget, förutom vid kraftigt dammiga underlag.
 
1337 skrev:
Primer är överskattat över huvud taget, förutom vid kraftigt dammiga underlag.
Jag tror inte att spackeltillverkarna håller med dig om det, och ytan som ska primas får inte vara dammig.
 
Det är klart dom inte håller med mig om det. Då skulle de inte kunna ge några garantier. Det är ändå överskattat. Jag har testat både att prima och inte prima likvärdiga ytor (golv bestående av betong, masonite, gips, spackel, plast, linoleum, klinker, parkett eller liknande) och det har aldrig varit någon skillnad mer än att de blir lite annorlunda att skrapspackla på. Aldrig att det blivit något släpp eller liknande, vare sig det vart kontor, badrum, korridorer, bostäder, butiker, resturanger etc.

Och ytan får inte vara dammig? Ska man skura och våtsuga alla dammiga ytor då menar du?
 
Vi ahr haft vår beskärda del av fuktskador och enligt både tillverkare o försäkringsbolag så skall man prima för att inte fukt skall sugas upp, för att senare torka, vilket leder till ett "glapp" mellan tex golvspånet o spaklet. OM man den har tunga saker på golvet innebär detta att golvet spricker pga detta glapp. OM man däremot har ett litet utrymme utan tunga sakjer, så kan man ju ha tur.

Från vad du skriver Nykomlig antar jag att du jobbar som behörig BBV plattsättare?
 
Redigerat:
Primning har två funktioner. Att hindra fukt från att sugas upp i underlaget (vilket kan skada underlaget och/eller stjäla det vatten som det påförda materialet behöver för att brinna ordentligt) och att binda damm och skapa en yta som ger god vidhäftning. Beroende på vad det är för underlag och för material som ska på är det olika viktigt. Vissa produkter kräver inte någon primning alls, och brukar anges som "primerfria".

Jag kan inte se att det har någon som helst betydelse om man borstar eller rollar in primern i underlaget.

Edit: Om det inte gäller primning med strö på spånskivor förstås, då måste man naturligtvis borsta in det hela.
 
Redigerat:
Maxit, LIP och Ardex anger att deras primer ska appliceras med borste, pensel eller mjuk kvast, och BKR poängterade också det under kursen för våtrumsbehörighet.
Personligen så upplever jag att det blir bättre injobbat i underlaget med borste, och man kommer åt att jobba ner det överallt.
 
Hm, det måste jag ha missat. Men jag kan fortfarande inte se att det gör någon skillnad om man till exempel primar flytspackel, skivmaterial eller betong. Primern sugs ju in ordentligt i alla skrymslen och vrår och verkar inte behöva hjälp på traven för att ta sig in överallt. Men anges borstning som appliceringsmetod i monteringsanvisningen så ska det naturligtvis följas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.