går i tankar att bygga ut, huset är på ca90kvm, stommen är timmer, byggår 1932,
undrar om man kan bygga ut i endast nederplan utan att det ser konstigt ut?
klart det kanske vore snyggast att göra det i 1.5plan, men det blir ju ganska mycket mer jobb?
skulle då isåfall vara ca 25kvm utbyggnad,
någon som har ett hum om materialkostnad? tänkte göra allt jobbet själv, grunden blir nog torpargrund på plintar.
någon som har tips och idéer?
bifogar 2 bilder, gärna förslag på var/hur man kan bygga ut det...
 
  • hem2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hem3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kvistarn2 skrev:
klart det kanske vore snyggast att göra det i 1.5plan, men det blir ju ganska mycket mer jobb?
Jag tror det blir mycket snyggare om du förlänger huset i fulla höjden (åt vänster). Om du tycker att det blir för mycket jobb så kan du ju lämna övervåningen oinredd så länge.
 
Det håller jag med om. Sen tror jag inte att det blir så mycket mera jobb faktiskt. Det blir jobb på högre höjder ja men du måste ju ändå bygga takstolar och isolera osv så jag tror det blir enklast att fortsätta i samma stil och sen inreda när behovet/orken/ekonomin finns
 
ah ok, men att bygga en vinkel eller förlänga då? jag är ju mer inne på en vinkel på någon sida, mot häcken till,
sen undrar jag lite hur man tar upp en öppning i en timmervägg, upptill kan man såga ut för en limträbalk och förankra den antar jag, men åt sidorna då, tex om man vill öppna nästan ifrån hörnet, lite tråkigt om gavelväggen böjer ut sig?
 
_______________________________________
 
  • hem3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.